• fruMe

Vilka färger finns på ranukel?

Funderar på bröllop mars/april och undrar nu bara vilka färger ranukel (osäker på stavningen;) )
    finns i!?
    KOmmer själv bara på ,cremefärgad och orange...

Någon blomsterkunnig???

• Svar på tråden Vilka färger finns på ranukel?
  • passionsblomman

Ranunkler finns i olika gula och orange toner, liksom vita, röda, vinröda och rosa i olika nyanser. Det finns även några varianter som är tvåfärgade. Underbar underbar blomma!

• fruMe

Åh, tack för svar, nu blev jag glad!!!! Då kanske du även har tips på vad man skulle kunna ha till mer i buketten?!
    Jag är lite mer åt det "färgstarka hållet" alltså inte så pastellig av mig så jag funderade på om man kan ha en bukett i exempelvis cerice, orange och cremefärg... (Kanske cerice och orange ranukler och cremerosor)eller om det blir för mycket att blanda in rosor också (men jag tycker ju att de också är så fina!!!)

• passionsblomman

Oj, jag har visst helt missat att svara dig här!

Jag tyceker färgerna du beskriver vore jättevackert och du kan välja att ha endast ranunkler i buketten eller välja andra blommor också, det funkar vilket som. En väldigt fin blomma som jag tycker kompletterar Ranunkler är Freesia. Den doftar också underbart och finns i många färger. Den är inte heller dyr.

Rosor ihop med det vore ju underbart också.
    Sedan vill jag slå ett slag för antingen snitthyacinter eller en blomma som heter Nerine, denfinns i en cerice ton som vore helfräck.

Det alla förslagen har gemensamt är att de har annan form än Ranunkeln och därför lyfter fram Ranunkeln och samtidigt syns själv. Det kan också vara bra med ett kvistmaterial som får komma lite emellan huvudblommorna, som exempelvis Vaxblomma eller Buplerum.

• fruMe

Oj vad du kan!!!! Ska bestämt ta med mig ditt senaste inlägg till blomsteraffären då det blir dags att beställa!

Lite roligt är att freesia är min mammas absoluta älsklingsblomma! Då blir det lite mer " betydelsefullt" känns det som!

Tack för tipset med olika form på blommorna, det hade jag aldrig tänkt på!
    Jag lär väl återkomma till dig vad det lider, men tack snälla sålänge!

• MKAB

jag ville ha dem i min brudbukett.men dem finns ej på höts/vinter...blev jättebesviken:(

• passionsblomman

De går att få tag i från åtminstone November och ända fram i somarmånaderna, men högsäsongen är från sisådär februari fram till maj.

MKAB skrev 2009-11-01 11:42:23 följande:
    jag ville ha dem i min brudbukett.men dem finns ej på höts/vinter...blev jättebesviken:(
Svar på tråden Vilka färger finns på ranukel?