• BlomAnna

Inbjudningskort-köpa färdigt eller göra själv?

Ja som rubriken säger...Vilket är vettigast och mest prisvärt, göra själv eller köpa färdigt?

Om man ska köpa färdigt vart ska man köpa då?

Hoppas på många svar

• Svar på tråden Inbjudningskort-köpa färdigt eller göra själv?
  • BlomAnna

Om man ska göra dem själv är det någon som har bra tips på vart man kan köpa material? Typ papper,dekorationer etc? Har kollat på Panduro men tänkte att det kanske finns fler ställen, som kanske t.om. har lite bättre priser?

• HannaLuz

Jag har tänkt göra våra själv, vi kommer ha 50 gäster. Jag var på Stämpelfabriken i Malmö igår och kollade på olika kort och fick en massa ideér. När jag väl hade bestämt mig ungefär hur de skulle kunna se ut räknade jag ut att det kommer kosta ca: 2000kr för inbjudningkort, vigselprogram, menyer, bordsplacering och tackkort. Porto tillkommer. Alla stämplar, färg, papper, band, pappersskärare osv. ingår i priset.

Jag tykcte det verkar rätt prisvärt.

• Millanita

Kanske en dum fråga men hur gör ni som gör egan trycksaker...hur gör ni med alla texter, dvs hur fäster ni och vilket material...är inte så haj på detta

• KatjaB
    Millanita skrev 2009-10-16 08:13:22 följande:
    Kanske en dum fråga men hur gör ni som gör egan trycksaker...hur gör ni med alla texter, dvs hur fäster ni och vilket material...är inte så haj på detta
    jag använder publischer och skriver ut med. Då kan jag välja exakt var texten ska vara osv. Tex till våra save the date kort använde jag mallen för visitkort och gjorde dem aningen större bara.
    Har ni officepaketet på er dator så har ni publischer också
  • Millanita
    KatjaB skrev 2009-10-16 08:20:01 följande:
    jag använder publischer och skriver ut med. Då kan jag välja exakt var texten ska vara osv. Tex till våra save the date kort använde jag mallen för visitkort och gjorde dem aningen större bara. Har ni officepaketet på er dator så har ni publischer också
    Så du skriver ut direkt på trycksaken, dvs på pappret/materialet tillhörande kortet? Tänkte att man kanske skriver ut på ett annat papper och måste sen klippa och klistra in texten i själva kortet...Tack för tipset förresten
    Tror vi har publisher, är det ett svårt program?
  • kikel

Jag räkna ut att det blev mycket biligare att göra mina egna har gjort 72st nu. Blev riktigt bra. Har bara texten kvar nu.

• Hemlig2009

Jag har skrivit ut texten på transparanta papper och fäst dem med "glue dots", ett underbart hjälpmedel i pysseltider. Googla så hittar du såna. Finns i olika storlekar.

Millanita skrev 2009-10-16 09:06:47 följande:
    Så du skriver ut direkt på trycksaken, dvs på pappret/materialet tillhörande kortet? Tänkte att man kanske skriver ut på ett annat papper och måste sen klippa och klistra in texten i själva kortet...Tack för tipset förresten Tror vi har publisher, är det ett svårt program?
  • Millanita
    Hemlig2009 skrev 2009-10-16 12:56:53 följande:
    Jag har skrivit ut texten på transparanta papper och fäst dem med "glue dots", ett underbart hjälpmedel i pysseltider. Googla så hittar du såna. Finns i olika storlekar.
    ÅÅhh det blri ju coolt, ska ta reda på mer nu...spännande. Man ska ju dock ta sig tid för detta...tänkte att det var ngt sådant man kunde lösa det hela på!
  • KatjaB
    Millanita skrev 2009-10-16 09:06:47 följande:
    Så du skriver ut direkt på trycksaken, dvs på pappret/materialet tillhörande kortet? Tänkte att man kanske skriver ut på ett annat papper och måste sen klippa och klistra in texten i själva kortet...Tack för tipset förresten Tror vi har publisher, är det ett svårt program?
    japp.. jag skriver ut på ett prälemorsskimrande papper, sen skär jag till dem med pappersskärare i rätt storlek och fäster med dubbelhäftande tejp på ett kartongark. Blir jättefint, perfekta kanter och inte bubbligt som det kan bli om man limmar
  • SnutteLinda

ett litet tips att fästa papper med är fototejp. lagom bitar tycker jag men smaken är som baken...
    Finns annars en speciell dubbelhäftande tejp i scrapbook affärer som är tunn men tycker den är för dyr...

• Millanita

Utgår ni från ngt specifikt mått gällande korten m.m??

• Hemlig2009

Jag köpte färdiga kort som var 15x15 cm. Tycte det var värt pengarna...

• flopsy32
    Millanita skrev 2009-10-16 13:43:09 följande:
    Utgår ni från ngt specifikt mått gällande korten m.m??
    Titta vilka mått som finns på kuvert samt vad de kostar och ha med det i beräkningen
  • Millanita

He he nu blir det planering allan som gäller jue

• Millanita
    kreativ skrev 2009-11-04 14:11:41 följande:
    Vill ni ha personliga kort som både kan vara handgjorda eller digitalt gjorda men inte hittar tiden så ska ni kolla in designpersonlig.wordpress.com
    Finns inget om bröllop på sidan jue...
Svar på tråden Inbjudningskort-köpa färdigt eller göra själv?