• Anna getting merried

Min mamm har berättat för alla! Konstigt om man blir arg??

Måste bara kolla om jag är normal eller om jag är helt fel ute.
    Pratade med min mor idag och då kom det fram att hon berättat för stora delar av min släkt att jag och min sambo ska gifta oss nästa år, hade velat berätta själv och att det skulle bli en överraskning. Jag blev super arg och sa att jag var väldigt besviken, blev en hetsig debatt där jag verkligen sa ifrån. Hon förklarar med att: "Du sa ju inte att jag inte fick säga något". Jag svarar att hon kanske borde tänka själv. Efter ett tag så lägger hon bara på luren. Har jag fel som blir arg eller överreagerar jag?
    Till saken hör att vi sällan bråkar, eller kanske aldrig. Till saken hör också att min mor sällan kan ta egna beslut, skyller ofta på andra om de gett ett råd som inte resulterade i något bra. Hon har sällan egna åsikter utan har min pappas åsikter.

Skönt att skriva av sig =) Men hör gärna av er med åsikter.

• Svar på tråden Min mamm har berättat för alla! Konstigt om man blir arg??
  • kikel

Jag kan tänka mig att din mor är så glad och ivrig att du ska gifta dig att hon inte kunde hindra sig inte konstigt att hon vill berätta till alla hon står nära. Men samtigt vill ju du göra det. Om du inte har sagt till henna att du ville göra det själv så tycker inte jag att din mor har gjort något fel igentligen..

• KatjaB

Om du inte sagt nåt om att det skulle vara en överraskning så kan det inte vara så lätt att veta, avsett om din mamma har egna åsikter eller inte, som du skriver.
    Mina föräldrar har nog berättat för alla att vi ska gifta oss nästa sommar, men det gör inte oss nåt, för jag är lika ivrig att berätta det jag, hehe.

• Anna getting merried

Jag tänker bara att människan borde tänka själv ibland =) Och till min sambo har hon nämnt att hon inte skulle berätta för någon, bara en jobbar kompis som inte har med familjen att göra.
    Just nu är jag så besviken, men jag måste väl kanske tänka att hon är glad för våran skull. Pust...

• pettan

Jag måste säga att jag förstår att din mamma blev glad o ville berätta fast jag tycker absolut att hon själv borde förstått att du ville berätta själv, skulle själv blivit besviken om min mamma berätta för alla!

• yessa76

Men din mamma är ju såklart glad och uppspelt som tusan! Klart att hon berättar för alla då. Hon kan ju inte veta vad du vill och tänker om du inte berättar det för henne. Hur ska hon veta vad hon får eller inte får berätta om du inte informerar henne om vad som gäller?? Varför är det "så farligt" att hon berättat för alla? Är det så att ni inte ska bjuda hela släkten och är rädda för att några ska förvänta sig att få komma fast ni inte tänkt bjuda dom? I så fall skulle du ha berättat det för din mamma!
    Ledsen, men jag förstår inte problemet. Om det var så hemligt eller om du prompt ville berätta det och få "den stora stunden" själv så skulle du ha berättat för mamma att det är så, hur ska hon annars veta?

• Anna getting merried

Jag tycker bara att man inte behöver berätta allt för alla, av vilken anledning skulle hon berätta det och inte jag? Och till min sambo har hon ju sagt att hon inte skulle berätta för någon, så redan där känns det ju som om hon visste att det skulle vara en överraskning, men det måste jag ju fråga henne igen. Eller så släpper jag det bara... Jag är bara så himla trött på att hon aldrig kan tänka själv.
    Ibland upplever jag att så många ska lägga sig i ett bröllop, föräldrar, svärföräldrar.

• rosesarered

Chansen är stor att hon berättat för att hon antog att det är officiellt och för att hon är både glad och förväntansfull inför ert bröllop.
    När vi berättade för våra närmaste sa vi på en gång att vi vill hålla det hemligt ett tag till och att de inte skulle säga till någon/ skriva på facebook eller liknande.

• KatjaB

Jag är ledsen, men jag tycker du är lite väl ego och faktiskt rätt taskig som säger att din mamma inte kan tänka själv.
    Du skriver ju själv att hon sa att du inte sagt att hon inte fick berätta för någon.

Jag tycker att det är en annan sak om det handlar om graviditet i ett väldigt tidigt skede, då går man ju inte och berättar det till alla förrän det helst gått 10-12 veckor.
    Men när det gäller att ens barn ska gifta sig, nej jag förstår inte problemet.

• Anna getting merried

Tack för all input, har fått mig att tänka till.

Men jag står på mig, jag hade velat berätta för mina bröder och morföräldrar själv. Tycker inte att det var hennes uppgift.

