Kan man gå in till vilken musik man vill eller kan prästerna ha invändningar?
Jag har hela tiden tänkt mig ett körverk av Era, tycker det är fint och passar in i en kyrka men är det något som prästen måste godkänna för att vi ska få ha?
Jag har hela tiden tänkt mig ett körverk av Era, tycker det är fint och passar in i en kyrka men är det något som prästen måste godkänna för att vi ska få ha?
Präst och musiker har alltid sista ordet när det gäller vigselgudstjänsten. Om musikstycket du funderar på är en CD-inspelning tillkommer dessutom det rent praktiska: Tillåter kyrkan CD-musik? Finns det ens fungerande ljudanläggning i kyrkan?
Tänkte inte på att kyrkan kanske inte har ljudanläggning (man är för modern och bekväm! ), har ju varit på så många begravningar där de spelat den avlidnes älsklingssånger på cd så jag trodde det alltid fanns... Ytterligare en sak jag måste komma ihåg att fråga om!
Visst är väl orgelmusik fint, men det blir så högljutt, tungt och pampigt, känns för enormt för mig som gillar det lätta, spröda och eteriska...
Jag håller med dig i det. Jag är inte heller jättemycket för orgel och ska kolla med vår präst om det är ok med annan typ av musik för in och utgångs-mars.. Kommer ha min konfirmationspräst och jag vet sedan konfirmationen att han är väldigt mycket för sång och musik, så hoppas på få samtycke där.. Vill att min bror och en till kille sjunger, spelar gitarr och eventuellt blir accombanierade av ett piano iställte för orgel.
Ja det är ju inte svårare än att man ringer och frågar.
Kan själv bli smått hysterisk när kunderna vet mitt jobb bättre än mig. Fråga så går det mesta att lösa är mitt måtto
Och det låter jätte mysigt det du planerar!! God Luck