Inbjudningskort/menykort osv
Vi skickade ut "Save the date-kort" i februari (tror jag) då vårt bröllop var den 1:a augusti dvs många är på semester.
Då planering inte är vår starka sida så var det skönt att få ut detta så folk kan boka datumet (för så mycket var klart) och så hade vi tid på oss att planera mer ingående för boende, plats, tider osv som sedan stod i inbjudan vilken skickades ut 1-2 månader innan vigseln.
Vi hade inget vigselprogram då vigseln var utomhus på en klippa och vi ville att gästerna skulle slippa stå och hålla i ett program under vigseln när de inte har möjlighet att lägga ifrån sig det. Däremot hade vi med en sida i festprogrammet där det stod vilken musik, dikter osv. som framfördes och av vem (som dock inte stämde riktigt då vi gjorde lite ändringar timmen innan vigseln...)
I inbjudan skrev vi att man vid anmälan skulle uppge eventuella allergier (detta tog vi med kocken sedan så att de fick specialkost).
Vi hade placeringskort på borden och ett festprogram på varje plats, samt "placeringstavlor" utanför ingången till tältet så gästerna visste vilket bord de skulle till.
Vår meny fanns i festprogrammet men det bästa hade varit att ha 1-2 menyer löst på varje bord så det blir tydligt. Vi hade skrivit upp vad som serverades att dricka till rätterna också på menyn (i festprogrammet) men flera missade detta och servitriserna missade att tala om att det fanns öl till maten också, så de serverade bara vin (vi var kanske lite otydliga med detta till servitriserna). Det var dock lite tråkigt då flera av våra gäster är öldrickare och vi hade lagt ner tid på att hitta bra ekologiska sorter som skulle passa till maten.
Anzana: skicka din mail till mig i ett meddelande så kan jag skicka vårt festprogram till dig om du vill ha lite inspiration, du kanske kan hitta något som passar er.
/M