• sun moon

släkten är värst..

Vad har ni för råd till mig?

1. Jag skulle gärna vilja bjuda min pappa men han har aldrig brytt sig om mig och vi har aldrig haft någon kontakt med varandra. Men jag vet var han bor.

2. jag är ovän med min storasyster pga att hon är jobbig och ska bestäma hela tiden över mig (tror detta skulle gå och fixa)

3. Jag skulle vilja bjuda mina fostersystrar men vet att min mor skulle reagera väldigt negativt på detta.

4. Min blivande man´s bror gjorde sig ovän med hela sin familj för ganska många år sedan. han har tydligen varit väldigt otrevlig. En syster har sagt att hon aldrig kommer att vistas i samma lokal som han någonsin igen..

5. Ska man bjuda min ex man? Vi har en helt ok relation idag och vi har 2 barn tillsammans 11 och 14år. Han är sambo och inget känslor (pos eller neg) finns mellan oss. Vi var et par i 15år.

Vad tycker ni? Hur får man trasiga relationer innom familjerna att fungera på ett bröllop? Särskilt när man gärna vill ha med de alla på vårt bröllop.

• Svar på tråden släkten är värst..
  • Ab fab

mitt råd är... försök inte lappa ihop allt för att det är bröllop. Försök att lappa ihop de relationtioner ni känner att ni saknar och att ni vill stärka. Gör det inte bara för att ni skall gifta er utan för att göra långsiktiga försök till bättre relationer

• SueAnne

Oj, du har det inte lätt...

På rak arm tycker jag nog att du ändå kan bjuda din exman, framförallt eftersom han är pappa till era barn. Detta beror ju dock rätt mycket på hur stort bröllop ni skall ha och sådär. Det kanske är praktiskt också om ni vi ha bröllopsnatt ifred att din exman har ansvar för barnen och skjutsar och så om det behövs?

• Svanboet

Hej,

Jag har kanske inga direkta råd men jag har lika många funderingar som du då jag också har en "knäpp" familjesituation. Mina tankar kring det du kriver är...

1. Varför vill du då bjuda honom? Om din pappa inte har velat bry sig förr, varför skulle han behöva/vilja bry sig nu?

2. Vill du vara vän med din syster så får ni försöka arbeta er igenom detta och så till så att ni är någolunda vänner till bröllopet om det är det ni vill. Kommunikation!

3. Vill du bjuda folk/personer som är viktiga för dig så får du väl göra det. Kanske det kan vara idé att ge din mamma en flörvarning iaf så hon vet att de kommer och vill du kanske kontrollera en ev situation som kan uppstå så förklara att hon inte får ställa till med problem bara för att hon inte gillar dina gäster.

4. Vill din blivande bjuda sin bror? Vill ingen i hans familj umgås med honom får du resoektera det och bjuda någon annan istället.

5. Ska och ska... det är ju lite hur man vill ha det. Jag skulle tycka att det kändes skumt om ex:et var med på bröllopet, speciellt på festen. Har ni en relation med din ex-man och din blivande inte har något emot att han är där så är det antagligen okej att bjuda men bjud inte bara för att han är ex:et om du förstår vad jag menar.

• ElinDaniel

Angående din pappa, så tycker jag att du kan bjuda honom om du vill. Bjuda kan man alltid göra. Men då får du vara beredd på att han inte kommmer. Du visar iaf att du vill ha kontakt. Sen är det upp till honom. Exet kan jag också tycka att du kan bjuda.

Strunta i hur andra reagersar på era gäster. Sätt dem vid olika bord och njut av er dag.

Eller strunta i alla som inte verkar bidra i övriga livet. Åk bort och gift dig med de som betyder något och som finns i erat vardagsliv.

Kram

• sun moon

Mest jag som vill ha en relation med min riktiga pappa för jag känner att någo fattas i mitt liv och kan se bröllopet som en anledning till att försöka starta en relation.

Min sambo vill egentligen bjuda sin bror men han säger själv att det inte kommer att fungera och att det med all säkerhet kommer att bli bråk. Något gick knas när hans bror skilde sig. Har inte egentligen riktigt förstått vad. Men något med ex frun, hans barn, nya frun osv. Denna bror skulle i samma veva haft alkoholproblem och ringt och skällt på sina syskon..

Min fostersyster har jag stött på igen nu via facebook, vi ska träffas för första gången sedan 91 nästa vecka. Jag är mycket glad för detta men det rör också upp gammalt jobbigt från min uppväxt. Kanske ska bestäma mig mer efter att vi har träffats igen.

barnens pappa får jag funera vidare på. :)

tack för all hjälp, vill fler ge mig tips så gör gärna det. Jag önskar ju mig "happy family" men det är ju sällan att det är så..

• Svanboet

sun moon - jag tycker att det är en bättre anledning att öppna för en relation med din pappa att du som d beskriver det saknar nått i livet och inte att du nu ska gifta dig. Börja med att öppna för kommunikation med honom istället för att rätt och slätt bjuda honom.

• 090208

Tycker du ska bjuda exet. Om inte annat sa for att han kan halla koll pa kidsen...
    Om man lixom jamfor med dom andra, sa ar han den enda av dom jag tycker du ska bjuda.

Well, fostersystrarna da?? Varfor blir mamma arg?

• sun moon

Svårt att förklara med få ord men vår uppväxt var riktigt hemsk men en elak styvpappa och vi alla har försökt glömma bort allt som hände då. Jag vet själv inte riktigt varför brytningen med mina fostersyskon blev som de blev. Och jag vet inte varför min mamma är så arg/bitter mot mina fostersyskon.

Jag har väll en ok men inte nära relation med min mamma idag. Det pratas inte om det som har varit.

Suck känns det. :(

Lite pga allt detta som jag och barnens pappa gifte oss i hemlighet. Detta + att vi hade varit tillsammans i 10år. Nu vill jag verkligen gifta mig "på riktigt" riktig brudklänning, riktig fest för mina nära och kära.

• mittid

"nära och kära" skriver DU.... Tror du ska ta fäste på just det!
    Varför tro att alla skall vara glada och "älska" varandra just den dag du/ni önskar att de är det! Tror du behöver fundera över hur ni kan få till en riktigt trevlig fest när ni gifter er... och börja bygga upp relationerna i släkten (om det går) en annan dag.... Annars riskerar ni kanske Er stora dag?!?!?

• sun moon

kloka ord mittid :) ska tänka på det..

Svar på tråden släkten är värst..