• Runa78

Måste man vänta på att namnbytet gått igenom innan man byter ut alla sina kort?

Är det någon som nyligen gift sig (såklart är det det) som vet om man kan börja byta ut namnet på alla korten man har, innan det kommit hem papper från skattemyndigheten?

Och hur funkar det med ens egen postlåda? Ska man byta ut namnet själv där eller gör postbärar´n det?

Oj oj vad mycket det blev! Men jag hoppas någon kan ge mig svar!!!!!!!!

• Svar på tråden Måste man vänta på att namnbytet gått igenom innan man byter ut alla sina kort?
  • justagirl

Du får nog lov att vänta tills namnbytet gått igenom, annars får du ju svårt att styrka att du är du med personbevis t ex.

Jag tror inte brevbäraren byter ut namn på brevlådor på eget bevåg...=)

• Snufflan

Du kommer att få hem helt automatisk papper för att förnya körkort och dylikt. Du kommer inte behöva göra nått själv. Brevlådan måste du skylta om själv, till en början kan du ha båda namnen på den för att sedan bara ha det nya.

• justagirl

Jo, du måste säga till om att få nytt kontokort och själv gå och skaffa id-kort samt pass. Eller fick du hem allt detta i brevlådan snufflan?

• Snufflan

Bankkorten tror jag kan vara olika från bank till bank, vissa skickar nya automatiskt andra får man säga till. Körkorts förnyelse kommer hem automatiskt, hur det är med pass o id vet jag inte för det har jag inte. Men självklart så måste man vänta på att namnbytete går igenom och blir registrerat innan man kan börja beställa nya grejer. Man får hem ett papper på det ca 1 vecka efter bröllopet.

• Frulle

fast jag fick inga papper om körkortet. Det hade blivit nåt galet där på vägverket så det var tur att jag ringde själv.

• Snufflan

Det är ju ingen kris direkt om man inte får alla nya kort o sånt på studs, man kan alltid visa upp sitt gamla id tillsammans med lappen om namnbytet så är det inga problem. Du har ju ändå samma personnummer.

• lecaroline

Korten kommer tidigt men du kan inte använda dem förän du har nytt id eller pass.. Men de gamla slutar inte gälla förän du prova det nya

Svar på tråden Måste man vänta på att namnbytet gått igenom innan man byter ut alla sina kort?