• anzana

Inbjudningskort/menykort osv

Alla dessa kort, inbjudningskort, menykort, vigselprogram, festprogram. Skicka man allt detta tillsammans eller när får gästerna menykortet? Vigselprogramet och festprogramet? Snälla hjälp mig hur gjorde ni?

• Svar på tråden Inbjudningskort/menykort osv
  • 1 Grevinnan

Hej!

Jag tror att det är tänkt såhär;
    Inbjudningskorten skickar ni till gästerna såklart innan bröllopet.
    Vigselprogrammet delas ut i kyrkan av några vänner (kyrkmarskalkar, föräldrar, skyskon el dyl)Där i står vigselordningen, psalmer, sånger, dikter, vilka som medverkar dvs. präst, kantor, sångare, tärnor, maskalk osv.

festprogram är det som ska ligga på bordet under middagen, där i kan man skriva bordsplaceringen, menyn, skriva om alla gäster, kärleksdikter, kärlekscitat, skriva om er, hur ni träffades, om hippan och sexan, om er förlovning, kanske ha kort på er från förr och nu etc.

Man kan även ha menykort på bordet utöver festprogrammet, där menyn står, vad man ska äta och dricka, kaffe och tårta osv.

Sen brukar man ha små kort med gästernas namn där de ska sitta, såkallade placeringskort, man kan göra själv eller köpa. Vi tänker ha fina stenar med gästernas namn på.

Läs här på bröllopstorget eller köp en bra bok om bröllop, så ska du se att allt trillar på plats! Sen gör man förstås precis som man vill. Men kanske är lite hightech och har menyn på en projektorduk?? Lycka till!

• sms å fotboll

Vad är menykort undrar jag först?

De bröllop jag varit på så har man fått inbjudningskortet i brevlådan.

Vigselprogram får man när man kommer till kyrkan (eller plats för vigseln).

Festprogrammen har legat på allas platser vid (middags)bordet.

• anzana

Tack för svaret! har ju aldrig varit på ett bröllop själv så vet ju inte så mycket. För jag såg att de fanns olika kort. En för festen och en för menyn. Är du gift? Du har möjligtvis inte ett festprogram man kan få kika lite på? Vad ska man skriva om alla gäster?

• anzana

Sms och fotboll: Jag har kollat på Calligraphen sidan och då finns de dessa kort: Inbjudningskort, Save - the - date kort, Svarskort, vigselprogram, festprogram, placeringskort, menykort och fototack kort. Så då tänkte jag att man kanske skickar menyn tillsammans med inbjudningen så man vet att ingen är allergisk osv.

• Hemlig2009

Du behöver inte ha alla kort bara för att Calligraphen vill sälja.

Save the date kommer från USA och är ganska ovanligt fortfarande här i Sverige. Det kanske är bra att skicka om man gifter sig mitt i sommaren och inte vill skicka ut inbjudan så långt i förväg. Svarskort har jag aldrig sett någon använda faktiskt.

Oftast så har du antingen festprogram ELLER menykort. Önskar man menykort så räcker det nog att lägga ett på varje bord eller liknande.

Placeringskort är väldigt praktiskt och kan göras på alla möjliga sätt, måste inte vara papperslappar precis som Grevinnan skriver.

Vi hade:
    Inbjudningskort (skickades "familjevis" på posten).
    Vigselprogram (delades ut i kyrkan till varje gäst).
    Fesprogram (låg vid tallriken, ett till varje gäst).
    Placeringskort
    Tackkort (skickades efteråt till alla som hade uppvaktat oss, inte bara till inbjudna gäster alltså).

• lecaroline

Festprogram kan göras av toastmaster också, det kommer ni överens om själva.
    Vi hade 2 och de skööte allt med själva middagen och det var väldigt skönt att slippa

• sms å fotboll

Tycker nog det är smidigast att gästerna själva får uppge allergier/specialkost mm när de svarar på inbjudan.

anzana skrev 2009-10-26 11:10:00 följande:
    Sms och fotboll: Jag har kollat på Calligraphen sidan och då finns de dessa kort: Inbjudningskort, Save - the - date kort, Svarskort, vigselprogram, festprogram, placeringskort, menykort och fototack kort. Så då tänkte jag att man kanske skickar menyn tillsammans med inbjudningen så man vet att ingen är allergisk osv.
  • mns

Vi skickade ut "Save the date-kort" i februari (tror jag) då vårt bröllop var den 1:a augusti dvs många är på semester.
    Då planering inte är vår starka sida så var det skönt att få ut detta så folk kan boka datumet (för så mycket var klart) och så hade vi tid på oss att planera mer ingående för boende, plats, tider osv som sedan stod i inbjudan vilken skickades ut 1-2 månader innan vigseln.

Vi hade inget vigselprogram då vigseln var utomhus på en klippa och vi ville att gästerna skulle slippa stå och hålla i ett program under vigseln när de inte har möjlighet att lägga ifrån sig det. Däremot hade vi med en sida i festprogrammet där det stod vilken musik, dikter osv. som framfördes och av vem (som dock inte stämde riktigt då vi gjorde lite ändringar timmen innan vigseln...)

I inbjudan skrev vi att man vid anmälan skulle uppge eventuella allergier (detta tog vi med kocken sedan så att de fick specialkost).

Vi hade placeringskort på borden och ett festprogram på varje plats, samt "placeringstavlor" utanför ingången till tältet så gästerna visste vilket bord de skulle till.

Vår meny fanns i festprogrammet men det bästa hade varit att ha 1-2 menyer löst på varje bord så det blir tydligt. Vi hade skrivit upp vad som serverades att dricka till rätterna också på menyn (i festprogrammet) men flera missade detta och servitriserna missade att tala om att det fanns öl till maten också, så de serverade bara vin (vi var kanske lite otydliga med detta till servitriserna). Det var dock lite tråkigt då flera av våra gäster är öldrickare och vi hade lagt ner tid på att hitta bra ekologiska sorter som skulle passa till maten.

Anzana: skicka din mail till mig i ett meddelande så kan jag skicka vårt festprogram till dig om du vill ha lite inspiration, du kanske kan hitta något som passar er.
    /M

Svar på tråden Inbjudningskort/menykort osv