• fromheretoeternity

Någon mer än jag som känner med obekväm med önskelista?

Vi ska gifta oss nästa sommar och planerar nu så smått inför detta. Jag har varit på 5 bröllop tidigare och alla har önskat sig pengar till olika saker. Jag är inte van att vare sig önska mig eller ge bort pengar som present och känner mig lite obekväm med det.
    Jag tycker även att det är jobbigt att skriva önskelista eftersom det känns som en tiggerilista. Även om vi redan har nästan allt vi behöver och det givetvis vore mest praktiskt att få pengar så bjuder vi ju inte in till bröllop för att få presenter eller för att öka på vår egen kassa. Min uppfostran säger att man inte ska förvänta sig presenter och om man ändå får det ska man vara tacksam för vad man får. Min sambo håller inte med och tycker att det är helt naturligt att önska sig pengar istället för presenter.

Någon mer som tycker att detta är ett svårt ämne?

• Svar på tråden Någon mer än jag som känner med obekväm med önskelista?
  • metaley

Jag förstår hur du känner dej, vi hade samma problem men sen så hittade ja en liten ramsa här på torget som vi skicka med i inbjudan.

Önskelista? Vi önskar oss att så många som möjligt av våra gäster har möjlighet att
    komma och glädjas tillsammans med oss på vår bröllopsdag. Det finns ingenting som skulle glädja oss mer än er närvaro! Däremot önskar vi oss inga saker. Vi har redan mer än vi behöver.
    Kliar det ändå i fingrarna?
    Vi har tittat på många resor och hittat några otroligt mysiga och fina alternativ på Fritidsresor. Därför har vi bestämt att önska oss resecheckar hos www.fritidsresor.se.

Där står d att dom inte behöver ge nått men om dom ända vill så finns d ett förslag, sen så e d upp till varje gäst att bestäma själva hur dom vill göra.

• fromheretoeternity
    metaley skrev 2009-10-25 13:37:28 följande:
    Jag förstår hur du känner dej, vi hade samma problem men sen så hittade ja en liten ramsa här på torget som vi skicka med i inbjudan.Önskelista? Vi önskar oss att så många som möjligt av våra gäster har möjlighet att komma och glädjas tillsammans med oss på vår bröllopsdag. Det finns ingenting som skulle glädja oss mer än er närvaro! Däremot önskar vi oss inga saker. Vi har redan mer än vi behöver. Kliar det ändå i fingrarna?Vi har tittat på många resor och hittat några otroligt mysiga och fina alternativ på Fritidsresor. Därför har vi bestämt att önska oss resecheckar hos www.fritidsresor.se.Där står d att dom inte behöver ge nått men om dom ända vill så finns d ett förslag, sen så e d upp till varje gäst att bestäma själva hur dom vill göra.
    Ja, jag har hört fler som säger så men jag vill inte nämna något om presenter i inbjudan alls. Hade jag fått en sån inbjudan hade jag absolut inte vågat komma utan en resecheck, även om önskan är väl inlindad.

Vi funderar ev på att ha en önskelista på vår bröllopshemsida och där ha olika alternativ. Glas, handdukar och sen då ev bidrag till bröllopsresan eller liknande.

Om gästerna ska anmäla sig till tex brudparets föräldrar eller någon annan så kan man ju ge dem lite tips om vad man önskar sig om gästerna skulle fråga själva. Men vi ska ha OSA till oss själva så det blir dumt ändå!

Bröllop är en jobbig grej!
  • 26maj2007

vi hade gjort en hemsida som vi skrev länken till i vår inbjuda så gästerna själva kunde gå in och se.

så här skrev vi om bröllopspresent.

Vår högsta önskan är att bli make och maka,
    och att släkt och vänner ska få vara med och bevaka.
    Vi tänkte ge ett litet tips,
    på hur ni problem med en eventuell gåva löser vips.
    Vi har grubblat och funderat,
    och vårt hushåll grundligt studerat.
    Man kan snabbt konstatera
    att vi inte behöver mera!
    Er närvaro är mer än nog, men om ni än mer vår dag vill hylla,
    pengar till en bröllopsresa vår framtid kan förgylla!?

