• KatjaB

Hur många barn är "för många barn"

Vi ska ha ett bröllop på en bygdegård nästa sommar, och som det ser ut nu på gästlistan är det (med oss och våra barn inräknat) 55 vuxna, 7 tonåringar(13-19 år) och 11 barn mellan 1-7 år.

Vi vet att många i bekantskapskretsen inte direkt har några större möjligheter att skaffa barnvakt och kommer ta med sig sina barn, vilket är okej. Vi litar på att våra vänner vet med sig att ta hand om sina barn och vi kommer att göra ett rum med film, leksaker just för de allra minsta.

Nu till problemet, jag har stor släkt, och skulle gärna bjuda mina mostrar, morbröder och kusiner. Och de vuxna får ju plats i budgeten MEN skulle alla ta med sig sina barn så blir det 14 barn till i åldrarna 1-6 år! Och då känns det lite väl barnkalas över det hela. Hur bestämmer man vem som får och inte får ta med sig barn, eller ska vi helt enkelt stryka att bjuda alla dem för att det blir för många barn?

Vi vill inte ha en helt barnfri fest, vi har själva småbarn och jättemånga av våra vänner är precis som vi i småbarnsåren. Men när det blir 25 barn så känns det alldeles för mycket.

*suckar* att skriva en gästlista är bra mycket svårare än vad jag trodde

• Svar på tråden Hur många barn är "för många barn"
  • KatjaB

Nej, man kan ju inte det. Och vi förstår verkligen dem som inte har så många i sin närhet som har någon barnvakt.. släkt på långt håll eller inte någon bättre relation med sina föräldrar. Och då känner vi att deras barn kan få vara med, men när det blir hur många som helst så är det svårt att få till det. För även om vi har ett rum med mer barn-aktiviteter så blir det ju mycket spring, trötta barn, barnstolar och massa sånt att fixa med.

• KatjaB

Jo, klar vi kan det.. grejen är bara att jag tror att det blir iallafall 10 st barn som är mellan 1.7 år och en liten bebis (men den gör ju inte mycket väsen av sig)
    Dessa är såna som jag är i princip säker på att de inte kommer kunna eller vilja skaffa någon barnvakt. Och då blir det ju i princip så att vi får säga nej till alla andra barn för att inte bli för många.
    Någonstans känner jag att om vi säger att de får om de vill ta med barnen kan resultera i att vi har 23 istället för 24 barn, och det blir ju en del.. Och jag tycker ju redan att maxgränsen är nånstans runt 10-12 st för att jag inte ska tycka att det blir för stimmigt och mycket spring, gråt och gäster som alla sak hem tidigt pga barnen.
    Och samtidigt tänker jag att de då som inte får ta med sina barn kanske tar illa upp och tänker att varför fick inte deras barn följa med om andras fick det?

Bläh, vet inte hur vi ska göra

Svar på tråden Hur många barn är "för många barn"