• Bluebride

Ni med budget på max 20.000 kr samlas här

Här tycker jag vi samlas vi som ska ha en maxgräns på 20.000:-. Jag i alla fall hoppas att vi kommer under det. Tror i min budget jag gjort här på BT så ligger vi på runt 16.000:-. Resa tänker vi inte ta än, om inte annat ingår det inte i budgeten, vi ska önska oss bidrag till resa istället.

Sen får man väl säga att jag har tur som har ett inställt bröllop bakom mig och har faktiskt inte sen dess hittat ngn annan klänning, jag har hittat min klänning med stort K, så det enda jag har fått köpa till är min underkjol och den köptes nu för ett par dagar sen.

Alla är välkomna. Själv ska jag gifta mig 2010-05-22 PINGST!!!!

• Svar på tråden Ni med budget på max 20.000 kr samlas här
  • KatjaB

ja, absolut! och köttet är ju det dyraste så det blir ju lite skillnad i hur mycket man lägger ut på maten. Har aldrig gjort tjälknul själv bara så vi ska väl försöka oss på en provmeny snart

nano86 skrev 2009-09-15 17:55:45 följande:
    Vilken "tur". Det blir ju riktigt lyxigt fast det är billigt för er
  • Bruden100710

Vad roligt att se att det finns fler som inte ska ha ett jätte påkostat bröllop.
    Både jag och min sambo är för tillfället arbetslösa, och har därför inte den bästa ekonomin direkt.
    När jag kolla på forumet första gången hitta jag någon tråd där alla skrev vad deras bröllop skulle kosta.
    Kände vid det tillfället att det nog bara va vi som skulle ha ett bröllop för under 20000kr.
    Så jag blev riktigt glad nu när jag hitta denna tråd.

• RonnysNina

Katja B:
    Ett tips: Släng i lite lagerblad och krydpeppar istället för bara salt i laken till tjälknölen så blir det mycket mer smak.

• Annso84

Hej hej!! vi räknar också med att klara oss på max 20000 kr, förhoppningsvis lite under så vi ka få med två nätter på hotell istället för bröllopsresa :)
    Kul att se att det är andra som också har "liten" budget. liten och liten, för mig är 20000 mycket pengar!

• nano86
    Annso84 skrev 2009-09-17 15:48:40 följande:
    Hej hej!! vi räknar också med att klara oss på max 20000 kr, förhoppningsvis lite under så vi ka få med två nätter på hotell istället för bröllopsresa :)Kul att se att det är andra som också har "liten" budget. liten och liten, för mig är 20000 mycket pengar!
    Samma för mig, vi kommer hamna många tusen under det men vi ska ju inte ha nån mat och lokalen kostar 600 inkl porslin, dukar osv. Fast vi måste kemtvätta dukarna sen :-P
  • shakynose
    RonnysNina skrev 2009-09-17 07:56:46 följande:
    Katja B: Ett tips: Släng i lite lagerblad och krydpeppar istället för bara salt i laken till tjälknölen så blir det mycket mer smak.
    Jag brukar också krydda saltlaken när jag gör tjälknöl på älg. En favoritkombo är faktiskt enbär och rosmarin, det blir en väldigt fin skogsmak då!

Angående budget så är jag helt övertygad om att det går att fixa en kul fest för både släkt och vänner utan att spendera mer än 20000, och jag tror att tricket är att bestämma från början vad man vill lägga krutet på. Själv skulle jag nog satsa på att lägga en del pengar på mat och dryck, men satsa på lyxiga råvaror och göra mycket själv.

Jag tror att det spenderas mycket onödiga slantar på detaljer, som kanske inte betyder så mycket i längden.

En annan grej jag funderat lite på är vad som egentligen känns lyxigt för gästerna?
    Om man är på en superflott restaurang men bara får två glas vin till maten så kanske det känns snålare än om man skull äta en hemlagad buffé och man får ta hur mycket vin man vill ur flaskorna på bordet?
    Jag var iaf på ett sånt bröllop i somras. Det var helt underbart god hemlagad mat, och det kändes verkligen lyxigt att få äta och dricka tills magen sa stopp!

Där är ju alla olika, men min bekantskapskrets är inte så fisförnäm iaf!
  • Tausen

Hänger på i denna tråd också :)
    Vi kommer inte lyckas få ihop mer än 20 000 så vi måste hamna under. Kommer dock ha ca 70 gäster och middag så vi har inte lyckas räkna ut hur det ska vara möjligt än..men det blir väl till att fixa mycket själva och ta hjälpa av alla vi känner..och hellst även dem vi inte känner. (Har dock inte räknat med ringarna i den budgeten)
    Vi tänkte nog också önska bidrag till resa i present eller om vi måste bidrag till kalaset...men det vill vi hellst undvika.

Min bekantskapskrets är inte heller så fisförnäma. De är nog nöjda om det serveras mat och är fint dukat helt enkelt. dessutom är det våran dag inte deras så om det inte duger för dem så kan de allt stanna hemma :)

Svar på tråden Ni med budget på max 20.000 kr samlas här