• Tingli

det här med namnbyte....

vi skickade in ansökan om byte av efternamn tillsammans med hindersprövningen.
    fick hindersprövningspapprena fick vi typ direkt efter..men de krångla lite med efternamnet, men de är fixat nu.
    så när gäller namnändringen? är de från det att de skickas in å dom godkänner, eller är det efter vigseln?

• Svar på tråden det här med namnbyte....
  • Runa78

Det blir nog efter vigsel. Skulle inte tro att det går att ändra efternamnet innan vigselförättaren har skickat in dessa papper. Vigselförättaren ska ju skriva under på det.

• Martinaa

Om jag förstått det hela rätt nu:
    Eftersom namnbytet inte kan gå igenom förrän vigseln så kommer det godkännas först då, och från en vecka (upp till en månad eller så) efter det kommer du få papprena att det har gått igenom. DÅ heter du ditt nya efternamn!

• gbg mackan

Det står på hindersprövningen att namnändring har gjorts. Men man byter ju inte efternamn förrän efter vigseln. Sen tar det väl cirka två veckor innan det har blivit registrerat hos skattemyndigheten. Men titta längst upp hindersprövningen så står det att namnändring har gjorts. Hopppas det löser sig

• mysifer

namnändringen börjar gälla när vigselförrättaren skickat in papper till skatteverket. för vår del tog det bara ett par arbetsdagar efter vigseln innan det var ändrat i folkbokföringen. sen tar det lite tid innan det blir ändrat överallt.
    ett säkert tecken är att man får papper från vägverket om att förnya sitt körkort, om man har ett sånt. det kommer nämligen automatiskt när de ser att det är ändrat i folkbokföringen.

• Lizzie och Andrew

Jag är lite förvirrad. Ska ni ta någon av era redan befintliga efternamn? Och är då så att det inte börjar att gälla förrän då vigselförrättaren har skickat in pappret?

jag har pratat med PRV om att byta efternamn till antingen ett släktnamn eller ett helt nytt och den kvinnan jag talade med sa att jag inte kan bestämma att det nya efternamnet börjar gälla samma datum som vigseln utan hon menade på att när efternamnet har godkänts börjar det gälla.
    Så om jag förstod henne rätt kan man få nytt efternamn före man har gift sig. Vem vil det?? Jag vill iaf inte det. Hon menade att de inte kan hålla på ansökningarna utan när det är klart så är det... hmmm.. jag förstår inte hur folk byter efternamn!!

Är det nån som kan förklara för mig hur det verkligen går til?

• HomerSimpson

Det står väl ändå att anmälan om namnändring har gjorts. Det är inte samma sak som att namnändring har gjorts.
    gbg mackan skrev 2009-09-14 23:41:14 följande:

Det står på hindersprövningen att namnändring har gjorts. Men man byter ju inte efternamn förrän efter vigseln. Sen tar det väl cirka två veckor innan det har blivit registrerat hos skattemyndigheten. Men titta längst upp hindersprövningen så står det att namnändring har gjorts. Hopppas det löser sig
  • Mrs Ida

Jag heter Samuelsson i efternamn och när jag gifter mig om 6 år så kommer jag heta PRAHL i efternamn.. varken jag eller min sambo heter det.. sambons mormor och morfar heter så och det tycker vi är så fint..

Svar på tråden det här med namnbyte....