• Mamsellen på smällen

Inte ha föräldrar vid honörsbordet?

Jag och min mamma kommer inte så bra överens, och min blivande make har väldigt svårt för henne. Om jag fick göra precis som jag ville skulle jag inte ens ha mina föräldrar där... Men jag känner att jag måste, att inte bjuda dem skulle kännas fel.

Har funderat på bordsplaceringen.. Vi ska ha festen på en restaurang och de som äger restaurangen tyckte att det är bättre att duka upp ett honörsbord och flera små bord med 5-6 gäster vid varje bord, istället för den klassiska E- eller U-uppställningen. (Flera bord passar bättre i lokalen då det är ganska mycket pelare.)

Kan jag, min man, våra två barn, min tärna och bestman sitta vid honörsbordet? Kanske ser konstigt ut?
    Men jag fixar verkligen inte att sitta bredvid min pappa en hel kväll och jag vet att min man inte klarar av mer än en kvart med min mamma heller...

Vad tror ni?

• Svar på tråden Inte ha föräldrar vid honörsbordet?
  • Zia 20090618

Nej, det blir väl jättebra tycker jag! Vi har också honnörsbord-problem i och med att bådas föräldrar är skilda (dvs 8 "föräldrar") och min styvpappa har t.ex. varit med väldigt länge och honom vill jag ha nära. Men sen är det ju andra nya respektive som kanske inte står oss så nära..

Men er lösning tyckte jag var jättebra, jag ser inga fel i den. Den ser väldigt naturlig ut tycker jag:)

Sen gör man ju faktiskt lite som man vill när det gäller ens bröllop, tycker att man kan följa de seder man tycker om och ser någon mening i;)

• Mirey

Hej! D låter bra tycker jag. Enl min tradition så kommer endast jag, min blivande man o hans bestman o fru sitta med oss vid honnörsbordet! Lycka till.

• lecaroline

Jag hade inga föräldrar vid honörsbordet utan vår tärna med man och bestman med fru. Sedan fick jag plats med värdinnan med man och våra 2 toastmasters

Våra föräldrar tyckte inte att det var något fel med det. utan vi hade plaserat dem vid borden närmast oss, så att de såg oss bättre

• nano86

Klart du inte ska ha dina föräldrar där om du inte orkar med dem. Låter mycket bättre att ge de platseran till era barn och tärna/bestman.

• Bröllop i dec09

Vi har också problem med honörsbord.. Jag vägrar att ägnat mitt bröllop åt att sitta med någon som jag inte har något som helst gemensamt med. Men jag kunde märka att min mamma blev besviken. Så nu har vi löst det med att ersätta E uppställningen mot två vanliga långbord. Då blir det inte lika tydligt att man valt att sitta men vännerna istället för familj... Dessutom har man folk framför sig, vilket är kul...

• harthurs

Mina foraldrar ar skilda och kan knappt prata med varandra sa att ha dom vid varat bord var uteslutet.
    Vi hade E placering sa min mamma +nya satt narmast oss vid ena lilla "pinnen" och min pappa +nya vid en annan pinne. Toppen!

• nano86

Vi har också typ 8 föräldra sammalagt men vi kommer inte heller ha nån vid "vårt" bord. Bordet är nämligen ett väldigt litet runt bord så vi kommer ha våran präst där och möjligen varsin kompis som kommer vara lite av värdpar på festen (de betalar inte nåt men kommer få vara dem som pratar lite typ) om de får plats. Sen kommer vi ha 2 tomma stolar så alla kan komma och sätta sig en stund och sen gå

Alla våra föräldrar träffar vi ju jämt så de bryr sig inte så värst.

• evst

Vi har övergett alla tankar på att ens ha honnörsbord, vi kommer att placera folk som de tycker om att sitta, det innebär att vår släkt inte hamnar vid honnörsbordet och vi följer ingen strikt placeringsordning heller.

Kör på det!

Svar på tråden Inte ha föräldrar vid honörsbordet?