• gumzan

Kan man embossa så här?

En liten undran till er som kan de där med embossa grejerna..... för jag är novis inom detta..

Vad är bäst att använda för att fästa pulvret? Något speciellt lim?! är det lim förresten? Vi ska stämpla ett monogram i guld eller silver.

Jag har hittat en logga med 2 hjärtan som jag tänkte att man kunde lägga in på placeringskorten, min undran är finns det typ som limpennor som man kan stryka på trycket och sen sätta pulvret på det så det svarta täcks. Förstår ni?

• Svar på tråden Kan man embossa så här?
  • Plutten2010

Jag är också novis på det här området men jag kan ju delge det lilla jag vet ändå.. =) Hur har du dina hjärtan? Är det som en stämpel? Jag har iaf en stämpeldyna med genomskinlig färg (finns i olika storlekar och med olika färger) som jag duttar min stämpel på innan jag stämplar pappret och häller på färgpulvret. Vet att det finns embossingpennor (även här med genomskinlig färg) också men det är nog mest för när man ska skriva/rita något själv..

Lycka till!

• Plutten2010

Just det, sen ska man använda en speciell värmefön för att fixera/smälta pulvret.

• gumzan

Så pulvret fäster på färgen då?

Hjärtana är inte på stämpel utan jag tänkte skriva ut dem så att det hamnar på placeringskorten som en liten logga. Men jag tyckte att det kanske skulle bli lite tråkigt med svarta hjärtan. Så därför undrade jag om det fanns pennor så man kunde fylla i hjärtan med färg/lim eller vad det nu är man använder och sen strö pulvert på och vips så blir de i guld eller silver istället

• Plutten2010

Absolut, det blir ju bara blött där man har använt pennan/stämpeln så då fäster bara pulvret i det. Jag skulle nog föreslå att du använder dig av en penna och fyller i hjärtana själv. Vet att embossingpenna finns på t ex Panduro (de har ju även webshop); www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet&p=IXS750&m=1

• Bluebride

Vid embossing så använd produkter som är ämnade för det. Det sk limmet som du strör pulvret över finns som stämpeldyna el penna. Använd en värmefön, ej hårtork. När du strött pulver över ditt motiv så borstar du försiktigt av det överflödiga med en mjuk pensel, annars blir det inte snyggt.

• Hemlig2009

Jag skakade bara av pulvret och tog bort det sista med en pensel, värmde sen över spisplattan. Det gick superbra.

Svar på tråden Kan man embossa så här?