Men jag har också förstått att det ligger djupare en så, det här handlar om mer komplicerade saker, trodde nog först att det handlade om principen men har förstått att det är andra saker som bubblade upp.

Och om jag är ego eller inte? Om jag är det: finally!

Ha det bäst! Och lycka till med era bröllop/giftemål.

• SkogsNorpan

Jag förstår att du blev arg! Jag tycker inte man berättar sådana privata saker för andra.
    Om någon berättar för mig att de ska ha barn/gifta sig mm så är det för min del en självklarhet att de vill berätta detta själva vidare för gemensa kompisar/släkt mm. Jag tycker inte man ska behöva säga till personen att de inte ska sprida vidare, det är en självklarhet!

• PennyJenny

Fast att säga att "borde hon väl kunna förstå" visar ju bara på själva grundproblemet. Man ska aldrig anta att andra tänker på exakt samma sätt som en själv! Om man vill ha det på ett visst sätt så får man faktiskt vara så god och öppna munnen och tala om det, varken din mamma, sambo, vänner, pappa eller någon annan är tankeläsare.

Sedan kan jag väl på ett sätt förstå att du blir besviken, men håll inte det mot din mamma, för jag förstår inte hur hon ska veta/förstå hur du ville hade om du inte sa något. Gjort är gjort och inte mycket att göra åt, om du inte släpper det riskerar det istället att bli ett problem.

• Annelajan

Anna getting merried skrev 2009-10-01 17:28:00 följande:

Måste bara kolla om jag är normal eller om jag är helt fel ute.Pratade med min mor idag och då kom det fram att hon berättat för stora delar av min släkt att jag och min sambo ska gifta oss nästa år, hade velat berätta själv och att det skulle bli en överraskning. Jag blev super arg och sa att jag var väldigt besviken, blev en hetsig debatt där jag verkligen sa ifrån. Hon förklarar med att: "Du sa ju inte att jag inte fick säga något". Jag svarar att hon kanske borde tänka själv. Efter ett tag så lägger hon bara på luren. Har jag fel som blir arg eller överreagerar jag? Till saken hör att vi sällan bråkar, eller kanske aldrig. Till saken hör också att min mor sällan kan ta egna beslut, skyller ofta på andra om de gett ett råd som inte resulterade i något bra. Hon har sällan egna åsikter utan har min pappas åsikter. Skönt att skriva av sig =) Men hör gärna av er med åsikter.
    Telepati fungerar inte...
    Argumentet "tänk själv" kan man som sviken dra till med men då förutsätts en viss förmåga till telepati av den man anser sig har blivit sviken av.
    Din mamma utgick helt enkelt inte ifrån att det var något hemligt och ville sprida den goda nyheten...
    Du hade kunnat vara mer tydlig när du lämnade informationen och sagt att du ville berätta det själv.
    Vad din mammas obeslutsamhet att fatta egna beslut eller avsaknaden av egna åsikter har med saken att göra förstår jag inte riktigt?

Däremot så kan det ju absolut bli problematiskt om din mamma lämnar ut information till "fel" personer...det vill säga personer som då tror sig ska bli bjudna men som ni inte alls har räknat med.
    Men det är en annan fråga...

Sorry, jag tycker att du överreagerade.
  • CeKe

Nu har jag inte läst hela tråden.. men va KUL att din mamma blev så glad att hon inte kunde hålla sig för att berätta. Ingen är tankeläsare och om du inte var tydlig med att det var en hemlighet, tycker jag att hon agerade rätt normalt i att berätta den glada nyheten för folk. Det har även min mamma och pappa gjort och jag ser det mer som ett tecken på att hon är glad och stolt över vårt beslut att gifta oss.

• MKAB

en mamma blir ju stolt,tycker det var lite taskitg av dig att bli sur,´klart du blir besviken,men jag tror hon berättade för att hon var glad!

• Cincin

Jag förstår dig fullständigt. Min kära mor gjorde precis samma sak och då hade jag ändå sagt att hon inte fick säga något bara till pappa. Hon fattade vad jag menade.

Jag har en känsla av att många tänker mer på din mamma än på dig, det är klart att hon är glad men det är inte hennes uppgift att berätta det för alla. Du ska inte ens behöva säga att hon ska hålla tyst, det är en självklarhet.Hon hade ju även sagt till din sambo att hon inte skulle säga något så hon är nog väl medveten om att hon gjorde något hon inte borde ha gjort.

Försök att prata med henne och förklara för henne varöfr du blev arg, tror nog att hon förstår även fast att det kan ta ett tag.
    Lycka till i alla fall med den fortsatta planeringen.

Svar på tråden Min mamm har berättat för alla! Konstigt om man blir arg??