• justagirl

Vi önskade oss pengar till välgörenhet, typ Cancerfonden och liknande. Det kändes bra mycket bättre än att få kristallskålar som ändå inte får plats någonstans. iaf om man känner att man redan har det man behöver i husgerådsväg.

• fromheretoeternity
    justagirl skrev 2009-10-25 14:30:09 följande:
    Vi önskade oss pengar till välgörenhet, typ Cancerfonden och liknande. Det kändes bra mycket bättre än att få kristallskålar som ändå inte får plats någonstans. iaf om man känner att man redan har det man behöver i husgerådsväg.
    Den tanken har slagit oss faktiskt! Ett bidrag till läkarmissionen eller något sånt!
  • Shiosan

Tycker också att det är jobbigt med önskelista, känns precis som någon sa: som en tiggarlista!

Vi gifter oss inte för att ruinera våra vänner och familj, det är likadant när våra föräldrar börjar prata om bidrag till bröllopet så sitter både jag och min sambo och skurvar på oss och tycker det är ett jobbigt ämne.

Självklart hade det varit roligt med pengar till bröllopsresa, men det känns hemskt att önska sig pengar....att önska sig något alls. Vår tanke har nog varit att bara låtssas som ingenting angående presenter tills någon frågar....men även det känns oartigt...!

• FiaoJonny

När vi skulle gifta oss så tyckte jag också det kändes avlägset att ha en önskelista. Vi sa till alla gäster att det allra viktigaste för oss är att de kommer och det är present nog. Vi fick dock massvis med presenter, men det var skönt att det inte var vi som hade "tvingat" gästerna.

• 1 Grevinnan

Visst kan det kännas lite som en tiggarlista att skriva en önskelista. Men jag tror att de flesta faktiskt vill uppvakta med någon form av gåva. Då är det bättre att skriva en önskelista än att folk får låta fantasin flöda, ni kanske får en massa saker ni inte vill ha och då är ju det slöseri med pengar och prylar, men det kan med vara kul att få saker man kanske inte skulle köpa själv.

Vi ska på en lång bröllopsresa och ska önska oss bidrag dit i form av resecheckar.
    Vi har även tänkt att "önska oss" foton på oss själva i olika sammanhang, det finns säker 100-tals foton på oss från olika tidpunkter som vi aldrg har sett som skulle vara kul att ha!

Annars kan man ju önska sig lite roliga och annorlunda saker, tjänster som typ, barnpassning, gräsklippning, städning, middag, fika, resetips etc. Låt fantasin flöda!
    Några jag känner fick en vinranka i Frankrike och nu kan de avnjuta vinet "Söderberg" som kommer hem i brevlådan en gång/månad.

• KatjaB

Jag håller med om att det känns som en tiggarlista om man ska börja önska sig massa specifika saker, eller pengar som för mig känns ännu mer som tiggeri.
    Jag vet att det är vanligt förekommande, men för mig känns det iallafall väldigt konstigt.

Sen tror jag att de som kommer med fula kristallskålar skulle ha gjort det oavsett om vi önskade oss nåt annat eller inte (de äldsta gästerna i synnerhet)

Var på ett bröllop där brudparet hade önskat sig bara en massa dyra märkesserviser, de specifierade alla glas, tallrikar, muggar, mm som fattades för dem för att de skulle ha 12 av allt i 2 eller 3 serviser.
    Jag tyckte det kändes rätt gnidet att önska sig bara en massa dyra saker och inte ha några presenter som var lite mer snälla mot plånboken. Alla har ju kanskte inte tänkt sig att köpa 6 eller 11 st kosta boda vinglas liksom.

Det där med vinrad i frankrike är en kul idé.. såg det själv och tänkte köpa det till sambon i morgongåva

• miaik

Vi ska gifta oss i Thailand, så därför känns det ju lite mycket begärt att önska sig något av dem som åker ner :)

Men sen ska vi ha fest för alla hemma när vi kommer hem och då tänkte vi (efter inspiration från en bröllopstidning) att vi ska önska oss grejer under temat champagne. Vi är väldigt vinintresserade båda två och champagne är det bästa som finns.
    De jag läste om hade fått champagneprovning, champagneglas, mousserande vin, champagne osv. På så sätt kan ju folk lägga hur mycket/lite de vill och vi blir glada för allt.

