• Stefan09

Funderar på vigsel med nattvard

Jag funderar på hur vanligt det är med en vigsel med nattvard. Anledningen är delvis att den går alldeles för snabbt annars och dels för att det är en avläggning innan man gifter sig. Vad tycker ni andra, vara eller inte vara?

• Svar på tråden Funderar på vigsel med nattvard
  • Burre Präst

Jag vet inte riktigt vad du menar med "avläggning innan man gifter sig", såvida du inte menar *avlösningen* vid skriftermålet. Men man behöver ju knappast be om syndernas förlåtelse specifikt för att man gifter sig. Att leva i förlåtelsen är för övrigt något som bör vara ständigt närvarande.

Jag har bara varit med om brudmässa en gång och då var ordningen sådan att vigseln kom först och sedan övergick i mässa.

Men det vore roligt om något brudpar ville ha det så.

• Moirie

Jag tycker det är en fin idé.

• Lillkvisten

Hej!

Jag och min blivande man gifter oss i helgen, och vi ska ha brudmässa. Mässans inledning, syndabekännselse och förlåtelsen kommer innan vigselakten, och efter vigselakten går vi in i nattvardsdelen.
    Det innebär att det första vi gör efter att ha blivit man och hustru är att dela nattvarden.

För oss känns brudmässa helt rätt, men jag tycker inte att det är något man ska göra bara för att dryga ut vigseln. Då kan man istället lägga in mer musik.

// Lillkvisten

• Stefan09

"Men man behöver ju knappast be om syndernas förlåtelse specifikt för att man gifter sig"

Nej men det skulle kännas skönt och sen är det inget man ber om heller utan man får det pga nåd.

Hm er tanke, Lillkvisten verkar vara väldigt fin men jag ska kolla upp mer om det där med brudmässa. Min fästmös pappa kommer att viga oss så han borde veta mer.

Hör gärna av er och berätta om hur det gick!

• Stefan09

Hur lång tid brukar en brudmässa ta?

Svar på tråden Funderar på vigsel med nattvard