• Emmasofieandersson

Gifta sig två gånger?

Jag och min sambo har planerat och gifta oss men vi har inte råd med något bröllop just nu eftersom jag studerar och söker jobb och han snart ska vara pappaledig. Jag vill dock gifta mig så fort som möjligt självklart för att jag älskar honom över allt annat men också för juridiska orsaker. Vi har nyss fått barn samt att han har 2 barn från ett tidigare förhållande, vi bor i ett hus som han ägde redan när vi träffades och jag är rädd att det ska bli komplicerat om det händer honom något. Dessutom så har vår gemensamma son hans efternamn och naturligtvis vill jag att vi som familj ska ha samma efternamn. nu undrar jag om man kan gå till stadshuset och gifta sig bara vi två och sedan förnya löftena inför familj och vänner med fest och sådant sedan när vi får råd?

• Svar på tråden Gifta sig två gånger?
  • Alexxxi

Visst kan ni göra det Inget fel alls=)

• jofmanytalents

Klart ni kan! Just look at me

• time

Jag och min man gifte oss för 10 år sedan borgligt och nu förnyar vi våra löften med ett bröllop

• tågjäntan

Jag känner ett par som gjorde så. De ville vara gifta innan de flyttade ihop. Samtidigt som de hade praktiskt svårt att få ihop ett bröllop (inte ekonomiskt) den sommaren. Så de gifte sig hos borgmästaren först och sedan året efter hade de en kyrklig vigsel där jag var en av gästerna.

• Emmasofieandersson

Eftersom att ingen av oss vill gifta oss i kyrkan så kommer det bli borgerligt båda gångerna, men det borde ju inte spela någon roll, eller?

• Jeez

Eftersom en andra gång inte har någon juridisk funktion så är det bara att tuta och köra! Ni kan utforma det som ni vill och utse vem ni vill att leda det hela!

• Energy

Vi ska förnya våra löften i kyrkan och ha ett andra bröllop! Så klart ni kan det också!

• Emmasofieandersson

Nu är det bokat 30/10 i statshuset, sedan blir det en överaskningsmiddag hemma hos oss med våra föräldrar=)

• gifter oss 2009

Hej,

du skriver i tråden "gifta sig två ggr", och det kan man inte inte, men man kan gifta sig en gång och sedan ha en ceremoni som liknar ett bröllop.
    Min väninna gifte sig för ett par år sedan i turkiet och vigseln blev sedan registrerad i sverige, sedan hade de en ceremoni i kyrkan i sverige för släkt & vänner vilket kändes som ett riktigt bröllop.

Lycka till!

Svar på tråden Gifta sig två gånger?