• Minimal

Meddelas vittnena i förväg?

Jag har en fråga gällande borgerlig vigsel - sitter med papperen framför mig, det står att man ska fylla i namn och adress på de tilltänkta vittnenea. Min fråga är då, får vittnenea veta detta i förväg på något sätt? Vi tänkte nämligen överraska med en intim vigsel och då är det inte så bra om vittnena är förvarnade.

• Svar på tråden Meddelas vittnena i förväg?
  • anne på grönkulla

Fråga kommunen om rutinerna för det.

Men jag kan säga att är det några som jag tycker bör få veta i förväg så är det just tilltänkta vittnen. Jag hade inte som tilltänkt vittne uppskattat att föranmälas med namn och personnummer (det var den info vi fick ge på vittnen) utan min vetskap. Som brud hade jag dessutom inte velat "chansa" på vittnen som inte vet utan kan hoppa av, bli försenade eller får förhinder i ren ovetskap om vikten av att de kommer och i tid.

• Minimal

Inga personnummer ska anges på papperet, bara namn och adress. Sen kommer vi som sagt inte att berätta för någon alls i förväg att vi ska viga oss. Det är våra föräldrar som komemr och hälsar på oss, de bor ca 100 mil härifrån, så de kommer inte att ändra resan i första taget.
    Det känns som det är lite annat om man har ett stort kyrkobröllop, då är alla inbjudna i förväg och då kan man behöva förvarna vittnenea på ett annat sätt. Så tänker i alla fall jag.

• anne på grönkulla

Tja, alla är vi olika. Men jag hade aldrig uppgett nån utan dens vetskap och medgivande och heller aldrig velat bli anmäld utan min egen vetskap. Men det är jag det (borgerligt gift, med i förväg namngivna vittnen och ca 20 närvarande totalt - inget stort pampigt alltså. Vid kyrkbröllop med gäster behövs inga särskilda vittnen, församlingen som helhet fyller den funktionen).

• MiaGöteborg

Jag hade nog också velat veta om jag skulle vara vittne vid en borgerlig vigsel.

• Ore

På ett stort kyrkbröllop behöver man inte namnge några vittnen alls...?

• Minimal

Med tanke på att både mina och sambons föräldrar gifte sig borgerligt utan att berätta i förväg för dem som var vittnen då, så tror jag nog att de tycker det är okej. Jag var själv med när mina föräldrar gjorde det och minns hur glada och överraskade de som var vittnen vart. Jag var tolv år då, så jag kommer ihåg det mycket bra.
    Men saken är den att jag inte vet om någon nu i förväg meddelar vittnena.

• Tausen

Jag skulle råda dig att ringa kommunen och fråga vad de har för rutiner och förklara din situation. Om vittena är dins föräldrar så tror jag inte alls att de tar illa upp :) Kanske hade varit en annan sak om det var några andra...

• Tristan79

Vi behöver uppge vittnen innan

Kristianstad kommun

Svar på tråden Meddelas vittnena i förväg?