• jojjan10

pion bukett- pris?

Hej!
    Bor i Malmö. den 15 maj gifter vi oss. Jag vill ha en bukett me dvita och cerisa pioner + ngt grönt. Vill ha en "rund bukett" om det nu heter så..
    Hur mycket tror ni det ungefärliga priset skulle bli hos en florist?

• Svar på tråden pion bukett- pris?
  • Malmöbrud 2009

Jag gifte mig 9 maj i år, du kan kika i mitt galleri på min bukett.

Jag betalade 1000 kr för min bukett har jag för mig.

• Bröllop i dec09

Jag har just idag snokat runt bland florister i Malmö. De tar ca 1000 kr och uppåt för en mindre bukett. Om man däremot beställer en vanlig bukett kostar en nästan lika dan mellan 400-500 kr. Skillnaden är endast att i brudbudetten får du ett "handtag" som ofta är ett sidenband som binds runt skaftet... Jag kommer att beställan en vanlig bukett efter mina önskemål och på egen hand vira sidenband runt skaftet... Lite pilleri men värt 500-1000 kr

• jojjan10

Tack för svaren. Får fundera lite på hur jag ska göra...

• passionsblomman

Om du ska ha en viss blomma i en viss färg måste floristen se till att förboka dem hos sin leverantör, som sedan i sin tur gör detsamma hos SIN levarantör, som först har gjort det hos odlaren...hänger du med?
    Det är det som gör att blommor till specialbeställningar (oavsett omdet är brud eller begravning eller vad som helst) ofta drar iväg i pris jämfört med vardagspriserna. Det är också så att en vanlig dag hos min grossist kan jag kanske pruta själv på vissa blommorocm jag tar mycket osv. Det kan jag inte när jag specialbeställer, utan då är hela förhandlingsläget borta. Mina leverantörer måste fixa och de får pröjsa vad odlarna behagar ta ut. Thats it.

Dessutom ÄR det inte bara en vanlig bukett såvida man inte verkligen bara snabbt lägger en klar ochtydlig beställning (alltså inte behöver någon konsultation) och även inköpen tar längre tid då man ju ska ha speciella grejor utöver det vanliga man ska ha till butiken. Tiden man lägger på ett brudbinderi är så gott som lalltid längre an "vanligt" också, för man sätter en stolthet i perfektion och noggrannhet och vet att det MÅSTE hålla ihop och allt vad det är.

Dessutom: De flesta buketter är i storlek och blommängd sådana att runt en tusenlapp för en som är bunden i handen med stjälkarna som handtag är helt rimligt. Det brukar vara blomkostnaden och så någon hundring för jobbet.

Endast pioner bör hamna runt tusenlappen, beroende på hur stor din bukett ska vara. Pioner är en exklusiv blomma, men det går ju inte åt 25-40 st som de med rosor...

• rosa lavendel

Oh nej, jag som siktat in mig på pioner och trodde det var en enkel och billig blomma, hoppsan :p

• passionsblomman

Nä, inte precis! Du håller väl med om att det är en stolt, flott och stor blomma som gärna kan stå helt för sig själv? Alltså en blomma med "hög status" den är ju inte direkt ett utfyllnadsmaterial, utan en blomma som blir huvudperson där den är med, precis som rosor, orkidéer och kallor...

Däremot är det en vanlig missuppfattning att sådant man periodvis kan plocka i den egna trädgården skull e vara enklet, då det i själva verket ofta har planterats just för sin stolta fägrings skull.

Oc hur det än växer i trädgården så måste det ju odlas i proffesionella odlingar för att kunna finnas som snittblommor i butik.

rosa lavendel skrev 2009-09-25 10:48:48 följande:

Oh nej, jag som siktat in mig på pioner och trodde det var en enkel och billig blomma, hoppsan :p
  • rosa lavendel

Ja visst håller jag med dig att pionen kan stå för sig själv! Har en bild i galleriet på detta :)

passionsblomman skrev 2009-09-25 13:30:13 följande:
    Nä, inte precis! Du håller väl med om att det är en stolt, flott och stor blomma som gärna kan stå helt för sig själv? Alltså en blomma med "hög status" den är ju inte direkt ett utfyllnadsmaterial, utan en blomma som blir huvudperson där den är med, precis som rosor, orkidéer och kallor...Däremot är det en vanlig missuppfattning att sådant man periodvis kan plocka i den egna trädgården skull e vara enklet, då det i själva verket ofta har planterats just för sin stolta fägrings skull. Oc hur det än växer i trädgården så måste det ju odlas i proffesionella odlingar för att kunna finnas som snittblommor i butik.rosa lavendel skrev 2009-09-25 10:48:48 följande:
  • passionsblomman

Ja sedär! Den är en riktig drottning den underbara Pionen

rosa lavendel skrev 2009-09-26 10:28:46 följande:

Ja visst håller jag med dig att pionen kan stå för sig själv! Har en bild i galleriet på detta :)
Svar på tråden pion bukett- pris?