• Moirie

En oväntad semester... med svärföräldrarna!

Jag vet inte vad som hänt med kommunikation mellan mig och BM men nu har han bjudit in sina föräldrar till att följa med oss på semester mellan jul tom nyår.

Vi firar jul med dem och nyår skulle vi tillbringa hos hans jämnåriga kusin med make. Veckan mellan jul och nyår skulle vi sakta bila upp till kusinen och passa på att vara turister i Skottland (mitt förslag). Jag såg framför mig romantiska B&B och tänkte mig en minisemester bara han och jag. För att uttrycka det milt så blev jag inte glad när jag hörde honom fråga sina föräldrar per telefon om de vill följa med oss upp under denna resa. Naturligtvis blev de väldigt entusiastiska och skickade oss samma kväll ett mail med saker vi var tvungna att tänka på inför resan, som tex att vi bara får plats med handbagage i bilen om vi alla fyra åker samt att vi absolut inte kan förvänta oss att bo hos kusinen nu när vi är så många som kommer utan vi alla behöver boka annat boende.

Jag har en bra relation till svärföräldrarna men en vecka i deras hus är alldeles lagom. Tre veckor med dem kommer göra mig galen! Det som gör mig så trött på alltihop är att detta är första gången sedan jag börjat jobba som jag lyckats få loss en såpass lång ledighet över jul och nyår och jag behöver få vila upp mig mellan släktträffar för att orka vara trevlig och ha det trevligt. Dessutom är det sällan både BM och jag är lediga samtidigt och har pengar. Vad ska jag göra? Det känns som det är för sent att dra i bromsen för svärföräldrarnas resa. Just nu känner jag mest för att åka hem direkt efter jul så att jag i alla fall får vara ifred.

• Svar på tråden En oväntad semester... med svärföräldrarna!
  • Björnisarna

Har du förklarat vad du känner för din BM? Och hur reagerade han då?

• jofmanytalents

Stackare... Att de inte fattar själva att det blir för tätt, för länge...

• KatjaB

aj då.. att han inte kunde kolla med dig först??

Men vad säger han nu då? Om han förstår dig hur du vill, så är det säkert ingen fara att säga till svärisarna att ni hade ju egentligen tänkt en romantisk semester på tu man hand, eftersom ni aldrig gör det annars, och hoppas att de förstår.

när jag var ihop med ett ex till mig så skulle vi åka på en minisemester till helsingfors..det hela slutade med att hans mamma vill i all välmening ge oss lite respengar så att vi kunde ta en fyradagars resa till polen istället, och det var ju snällt. Det jag inte förstod då var att i gåvan ingick hon och hennes gubbe som sällskap. Snacka om att romantiken var bortflugen när hans föräldrar sov i hyten brevid vår och i hotellrummet brevid vårt, och vad med oss hela dagarna och hade ett fullspäckat schema med allt vad vi (läs:hon) ville se under resan.
    Nu behöver det absolut inte bli så för er, men med det i bagaget skulle jag aldrig åka på en semester med svärisarna med förhoppingen om att det ska vara en romantisk resa, hehe

• Annelajan

Hahaha- detta är ett klassiskt exempel på bristande kommunikation och att telepati inte funkar

Händer mig och min man allt som oftast- inget roligt alls!!!
    Men- för varje gång det händer så kommer man ett steg närmare lösningen på hur kommunikationen ska skötas så att man slipper sånt här...så ge inte upp!

• Moirie

Björnisarna: Jag tog upp det med honom och han säger att han har dåligt samvete över att han bjöd med dem. Tydligen var det en spontan idé han fick. Jag tror vi får jobba på nya rutiner när det gäller spontana semesteridéer: hålla tyst, diskutera med sin sambo och sen möjligtvis bjuda in fler.

KatjaB: Jag tror ju att det kommer bli som du beskrev din resa.

jofmanytalents: Jag tycker nog också att det är lite konstigt att inte de reagerar på tidslängden vi ska vara tillsammans allihop. Blir inte de trötta på oss? Hur mycket jag än tycker om andra så behöver jag lite pauser för att vara ensam eller bara med BM. Behöver inte vara några avancerade grejer jag gör själv men det är skönt med känslan av att inte behöva ha den där sociala masken på hela tiden och alla (inbillade som verkliga) förväntningar. "Har alla trevligt? Borde jag prata med dem nu? Borde jag hjälpa till? Är det ok om jag tar upp en bok och läser?"

Annelajan: Jag hoppas på det du skriver om att det bara blir bättre för varje gång sånt här händer . Just idag känner jag bara för att ge BM ett ultimatum: vi firar jul eller nyår med dem, inte både och. Du bestämmer! Tror tyvärr att det inte är särskilt konstruktivt och att jag bara riskerar att sätta honom i en svår situation. Jag vill inte framstå som en total bitch inför hans föräldrar heller...

• Trasan99

Åh,jag förstår precis hur det känns. Jag var på semester med svärfamiljen i en vecka i somras och fällde mer än en tår.... Kan ni inte testa att dela på er några dagar under resan? Vi såg till att få någon egen dag i alla fall....
    Hoppas det funkar!

• PennyJenny
    Moirie skrev 2009-10-02 10:14:30 följande:
    Annelajan: Jag hoppas på det du skriver om att det bara blir bättre för varje gång sånt här händer . Just idag känner jag bara för att ge BM ett ultimatum: vi firar jul eller nyår med dem, inte både och. Du bestämmer! Tror tyvärr att det inte är särskilt konstruktivt och att jag bara riskerar att sätta honom i en svår situation. Jag vill inte framstå som en total bitch inför hans föräldrar heller...
    Okej, utlimatum är ju sällan bra och jag förstår om du inte vill vara en bitch, men ska du verkligen offra det du hade sett fram emot bara för det? Prata med din man, och fråga om det inte går att lösa på något sätt. Han får väl ta på sig skulden inför sina föräldrar och säga att han inte hade tänkt på att det blev så länge och att han vill att ni ska ha lite tid ihop själva. Han behöver väl ändå inte lägga fram det som att du ställer krav. Jag hade blivit väldigt ledsen på maken om han hade gjort något sådant och sedan inte försökt att lösa det. Även om han inte tänkte sig för från början och inte menade att göra dig ledsen så får han väl försöka att lösa det, det är ju ändå hans föräldrar. Ibland ändras planer, så det ju, det får väl hans föräldrar ändå ta?
  • KatjaB
    Moirie skrev 2009-10-02 10:14:30 följande:
    Jag tror vi får jobba på nya rutiner när det gäller spontana semesteridéer: hålla tyst, diskutera med sin sambo och sen möjligtvis bjuda in fler.
    hahaha, ja det kan nog vara en bra idé

Men kan han eller ni tillsammans säga att ni inte tänkte på hur långt tid det faktikst blir och ni hade ju en hel del planer på hur ni vill lägga upp resan redan innan, så nu känns det ju lite som att det inte blir den typen av resa ni ville ha från början. En romantisk avkopplande resa.
    Men att ni gärna gör den här resan med dem en annan gång.

Och sen behöver ni ju förstås inte faktiskt boka in en resa här och nu med dem, men det låter ju lite bättre, och nån gång kanske det känns mer läge för en sån resa också
Svar på tråden En oväntad semester... med svärföräldrarna!