• BlomAnna

Inbjudningskort-köpa färdigt eller göra själv?

Ja som rubriken säger...Vilket är vettigast och mest prisvärt, göra själv eller köpa färdigt?

Om man ska köpa färdigt vart ska man köpa då?

Hoppas på många svar

• Svar på tråden Inbjudningskort-köpa färdigt eller göra själv?
  • LuMi77

Det beror väl lite på …

- hur många man tänker bjuda

- hur mycket tid man har att lägga ner på att fixa inbjudningskorten

- om man själv tycker om att pyssla … eller inte … (det bör ju kännas roligt att göra sina egna kort, och inte som en belastning)

- … och så vidare …

Några exempel på var man kan köpa färdiga kort:

http://www.spira-kortdesign.se/
    http://www.kortdesign.se/
    http://www.romance.se/

(Calligraphen)
    http://www.festfokus.se

• LuMi77

Oj ... så konstigt mitt förra inlägg blev ... men men ...

För övrigt: Om du googlar på ordet "inbjudningskort", så får du många träffar på sidor med tips och trix och hjälpmedel för den som vill göra egna kort.

• Ex animo

Vi har 60 gäster och jag var inne på att göra egna inbjudningskort..men....det blev färdigtryckta istället =)
    Eftersom jag har haft en hel del tid till att jämföra priser, butiker, material osv så hittade jag av REN TUR en liten shop i skåne som har allt möjligt, från sovunirer till inredning. Där hittade jag våra inbjudningskort med vårat färgtema och vår stil!(20kr för 10st ink kuvert.) Så summan av kardemumman.......har du tid så ge dig ut i djungeln och leta! Både roligt och inspirerande =)

Lycka till!

• KatjaB

beror ju på hur pass mycket ni vill lägga på era inbjudningar, och vad skillnaden i pris skulle bli för att göra en snarlik själv. För vår del skiljde det 1000 kr på att köpa inbjudningar med tryck, färdigmonterade. När vi gör väldigt liknande själva så kommer vi undan med 200 kr.

Men visst blir man ju lite småless efter ett tag på de där förbannade små sidenbanden som ska måttas klippas och knytas. Sambon gör för fula och "minihitler" som jag är ska de vara perfekta och jag gör alla själv istället. Han får förtroendet att få skära pappret i rätt storlek istället, hehe

• BlomAnna

Tack för tipsen. Är ju rätt pysslig så jag skulle kunna tänka mig att göra dem själv men samtidigt är det 36 st som ska göras och man vill ju att alla ska vara lika snygga Jag får nog fundera några varv till

• KatjaB

vi köpte en billig pappersskärare från claes ohlsson och den är så bra! Man får snygga raka linjer, alla blir exakt lika stora och fort går det.
    Kostade 200 kr har jag för mig

• flopsy32

Jag gör mina själv (bild i galleriet)

Kostnad för 80 kort (15x15 cm):
    Kortstomme 2,50kr x 80st = 200kr
    Grönt papper = 18kr
    Guldpapper = 18kr
    Band rea 2kr/m = ca 50kr
    Stämplar, vitt papper att stämpla på och stämpelfärg hade jag redan
    Summa 286kr/80kort = ca 3,60kr/st

Grönt papper och guldpapper är presentpapper med "återvinningskänsla".

Summan av kardemumman kan man väl säga är att om man som jag redan har visst material så minskas ju kostnaderna...

• Hemlig2009

Inbjudningskorten var inte så jobbiga att göra (gjorde 30 st tror jag) för då är allt spännnde, utan när man sen vill att resten ska matcha såsom placeringskort, festprogram och vigselprogram så börjar det bli jobbigt för då ska alla gäster ha varsitt... Men även det gick bra tycker jag, för allt detta är ju inför bröllopet och inbjudningskorten görs ju ganska långt innan resten.

Det som jag tyckt varit pest och pina har varit tackkorten. De är många fler än inbjudningskorten eftersom man oftast får gratulationer från flera håll, så 46 st såna skickade jag ut i förra veckan. Ville att de skulle vara likadana som inbjudningskorten...

Fick massor av beröm för våra trycksaker så det var helt klart värt det, men tänk dig för innan du gör för avancerad design bara!

BlomAnna skrev 2009-10-14 17:15:58 följande:
    Tack för tipsen. Är ju rätt pysslig så jag skulle kunna tänka mig att göra dem själv men samtidigt är det 36 st som ska göras och man vill ju att alla ska vara lika snygga Jag får nog fundera några varv till
  • Humlan66

Vi ska göra våra själva, det känns mera personligt då och sen får man dem precis som man vill ha dem

• soryd

ex animo- vad hette den affären i skåne?? har den ngn hemsida kanske?

Svar på tråden Inbjudningskort-köpa färdigt eller göra själv?