• ullehj

hållbarhet blommor

Hej.
    Tänkte göra min egen brudbukett, vita rosor m grönt. Har provgjort med minirosor och blev helnöjd.

Ska beställa "riktiga" rosor, funderar bara över hållbarheten. Om jag gör buketten dagen innan, så ska den svalt då eller?
    Är jätterädd för att rosorna skall nicka!!

vad tror ni?

• Svar på tråden hållbarhet blommor
  • Mini Wedding

Ja, ställ dom gärna svalt. Rosor vill gärna ha ganska varmt vatten, så för att vara helt säker så kan du ju fylla på med nytt vatten då och då.

• KatjaB

När du bundit din bukett ska du göra nya snittytor på stjälkarna och ha varmt vatten, det varmaste du kan få ur en vanlig kran. (glöm inte näringen du får med dig från butiken) duscha med finaste sprayen på sprayflaskan på blommorna så att de blir "duggade" med vatten. Gör du corsage till din sambo ska du lägga detta i en plastpåse, duscha corsaget och knyt ihop med luft i påsen.
    ställ sedan buketten och corsaget i kylen, eller på annat svalt ställe.

• Ellsa

Jag funderar också på att göra egen bukett, och av egna rosor. Våra rosor på landet är som finast i augusti (bröllop bokat till 100810) så det vore kul att använda dem, plus lite av vår lavendel tänkte jag. Men hur det ska gå till rent praktiskt är ju en annan femma. Vi kommer väl inte vara ute och löka på landet precis innan kalaset! Kanske skickar jag ut någon att plocka åt mig dagen innan.

I alla fall, jag har för mig att man kan lägga rosorna i badkaret med en liten tyngd på så att snittytorna kommer under vattnet ordentligt. Detta gäller förstås innan man binder. Det borde vara lättare för dem att dricka vatten horisontellt, och så tynger inte själva blomsterhuvudet ner. Eller vad säger ni andra?

Svar på tråden hållbarhet blommor