• whitefang

kan någon hjälpa mig

Har beslutångest hur jag ska göra har en tärna och en bestman redan bestämd och mina två barn ska vara brudnäbbar men har en till tärna som jag skulle vilja fråga men blir det för mycket folk som tågar in då?
    och hur går man in i kyrkan när man är så många och i vilken årdning?
    jag och gubben tänkte gå in tillsammans.
    Nu blev det många frågor men det är klurigt det där :)

• Svar på tråden kan någon hjälpa mig
  • Igia

Du ska ta de som du vill ha.

Jag har två tärnor och sambon två "bestmans".
    De går efter oss in och även de då parvis fast de inte är "par".

Näbbarna går ju före er in, sedan kommer ni och sedan tärnor och bestmans och sist prästen om han inte står där frammer redan.

Du kan ju ha tränorna gå tillsammans så får bestmannen gå själv.

Prata med prästen, de brukar ha koll på ordning som funkar.

• Aleta

Ville bara tala om att det brukar heta marskalk, inte best man.
    Best man har man i anglosaxiska ceremonier med brudöverlämning osv. Han väntar framme vid altaret med brudgummen.

Ska man ha en svensk ceremoni så har man tärnor och marskalkar. Kan vara kul att veta.

• cellofröken

Det är klart du ska ha två tärnor om du vill.

Jag var på ett bröllop med 2 tärnor och en marskalk. De tre gick in precis innan klockringningen och marskalken i mitten med en tärna på varje sida om sig. Sen stod de framme och väntade på brudparet som tågade in ensamma till ingångsmarschen. Men egentligen är det väl brukligt med brudnäbbar först, sen brudpar och därefter tärnor och marskalker...

Gör det som känns bra för er!!!

• Bluebride

vi har samma brudfölje. Jag kommer vilja ha det så att m2b och bestman står vid altaret. Först kommer näbbarna, sen bestman med en tärna på var sida (om det finns plats) och sist kommer pappa och jag.

Svar på tråden kan någon hjälpa mig