Inlägg från: kullaberg |Visa alla inlägg
  • kullaberg

Malaysia

Malaysia är mitt favoritland helt klart! Vad gäller regnperioder beror det helt på var du är i Malaysia. Östkusten håller stängt över jul, tror ungefär de "stänger" mellan november-februari men är lite osäker exakt på månaderna.
    KL är alltid bra, oavsett tidsperiod. Visst kan det regna lite mer vissa tider på året men det är så marginellt att det spelar ingen större roll. Västkusten på Malaysia är inte riktigt lika fint enligt min mening (Penang och Langkawi) men visst är här också helt underbart! Båda öarna har fart och hålligång om man vill det, men det är inga "partyparty" öar.
    Tioman Island på västkusten är också jättefint (är dock osäker på vädret där i februari).

Jag hade helt klart lagt fler nätter i KL än i Singapore om jag hade varit ni. Singapore är fint och ett intressant resmål, men KL har mer att erbjuda. Mer liv, bättre shopping och billigare. Enligt mig har Singapore inget som inte KL har, men det är klart värt ett besök ändå.

Det är lätt att ta sig runt i hela Malaysia med buss, kostar inte mycket. Inrikes flyg är också billigt om man ska lite längre som till Langkawi till exempel.
    Cameron Highlands är också helt fantastiskt!

Bali har jag ingen erfarenhet av, men jag slår än en gång ett slag för Malaysia. Ett fantastiskt land!

Ååh, jag blir helt avundsjuk, vill också åka tillbaka...

• kullaberg

Så lite så!
    Ja som sagt, absolut är Singapore värt ett besök! Så helt klart ska ni åka dit oxå!

Förresten, här är lite tips om KL; och det är så klart Twin Towers (Petronas Towers). Om man vill kan man åka upp i tornen. Tidigare var det gratis, och biljetter släpptes vid tornen tidigt på morgonen (vet dock inte om detta ändrats de senaste åren).
    Sen så klart China Town som är ett myller av folk och billiga kopior. Alltid kul att gå och strosa och titta på.
    Åka upp i KL Tower är också trevligt. De har även en snurrande restaurang här där det är mysigt att äta på kvällstid då man har en fantastisk utsikt över stan.
    Det finns mängder av shopping malls att besöka, både i centrala KL och även utanför. Lot 10, KLCC (precis vid Petronas tornen) och Times Square är några som är värda att besöka och ligger centralt. Times Square har en nöjespark inohus också om man får för sig att åka lite berg-och -dal-bana mitt i allt shoppande

Lycka till med planerandet, är som sagt bara lite lite avundsjuk

• kullaberg

Generellt är det billigare i KL än i Singapore. Både mat, dryck och boende.

Tyvärr är jag inte rätt person att fråga om Backpacker-ställen i KL, då jag inte har bott på några sådana när jag varit där. Jag har haft turen att ha föräldrar som bott där under många år och har således inte behövt bo på hotell eller backpacking, iaf i KL.

• kullaberg

Sheraton Imperial som ligger i Golden Triangle området (nära Petronas Towers och centrum) är jättefint. Det är inte jättedyrt att bo på lite lyxigare hotell om man känner att man vill lägga pengar på detta. Jag skulle tro att man kan få ett rum för knappt 1000 kr per natt (för två) inklusive enormt bra frukost.
    Sen finns det så klart bra billigare alternativ också! Swiss Inn som ligger i China Town har jag aldrig varit på själv, men har hört andra som sagt att det är bra för pengarna.
    Hotel Equatorial tror jag mina föräldrar bott på nångång och var också fint! Ligger också i sk Golden Triangle. (kostar enligt hotels.com bara 376 kr /natt).
    Kolla på Hotels.com , de har bra bilder och prisuppgifter på hotellen.
    Så bra hotell i centrum är inga problem att hitta!

Jag hade nog lagt pengar på ett någorlunda bra hotell istället för ett backpackerställe eftersom man kan få ganska bra hotell för rimliga pengar. Har hört om folk som tagit in på Backpackerställen som inte varit så fräscha... Men det är klart, gör man lite research först via nätet så kan man säkert hitta bra backpackerställen också.

• kullaberg

Vad gäller äventyrlig resa har jag varit på Borneo och tittat på orangutanger, åkt runt på båt i regnskogen och tittat på näsapor samt att vi även var på en ö som heter Turtle Island där de föder upp sköldpaddor. Där fick man titta på när sköldpaddorna kom in och la ägg på natten, samt att de hade äggkläckningsstationer så man fick släppa iväg sin egen lilla sköldpadda i vattnet när den var nykläckt (de är riktigt söta när man håller de i handen och sprattlar). Hur häftigt som helst. Borneo är verkligen och rekommendera och där finns hur mycket som helst att titta på. Vi var även på grottsafari och tittade på massa grottor och många med fladdermöss och annat äckelpäckel i.

Vad gäller billiga saker att shoppa är glasögon ett bra tips. Eller linser. Annat som är billigt är kläder. MegaMall som någon nämnde tidigare är ett bra shoppingmall, där har jag spenderat många många timmar Skor är också sjukt billigt, alla mina sandaler jag äger är införskaffade i Malaysia. Och klippa sig passade jag alltid på att göra när jag var där.

Vill man bo på något litet hotell nära vattnet rekommenderar jag att åka till nån liten ö. Kapas eller Gem är fantastiskt vackra, här kan man bara ta det lugnt, njuta av klimatet, naturen och maten. Lang Tengah är också en favorit. Alla dessa öar ligger dock på östkusten så det gäller att kolla att klimatet är rätt när man åker (februari är nog ingen bra tid tyvärr).
    Vill man ha lyxhotell på en ö rekommenderar jag Pangkor Laut på västkusten. Här finns bara ett hotell på ön och det är ett spa-hotell som håller lyxklass. Det är dock lite dyrare här, eftersom de är ensamma på ön kan de ju ta vilka priser de vill. Men vackert!

Svar på tråden Malaysia