• Najkan

Sparsam med parfymen?

Så här är det; jag får extrem huvudvärk av starka dofter, tex parfymer. Själv kan jag inte använda parfym för då slår huvudvärken till direkt.

Kan man på inbjudan skriva "Tänk på våra allergiker, var sparsam med parfymen" eller liknande? Jag vill ju gärna inte gå med sprängande huvudvärk på min stora dag.

• Svar på tråden Sparsam med parfymen?
  • shakynose

Självklart kan du skriva så!

• Najkan

Det är inte lite "fräckt" av mig att be dem vara sparsam då? Man vill ju gärna inte trampa någon på tårna.

Och vad som är sparsamt i min ögon är kanske inte sparsam i någon annans, tyvärr.

• Annelajan

Såklart kan du skriva så!
    Men om jag skulle må så dåligt som du gör av parfym så skulle jag till och med vara så "fräck" att skriva:

Parfym undanbedes på grund av allergi

På samma sätt som ni som brudpar är måna om att era gäster inte ska serveras mat dom inte tål bör man som gäst vara mån om andras väl och ve!!

• Aleta

Jag håller med Annelajan, jättebra skrivet.
    Parfym är ingen nödvändighet. Jag tycker också att det oftast är bättre att vara rakt på sak och tydlig, då kan ingen missförstå.

Annelajan skrev 2009-10-02 20:42:05 följande:
    Såklart kan du skriva så!Men om jag skulle må så dåligt som du gör av parfym så skulle jag till och med vara så "fräck" att skriva:Parfym undanbedes på grund av allergiPå samma sätt som ni som brudpar är måna om att era gäster inte ska serveras mat dom inte tål bör man som gäst vara mån om andras väl och ve!!
  • Hemlig2009

Klart att du kan skriva så!

Min man använder sällan någonting annat än deo och jag tyckte att på bröllopsdagen ska han väl ändå få lukta lite gott så jag gick och köpte honom en parfym jag tyckte om. Så den dagen i all stress glömmer jag själv att spruta på mig parfym. Jag som annars har det varje dag... Fast på så vis blev ju dagen väldigt speciell ur doftsynpunkt.

• Najkan

Tack för era synpunkter! Det gör en lite modigare för vad man vågar skriva och inte vågar.

• PennyJenny

Är ju inte som att du skriver att du inte vill att de ska använda parfym för att deras dofter skulle kunna krocka med det dofttema du har satt för din stora dag. Jag är en sådan som gärna använder parfym och även gillar när andra gör det. MEN jag vet ju också att många är allergiska och uppskattar då om jag får veta det, för då kan jag ju visa hänsyn och ge sjutton i att ha på mig det den dagen. Så skriv du något som du tänkte.

• aikidoaasa

Det är inget fel med att skriva det. Det kan även göras i samband med att ni påpekar att eventuella mat allergier skall meddelas.

Svar på tråden Sparsam med parfymen?