• Västkust

pengar i present - ok eller inte?

Jag och min blivande är lite oense om huruvida det är ok att önska sig pengar i present. I hans umgängeskrets är detta inte vanligt, men i min är det det vanligaste.
    Jag tror att yngre personer har mött denna relativt nya företeelse innan, men hur reagerar mostrar, föräldrar etc?

Om man nu ska önska sig pengar så finns det ju även två alternativ där: att de ger kontanter (osmidigt att ha kontakter att hålla reda på) eller konto där pengarna sätts in (så har vissa av mina kompisar gjort. Jag tycker det är ok, men inte min sambo. Han tycker att det skulle kännas snålt och märkligt). Hur tänker ni? Hur ska man formulera sig?

• Svar på tråden pengar i present - ok eller inte?
  • oOMayaOo

Jag håller med båda. Ja, det känns lite osmakligt att be om pengar. Men det måste väl alla förstå att ni får mer glädje och nytta av pengar än ev diverse juicepressar, skulpturer och vaser? Jag tror att det kommer bli vanligare att man ber om/ger pengar som bröllopspresent.

• Martinaa

Vill ni ha pengar bara rent generellt för att ni inte vill ha massa prylar eller vill ni ha pengar till tex en bröllopsresa? Är det det senare så har jag absolut inga problem att ge pengar, vi har själva tänkt önska oss bidrag till en resa.

Däremot tycker jag det är lite knepigt HUR man ska ge pengar... Att sätta in på konto i förväg tycker jag känns oerhört dumt och "fult", medan en massa kuvert med kontanter inte är det smidigaste heller. Därför har vi tänkt önska oss resecheckar i första hand!

• Ananias

vi tror kommer atts kriva

" vi ¨ösnkar oss pengagåva till husrenovering"
    eller " till resa "

jag tror ingen tar illa upp...bättre än att köpa massa som ni kanske inte vill ha! det måste väl alla tycka är enklare

• Ananias

martinaa- kom ihåg att önska er resecheckar från ett visst bolag..tex ticket...min kompis glömde det och fick hos massa olika...o det är ju värdelöst..för då kan man ju inte använda alla pengar till en resa

• kärlek hela livet

Jag och min blivande har pratat om det, eftersom han är student och vi vill ha den perfekta bröllopsresan så ska vi önska oss pengar till resan! vi har redan det vi kan få plats med i våran 2a. jag ser inget fel i att önska sig pengar! men som ovan skriver :) kan man skriva det på bra sätt o dåliga sätt!

• Martinaa
    Ananias skrev 2009-10-21 12:51:30 följande:
    martinaa- kom ihåg att önska er resecheckar från ett visst bolag..tex ticket...min kompis glömde det och fick hos massa olika...o det är ju värdelöst..för då kan man ju inte använda alla pengar till en resa
    Hehe, I know! Men tack för påminnelsen ändå!
  • SueAnne

Vi skall nog önska oss pengar till bröllopsresan, men jag har ändå lite svårt för att önska mig pengar. Det känns liksom som att pengar som pengar och strunt samma om man betalar tandläkarräkingen eller bröllopsresan med dem, men då kom min kompis på en jättebra lösning!

Vi kommer helt enkelt att önska oss pengar till en resa, och sedan reser vi precis så långt som pengarna tar oss. Må detta vara en weekend i Köpenhamn eller två veckor på lyxkryssing (dream on ) så gör vi det för de pengarna och inte ett öre mer! Då får åtminstone jag lite bättre samvete

• 1 Grevinnan

Jag tycker det är OK att önska sig pengar i present. Idag är det ju ganska vanligt, men visst är det lite märkligt ändå. Men vet inte hur man ska formulera det...
    mwen vi känner att vi inte behöver nåt mera, några prylar alltså direkt... Vi har ju slagit ihop 2 påsar ganska nyligen och har dubletter av et mesta, det är ju inte som förr, då man flyttade ihop i samband med giftemålet.

Vi har tänkt att önska oss resecheckar till vår 5 v eckor långa bröllopsresa till Nya Zeeland, Australien och söderhavet. Förmodligen på Resia som vi fått bra kontakt med.
    Vi kommer väl att skriva något i stil med att det viktigaste är ju att gästerna kommer och delar denna dag med oss och att vi har brödrost, kaffebryggare, kastruller, vaser etc. så det räcker. Och att vi önskar oss ett bidrag till resan i form av resecheckar.

Sen har vi en plan B. Till dem som inte alls kan tänka sig att ge bort pengar/resecheckar så samlar vi på fina glas, behöver ett par vittvinsglas till...

• novia72

Varför inte?? MEN ..jag skulle nog inte önska mig pengar men däremot bidrag till resa lr något större som man vill ha... alltså uppge vad pengarna ska gå till!

• EåN2010

vi kommer önska oss present kort.. ticket och ikea har hittat en soffa där som vi vill ha och sen finns de ju så mycket mer man kan köpa där...

Svar på tråden pengar i present - ok eller inte?