• Ananias

kan man skicka önskelista med inbjudan???

Tycker det känns lite dumt men hur annars göra.
    Alt lägga en önskelista hos tex föräldrarna och tipsa om attd en finns där.
    Men då finns ju risken att folk inte vill ringa o köper något man ändå inte vill ha=)

hur gör ni

• Svar på tråden kan man skicka önskelista med inbjudan???
  • Waldekranz

Personligen skulle jag tycka det kändes väldigt girigt att skicka en önskelista med inbjudningarna, men det är ju upp till var och en. Vi har berättat för vårat värdpar vad vi önskar oss, och om folk frågar när de lämnar OSA så berättar värdparet. Om man inte frågor så har man ju säkert något eget i tanken som man vill ge.

• Sir Cassiel

Vi kommer att skriva i trevlig ton i vår inbjudan att viktigast för oss är att personerna kommer, inte presenter, men om folk ändå vill ha med sig något så önskar vi oss tex det, eller det. Fast inte så torrt formulerat som jag skrev här ovan :)

Tycker absolut du kan skicka med en önskelista. Besparar ju både er och gästerna massor av funderingar och tid. Jag personligen hade inte tagit illa upp av och få en önskelista med inbjudningen.

• KatjaB

För mig skulle det kännas riktigt gnidet att skicka med önskelistan med inbjudan. vi bjuder ju till bröllop för att vi vill att de förgyller vår dag med sin närvaro. OM de väljer att köpa något till oss är vi tacksamma, men det är inget krav.

Det ni kan göra är att ni har en bröllopshemsida med lite mer info för gästerna och där ha med önskelista, eller lämna önskelista till era föräldrar och skriva i inbjudan att era föräldrar har hand önskelistan och andra eventuella frågor.

• AlaM

Om ni ska ha någon form av hemsida med vägbeskrivning, bilder, boendeförslag och sånt så kan ni lägga in önskelistan där. Det blir ju smidigt för var och en att gå in och titta. Vi skaffade en hemsida och det är många som har sagt hur kul det är att få läsa lite om oss. Många känner ju bara den ena parten :P Gå gärna in och kolla för inspiration...

www.martinochmadeleine.se

• nikitakatt

Så tänker vi också, att de som frågor kan få något tips. Men vi förväntar oss absolut inte en massa presenter och om vi får något är vi tacksamma vad det än är. Hade jag fått en lista med inbjudan så hade jag blivit väldigt provocerad men det kan ju vara annorlunda i en annan bekantskapskrets.

Waldekranz skrev 2009-10-29 14:37:42 följande:
    Personligen skulle jag tycka det kändes väldigt girigt att skicka en önskelista med inbjudningarna, men det är ju upp till var och en. Vi har berättat för vårat värdpar vad vi önskar oss, och om folk frågar när de lämnar OSA så berättar värdparet. Om man inte frågor så har man ju säkert något eget i tanken som man vill ge.
  • lillalyckan

Man kan ju ha ett infoblad med i inbjudan med tex vägbeskrivningar, tips på övernattning, och kanske presenttips... Då blir det inte i själva inbjudan

• Aleta

Nej, det tycker jag inte. Känns gnidet.
    Gästerna får komma med vilka presenter de vill, det kan man inte styra.
    Det allra vanligaste är att det finns en lista hos de som har hand om o.s.a. De gäster som är intresserade frågar själva efter den.

• fromheretoeternity

Jag tycker absolut att man ska undvika allt vad gäller presenter och önskelistor i inbjudningarna. Vare sig det står på själva kortet eller i ett "info-blad" vid sidan om. Budskapet är ju ändå detsamma!

TS, du får nog räkna med att ett par gäster kommer köpa något ni inte allra helst vill ha men det är ju inte för presenterna man gifter sig. De flesta frågar ju ändå när de tackar ja till inbjudan.

• perfektionista

Konstigt, men jag skulle själv känna att det känns gnidet att skicka med en önskelista, men som gäst uppskattar jag att få det, eftersom det besparar mig en massa tid när jag slipper tänka ut något att köpa.

Om man skickar med en önskelista så tycker jag att det är viktigt att man tänker på att även ta med några billiga saker, så att man inte börjar på typ tusen kronor och uppåt, eller något. Om man inte bara umgås i miljonärskretsar förstås.

• tågjäntan

När vi gifte oss rimmade vi och sa att vi önskade oss praktisk hjälp med festen eller presentkort hos fotografen. Det var flera som gav praktisk hjälp. Tex de som gjorde bröllopshäftet betalade det som de gav i present och så betalade vi resten. En perfekt present.
    I samband med bröllopet så flyttade jag in i min mans lilla 2:a på 36m2 - vi hade ALDRIG fått plats med en massa saker. När vi för 1,5 år sedan flyttade till en lite större lägenhet fick vi fortfarande itne plats med flera av de prydnadssaker som vi har. Blomkrukor har vi så det svämmar över osv osv. Samtidigt som det i dessa klimattider känns väldigt onödigt att få saker som man itne behöver eller som bara kommer ligga i källaren och skräpa; man kan ju inte med att ge bort det eftersom man fått det.
    Som någon sagt i någon tidigare tråd; det är naivt att tro att folk inte vill ge presenter.
    Ett alternativ är att önska sig pengar till välgörande ändamål. Det gjorde jag när jag fyllde 30 år och fick in över 6600:- till ett barnhem på Sri Lanka.

Så personligen tycker jag att man på något sätt kan nämna om det. LÄmna listan hos värdpar, föräldrar, Cervera eller liknande.

• Sörön10

Varför tycker folk att ett löst infoblad instoppad i samma kuvert som inbjudan, INTE är en del av inbjudan?? Det är för mig ett mysterium..

Och nej, jag skulle inte skicka med en önskelista! Däremot ha den mycket lägligt på en hemsida om oss, vars länk jag skickar med! =)

Lycka till!

• fromheretoeternity

Jag håller med dig!!

Sörön10 skrev 2009-11-06 23:17:02 följande:
    Varför tycker folk att ett löst infoblad instoppad i samma kuvert som inbjudan, INTE är en del av inbjudan?? Det är för mig ett mysterium..Och nej, jag skulle inte skicka med en önskelista! Däremot ha den mycket lägligt på en hemsida om oss, vars länk jag skickar med! =) Lycka till!
Svar på tråden kan man skicka önskelista med inbjudan???