• 100717

Hur stå vid vigsel

Vid en vanlig kyrkvigsel står brudparet med ryggen mot "publiken" under hela akten.

Vi gifter oss inte i kyrkan och ska vara utomhus. Känns fånigt att stå med ryggen åt "publiken" samt att vi då inte ser de som sjunger och läser saker.

Kan man stå så att man tittar mot "publiken" och att vigselförättaren har ryggen mot "publiken"?

• Svar på tråden Hur stå vid vigsel
  • tomlinn

ja, eller så kan ni stå lite snett vända mot varandra, så att varken ni eller vigselförrättaren står med ryggen mot 'publiken'.

• ona

Säkert kan man stå prcis hur som helst, men hur blir det då för gästerna att höra vad vigselförrättaren säger? Det är ju vanligast vigselförrättaren som pratar under bröllopet, och kanske därför denne är vänd mot gäster och par? Ett alternativ skulle ju vara att stå snett, med sidan mot gästerna, eller att både vigselförrättare och brudparet står vända mot gästerna.

Eller varför inte låta brudparet stå i mitten tillsammans med vigselförrättaren, och gästerna runtomkring? Finns ju hur många sätt som helst att göra!

• Jeez

Brudparet brukar vända sig om något under solosånger. Vid löften etc så står man ju med sidan mot församlingen eftersom man ska stå vända mot varandra.

Och som ona säger, det handlar mycket om att vigselförrättaren ska höras, så prata med vigselförrättaren så kan ni nog komma på en bra lösning under de förutsättningar som är just vid er vigsel!

• 100717

Vigselförättaren är en vän till oss så han kommer ju att göra som vi vill. Men ni har väldigt kloka idéer och tankar. Hade hela tiden tänkt att jag vill inte stå med ryggen mot alla... fast det är klart, man vill ju att alla hör VF....

• KatjaB

men kan ni inte stå mittemot varandra mer. då ser ni varandra, gästerna och vigselförrättaren?

• Tx2

Vi stod snett vända mot våra gäster. Och vår vigselförrättare likadant fast på andra sidan. Så han kunde prata till oss men även till gästerna, plus att han hade mikrofon. Kan vara så att det finns en bild i galleriet hur vi stod.
    Men jag gillade det, vi kunde utbyta blickar, se vigselförättaren, följet och våra gäster. Var klockrent. Och jag tror att våra gäster gillade att dem även fick se oss framifrån.

Svar på tråden Hur stå vid vigsel