• elinile

Vilket program är enklast att använda när man ska göra program m.m.??

Sitter o pillar i Word, men det finns säkert något annat som är både smidigare och enklare?? Tips emottages tacksamt!!

• Svar på tråden Vilket program är enklast att använda när man ska göra program m.m.??
  • Martinaa

Jag gör mitt i Publisher, också ett office-program. Ingår i 2003 iaf. Oerhört smidigt program som gör det sååå mycket enklare med sidnumreringarna, enkelt att lägga in text och bilder som man vill (Word kan ju driva en till vansinne över just det...). Annars finns det PageMaker och InDesign också tror jag, men de vet jag inte hur de ser ut osv.

Ska du trots allt jobba i Word så har du här lite mallar för hjälp med sidnumreringen!
    www.kortdesign.se/default.aspx&action=FaktaBanken&subPage=textforslag_festprogram_wordmall

• Sebastiána

Föredrar InDesign, men om jag skulle välja ett Office-program fick det bli PowerPoint faktiskt.

• Martinaa
    Sebastiána skrev 2009-11-06 13:54:15 följande:
    Föredrar InDesign, men om jag skulle välja ett Office-program fick det bli PowerPoint faktiskt.
    Powerpoint!?!?
  • Nicossambo

publisher arbetar jag i och tycker den är bra, har mallar så.

• pandis81

när ni jobbar i publisher,,
    vilket väljer ni först???
    är det broschyr eller är det något annat format ni använder??

• KatjaB

publisher tycker jag funkar bra. Har inte gjort festprogrammen än, men våra save the date-kort som vi gjorde blev kanonbra.

• pandis81

jag sitter och kollar i publisher just nu och jag är så velig jag vet inte vad jag ska välja..

när man kommer in i publisher så får man ju massor av alternativ och jag har valt broschyr,, men vad ska man välja sen då??
    Man får ju upp 200 olika designer..

ååå så svårt..
    just nu känns det inte som om jag kommer få ihop något program.

KatjaB skrev 2009-11-08 16:49:20 följande:
    publisher tycker jag funkar bra. Har inte gjort festprogrammen än, men våra save the date-kort som vi gjorde blev kanonbra.
  • Martinaa

Japp, välj broshyr och välj om du vill ha liggande eller stående papper. Sedan får du ju upp ett antal mallar till vänster.

Välj en av designerna som har ganska små marginaler, tex "Axel". Den tycker jag är bra för den ljusblå rutan som löper runt i kanterna på varje sida ligger bra. Sedan plockar du bort allt av deras "design" (rutor och streck o annat störande) så sidan blir tom (Crtl+A och sen delete). Sen är det bara att köra!!

Anledningen till det här med en av desingmallarna är pga att om man tar en tom så blir marginalerna så stora (vet inte om man kan ändra det själv??) och tycker att för mycket yta blir tom i kanterna. Visst kan du lägga ett textblock utanför den blå linjen, men för att veta att man har jämna marginaler på alla sidor är det bra att ha de blå strecken som stödlinjer.

Nån som hänger med vad jag pratar om!? :P

• elinile

Tack för tipsen! Jag kommer säkert komma med hundra frågor... Har aldrig arbetat i publisher förut.

• Martinaa

Hade inte jag heller innan jag började med vårt festprogram, men det är himla enkelt att använda tycker jag. Fråga på bara, så får vi se om jag (eller nån annan) kan svara!

• pandis81

tack,, det ska jag verkligen tänka på, ska sätta mig någon kväll när jag inte jobbar kväll.. Som jag ska göra idag.

Ska snart göra mig klar för att åka,
    Men det kommer komma 100 frågor från mig med sen.

Tack så länge

Martinaa skrev 2009-11-08 21:50:20 följande:
    Japp, välj broshyr och välj om du vill ha liggande eller stående papper. Sedan får du ju upp ett antal mallar till vänster. Välj en av designerna som har ganska små marginaler, tex "Axel". Den tycker jag är bra för den ljusblå rutan som löper runt i kanterna på varje sida ligger bra. Sedan plockar du bort allt av deras "design" (rutor och streck o annat störande) så sidan blir tom (Crtl+A och sen delete). Sen är det bara att köra!! Anledningen till det här med en av desingmallarna är pga att om man tar en tom så blir marginalerna så stora (vet inte om man kan ändra det själv??) och tycker att för mycket yta blir tom i kanterna. Visst kan du lägga ett textblock utanför den blå linjen, men för att veta att man har jämna marginaler på alla sidor är det bra att ha de blå strecken som stödlinjer. Nån som hänger med vad jag pratar om!? :P
  • pandis81

om man vill ha flera sidor än två som kommer upp direkt, hur gör jag då??

