gifta sig på Påskafton?
har funderingar på att gifta oss den 3:e april nästa iår....vilket är påskafton, får man det eller är kyrkan vanligen uppbokad för annat den dagen?
har funderingar på att gifta oss den 3:e april nästa iår....vilket är påskafton, får man det eller är kyrkan vanligen uppbokad för annat den dagen?
I kyrkan är påskafton en dag av sorg eftersom man firar påsken till minne av Jesu lidande och död. Uppståndelsen firas i glädje på Påskdagen, men under långfredagen och påskafton är det avklätt altare och stillhet.
Det är nog inte så många präster som viger just den dagen tror jag. Men fråga i "Fråga prästerna9" som är en bra tråd för den som har frågor runt kyrklig vigsel.
tack för ditt svar! hade inte ens tänkt på detta..tyckte annars att det kunde vara en bra dag,men får välja en annan dag istället...!
Detta är den enda dag på hela året som jag skulle säga tvärnej till vigsel, av de skäl Passionsblomman anger. Möjligen på påskdagen i så fall. Eller jul - midsommar - eller nyårsafton
Bara inte på påskafton...
ja jag inser efter Passionsblommans svar att det inte är så lämplig dag, tack Kjell Präst för ditt svar!
Kjell Präst skrev 2009-09-27 21:38:55 följande:
Vi ska gifta oss på påskafton! Fast borgerligt....
min blivande man vill helst gifta sig i kyrkan av tradition så då får det bli så...