Känner precis som er andra att vi har "allt", så varför inte önska sig lite lyx som man inte unnar sig i vanliga fall.

• Imma

Vi tänkte precis som du, men valde att ha en önskelista både för vår och för gästernas skull. Vi skrev ingenting om detta i inbjudan utan skrev helt enkelt "Övriga frågor besvaras av X". X hade sedan vår önskelista där bidrag till en kaffeautomat var en av sakerna på listan. Jag skulle uppskatta att ungefär hälften av gästerna hörde av sig till X för att fråga vad vi önskade oss, resten köpte egna presenter eller gav pengar. Vi var jättenöjda med alla saker vi fick och det märktes att alla hade gjort sitt bästa för att vi skulle gilla det vi fick!

fromheretoeternity skrev 2009-10-25 13:46:55 följande:
    Ja, jag har hört fler som säger så men jag vill inte nämna något om presenter i inbjudan alls. Hade jag fått en sån inbjudan hade jag absolut inte vågat komma utan en resecheck, även om önskan är väl inlindad.Vi funderar ev på att ha en önskelista på vår bröllopshemsida och där ha olika alternativ. Glas, handdukar och sen då ev bidrag till bröllopsresan eller liknande.Om gästerna ska anmäla sig till tex brudparets föräldrar eller någon annan så kan man ju ge dem lite tips om vad man önskar sig om gästerna skulle fråga själva. Men vi ska ha OSA till oss själva så det blir dumt ändå!Bröllop är en jobbig grej!
  • Jojjo82

Känner igen mig i dina tankegångar TS. Vi hade först inte skrivit någon önskelista, just för att det var så många som skulle resa så långt för vårt bröllop och de skulle lägga en massa pengar på det. Men sedan började så många fråga efter en önskelista och vi märkte att de blev lite irriterade när vi sa att "bara ni kommer, så är det present nog", så vi skrev faktiskt en önskelista på vår bröllopssida för de som kände att de ville ge oss något. Det vi tänkte på då var att önska oss grejer i en låg prisklass som det inte gjorde något om vi fick dubletter av. Vi önskade oss t.ex. Marimekko/Iittala-skålar som kostade 150-200 kr st att använda till en service. Vissa gäster gav oss en skål och andra gäster gav oss flera. På så sätt kunde man anpassa presenten efter sin plånbok.

• Besservvisser

Egentligen är det enkelt.

Skriv att ni inte vill ha några presenter då!

• Chrisse och Jonas

Tyckte också det var svårt när vi skulle gifta oss eftersom de skulle osa till oss.. så vi gjorde så att vi skrev en lista med saker vi önskade oss i olika prisklasser och sen gav vi en till min pappa och en till min mans mamma och kanske nån mer.. så när folk undrade om det fanns någon önskelista så ringde de naturligt till en förälder och frågade.. det funkade jättebra.. och ett par av våra vänner bara frågade oss.

• Piien

Personligen blir jag lika irriterad varje gång man ställer frågan "Vad önskar du dig?" och får svaret "Bara att ni kommer". Oftast, inte alltid, är det något som sägs för att det ska låta bra (fast det nästan garanterat skulle pratas om någon faktiskt kom utan någonting). Den som ställer frågan gör ju det för att han/hon faktiskt vill komma med en gåva!

Vi har inga planer på att skriva ut i inbjudan vad vi vill ha, eller lägga upp en önskelista som alla har tillgång till - MEN om någon frågar vad vi önskar oss (vilket de gör för att de vill kunna ge något som uppskattas, inte för att höra att de inte behöver ge något) kommer även vi att hänvisa till någon av våra mammor som kommer att få en liten lista med tips på vad vi skulle bli glada av!

Att skriva med i inbjudan "övriga frågor hänvisas till X" låter alldeles utmärkt :)

Svar på tråden Någon mer än jag som känner med obekväm med önskelista?