• Martinaa

Infoga --> Sida.

För att det ska bli jämnt måste du infoga fyra sidor (ett dubbelvikt A4 blir ju fyra sidor).

• pandis81

jag hittade det
    Men nu har jag en ny fråga..
    Vet ni om det finns någon mall som man kan få upp som faktiskt ser ut som ett stående a-4 papper som man sen bara kan vika ihop till ett stående a-5.
    Så att man alltså kan se två sidor åt gången och sen tänka sig hur det ska se ut och skriva ut det och bara vika.

Hoppas att ni förstår vad jag menar.

• Martinaa

Javisst, det är ju det som är så bra med Publisher! Du gör sidorna precis som du vill ha dem, dvs sida 1 och 2 och 3 osv, sen när du skriver ut så räknar programmet ut vilka sidor som hamnar på samma blad.

När du öppnar ett nytt dokument, gå in på Utskriftsformat, välj Broshyr till vänster i fönstret som kommer upp. Där kan du sedan välja liggande eller stående A4. Välj liggande för att få det i A5-format när det är vikt.

Sedan har du alla uppslag nere till vänster när du jobbar. Du ser dem som små numrerade sidsymboler. Bara att klicka på det uppslag du vill jobba med. Hur smidigt som helst!

Hoppas du förstår mina förklaringar :P

• pandis81

jag förstår vad du menar, men jag skulle vilja ha två sidor brevid varandra när jag jobbar.
    För att se hur det ser om man har tex bord eller spel på två sidor.. alltså ett uppslag.

Martinaa skrev 2009-11-10 22:36:51 följande:
    Javisst, det är ju det som är så bra med Publisher! Du gör sidorna precis som du vill ha dem, dvs sida 1 och 2 och 3 osv, sen när du skriver ut så räknar programmet ut vilka sidor som hamnar på samma blad.När du öppnar ett nytt dokument, gå in på Utskriftsformat, välj Broshyr till vänster i fönstret som kommer upp. Där kan du sedan välja liggande eller stående A4. Välj liggande för att få det i A5-format när det är vikt.Sedan har du alla uppslag nere till vänster när du jobbar. Du ser dem som små numrerade sidsymboler. Bara att klicka på det uppslag du vill jobba med. Hur smidigt som helst! Hoppas du förstår mina förklaringar :P
  • Martinaa
    pandis81 skrev 2009-11-11 18:38:32 följande:
    jag förstår vad du menar, men jag skulle vilja ha två sidor brevid varandra när jag jobbar. För att se hur det ser om man har tex bord eller spel på två sidor.. alltså ett uppslag.
    Ja men det ska du kunna göra! Kan du inte det? Verkar konstigt...

Du har ju alla dina uppslag nere till vänster, numrerade med sidnummer, så du bara klickar på vilket uppslag du vill jobba med. Och då får du ju två sidor samtidigt...?

Bah, här ser du hur det ser ut hos mig iaf!
    www.martinaa.se/upload/publisher.jpg
  • pandis81

men det är så jag vill få upp,, men jag får inte det.. fattar inte varför.

Martinaa skrev 2009-11-11 18:54:48 följande:
    Ja men det ska du kunna göra! Kan du inte det? Verkar konstigt...Du har ju alla dina uppslag nere till vänster, numrerade med sidnummer, så du bara klickar på vilket uppslag du vill jobba med. Och då får du ju två sidor samtidigt...?Bah, här ser du hur det ser ut hos mig iaf! www.martinaa.se/upload/publisher.jpg
  • Trollmor 86

Jag kommer att använda Adobe Indesign.
    Det är dock mer avancerat än publisher men jag gillar det bättre då man kan få saker mer som man själv vill på ett enklare sätt (när man kan programmet)

• Martinaa
    pandis81 skrev 2009-11-11 20:28:02 följande:
    men det är så jag vill få upp,, men jag får inte det.. fattar inte varför.
    Kolla Visa i toppmenyn, att Två sidor är förklickat med en bock.
Svar på tråden Vilket program är enklast att använda när man ska göra program m.m.??