• vimset

mycket bråk i släkten och önskan om barnfritt...

Nästa sommar gifter vi oss och vi har funderat mycket på vilka som vi ska bjuda. jag har en väldigt dålig relation med min mormor och mina mostrar, men jag ser ingen möjlighet att inte bjuda dem. Tyvärr.
    Vi ska gifta oss 100 mil ifrån vårt hem, där m2b har familj och alla vänner.
    Redan här har bråken börjat, om hur besvärligt det ska bli att behöva åka så långt, att vi valt fel toastmasters, att jag borde ha en viss klänning, att vi är för unga osv.
    Nu har vi även gått ut med att vi vill ha det barnfritt. Jag kommer då att ha två treåriga kusiner och en femåring. Jag vill absolut inte ha med dessa då de skulle skrika och springa omkring i kyrkan, gnälla och bli uttråkade på festen. Mina mostrar brukar kräva att allt ska anpassas efter dessa barn och att någon annan ska ta hand om dem vid middagar och dyl. för att de själva inte orkar. Det går inte riktigt att beskriva hur illa det är.
    Nu blev det såklart ett smärre krig av att de inte ska bli bjudna och mina ena moster sa en del saker som gör att jag inte alls vill att hon kommer.
    Jag är fullt medveten om att de kanske inte kan komma om de inte får ta med barnen, jag kommer att respektera det till fullo helt enkelt.
    Känner mig jättehemsk när de anklagar mig för diverse saker och att jag inte tycker om barnen osv. Jag vet inte alls vad jag ska göra. Får dessa barn komma måste ju alla andra barn också få komma...
    Borde jag ge med mig lägga ner min önskan om ett barnfritt bröllop för att gäster som jag inte ens önskar ska kunna komma för att få slut på allt elände, smutskastning och skitsnack?
    Känner mig så ledsen...

• Svar på tråden mycket bråk i släkten och önskan om barnfritt...
  • Nicossambo

ÅÅÅ så jobbigt, vi har också valt att ha ett barnfritt bröllop och det verkade lungt först men sen har vi fått pikar och haft en del disskusioner men vi har valt att stå på oss. Det är vårt bröllop, vår dag vi ska få bestämma. Så jag tycker att ni ska stå på er. Prata av er med varandra för det kan man behöva när man får lite påhopp då och då. Lycka till.

• Inlöööv

Nä men alltså, din familj ska ju glädjas med dig. Det här ska ju vara en fantastisk dag och en börjar på något nytt!
    Bjud dem som ni vill ha med på Eran fest för det är ju Er som det hela handlar om. Försök vara lite konsekvent och stå för att ni vill ha det på ett visst sätt, har ni bestämt er för att ha ett barnfritt bröllop så ha det. Gästerna bestämmer ni ju också själva. Det ska vara en ära att få vara gäst inte något självklart. De måste också förstå att relationen mellan er inte vart/ är den bästa och att det är därför som ni avstår från att ha med dem. Ta det lugnt, det löser sig med tiden...
    Se framåt och sikta mot stjärnorna!kram

• MKAB

vi satte en gråns på 15 år.inga barn under 15 år ..o många blev sura..men jag orkar ej bry mig.o det ska du inte heller göra..passar det ej dem så behöver dem ju ej komma.

gör precis som du vill ha ditt drömbröllop:)

• perfektionista

Tycker absolut att man ska få ha barnfritt bröllop om det är det man vill. Visserligen tycker jag att 15-årsgräns kanske är att ta i, men jag förstår om man inte vill ha småbarn som springer omkring.

• 090208

Sta pa dig!! Ni gor val som NI vill.

Och ingen ide att slosa energi pa den har 'konflikten', finns ju inte ett skit nagon kan gora at ert beslut anda. Ta inte diskussionen helt enkelt, ignorera. Och bjud inte dom som ar dumma!!

• vimset

tack för era stöttande ord!
    Känns som att det verkligen behövs de som inte fördömer vad vi gör hela tiden.
    I början var jag väldigt bestämd i frågan, men bit för bit bryter de ner mig. Tack för att ni hjälper till att bygga upp mitt "försvar" igen"
    Önskar att jag inte hade behövt bjuda mostrar och mormor heller, men det verkar vara omöjligt. Det skulle innebära att jag även skulle förlora kontakten med mina andra mostrar, morfar m.fl.

Men återigen, TACK!

• MKAB

det är inte att ta i om 10 st ungar är runt 15 år;)

• Aleta

Usch, vad tråkigt att de inte kan respektera er önskan.
    Jag förstår att ni inte har en så bra relation. Man måste ju inte tycka precis lika i varje fråga.

Försök hålla dig lugn och stå på dig. Säg att barnfria bröllop är mycket vanligt och att ni helt enkelt vill ha en vuxenfest.
    Det är ju väldigt omoget att påstå att ni inte skulle tycka om barnen för det. Försök att undvika diskussioner och håll er lugna tills det blåser över. Det verkar ju inte vara någon större förlust om de väljer att inte komma på bröllopet.

Ett annat tips är att inte avslöja några detaljer om det finns folk som ska lägga sig i i onödan. Om de frågar kan man säga att man vill att det ska vara en överraskning.

• Imma

Så länge du är medveten om att er önskan om barnfritt sannolikt kommer att leda till att de som har småbarn inte kommer att kunna komma (och du tycker att det känns okej ändå) är det bara att köra på tycker jag. Ni bjuder in och ni har rätt att bestämma en sådan sak.

• tallkrogen

Fast du får bjuda vilka barn du vill, jag har vänner med barn som jag inte kommer bjuda barnen och jag har vänner där jag bjuder med barnen.
    Skriv att barn är inte bjudna om så inte anges i inbjudan, vad ni har för orsak att bjuda vissa barn och vissa inte är er orsak och inget någon annan ska bry sig i.
    Sen kan man ju använda sig av -Det blir för dyrt med allas barn. För det är lite svårt att argumentera med.

Ni är vuxna och väljer att gifta er, gör det till en bra dag för er.

Svar på tråden mycket bråk i släkten och önskan om barnfritt...