• LindaJoh

gifta sig på Påskafton?

har funderingar på att gifta oss den 3:e april nästa iår....vilket är påskafton, får man det eller är kyrkan vanligen uppbokad för annat den dagen?

• Svar på tråden gifta sig på Påskafton?
  • passionsblomman

I kyrkan är påskafton en dag av sorg eftersom man firar påsken till minne av Jesu lidande och död. Uppståndelsen firas i glädje på Påskdagen, men under långfredagen och påskafton är det avklätt altare och stillhet.

Det är nog inte så många präster som viger just den dagen tror jag. Men fråga i "Fråga prästerna9" som är en bra tråd för den som har frågor runt kyrklig vigsel.

• LindaJoh

tack för ditt svar! hade inte ens tänkt på detta..tyckte annars att det kunde vara en bra dag,men får välja en annan dag istället...!

passionsblomman skrev 2009-09-27 16:18:58 följande:
    I kyrkan är påskafton en dag av sorg eftersom man firar påsken till minne av Jesu lidande och död. Uppståndelsen firas i glädje på Påskdagen, men under långfredagen och påskafton är det avklätt altare och stillhet.Det är nog inte så många präster som viger just den dagen tror jag. Men fråga i "Fråga prästerna9" som är en bra tråd för den som har frågor runt kyrklig vigsel.
  • Kjell Präst

Detta är den enda dag på hela året som jag skulle säga tvärnej till vigsel, av de skäl Passionsblomman anger. Möjligen på påskdagen i så fall. Eller jul - midsommar - eller nyårsafton
    Bara inte på påskafton...

• LindaJoh

ja jag inser efter Passionsblommans svar att det inte är så lämplig dag, tack Kjell Präst för ditt svar!
    Kjell Präst skrev 2009-09-27 21:38:55 följande:

Detta är den enda dag på hela året som jag skulle säga tvärnej till vigsel, av de skäl Passionsblomman anger. Möjligen på påskdagen i så fall. Eller jul - midsommar - eller nyårsafton Bara inte på påskafton...
  • Trasan99

Vi ska gifta oss på påskafton! Fast borgerligt....

• LindaJoh

min blivande man vill helst gifta sig i kyrkan av tradition så då får det bli så...

Trasan99 skrev 2009-09-27 21:55:05 följande:
    Vi ska gifta oss på påskafton! Fast borgerligt....
Svar på tråden gifta sig på Påskafton?