Jag ska försöka svara på dina frågor
1. Jag har lagt in 400cc och hade 90cc innan operationen. Jag opererade mig på Victoriakliniken i Stockholm och lade inläggen bakom bröstmuskeln.
2. Jag var aldrig sängliggande efter operationen, men hade väldigt ont i ett par dagar. Tyckte det kändes mycket bättre när jag rörde på mig och höll igång blodcirkulationen.
3. Jag hade bandet (bandaget/tejpen) på i en vecka. Tvätta håret var lite krångligt för man var väldigt öm och stel.
4. Jag kan nog fortfarande, 10 månader efter operationen, inte riktigt sova på mage. Men det är inte för att det gör ont, utan mer för att det är lite "knöligt"
5. Efter ca 4 månader så kände jag att det var "mina" bröst. Då hade de hängt till sig fint och jag hade inte ont längre.
6. Jag gjorde min operation precis innan jul, så det blev en naturlig frånvaro på ca två veckor. Sjukskriven har du rätt att bli om du tar intyg från kirurgen.
Kom ihåg att jag svarar på frågorna helt efter mina erfarenheter. Det finns personer som har haft betydligt värre återhämtning än jag. Tror att jag har kommit ganska bra undan...
Lycka till!
Hej123456789 skrev 2009-10-06 07:47:39 följande:
HejBehöver svar på några frågor från er som har genomfört en sådan operation.1) Snälla beskriv vilken storlek ni hade i ml, om implantantatet lades ovanför eller innanför bröstmuskeln, vart ni opererade er etc.2) hur länge var du sängliggandes/"handikappad" efteråt? Hur ont hade du? Var det ett par dagar, en vecka eller flera veckor som du hade rejält ont?3) hur länge har man bandade runt brösten sen? hur klarar man av vardagssysslor som att tvätta håret?4) hur länge tar det innan man kan sova på mage? Jag sover alltid på mage, sidan kan funka. Har aldrig lyckats somna på rygg. Jag kommer nog behöva sömntabletter utskrivna.5) Hur lång tid tog det innan ni kände er som normalt? Alltså brösten kan ju ta lite tid innan de mjuknar upp, så det behöver du inte räkna med. Men mer liksom allmänt? Att du inte besvärades längre av operationen.6) Hur länge var ni sjukskrivna efteråt? Har man rätt att bli sjukskriven? Jag vill inte att nån på jobbet ska veta. Om man har två veckors semester, tror ni det räcker?Tack på förhand!