• erica1982

ska plocka vildblommor, nån mer?

Jag och min fästman ska gifta oss nästa sommar den 3/7, redan för länge sen innan vi bestämmde oss för att vi skulle gifta oss, hade jag tänkt en utomhusvigsel, och då tyckte jag att det skulle vara fint och passande med ett bukett vildblommor.
    Nu kommer vi gifta oss i kyrkan men blommorna kommer jag i alla fall fara ut och plocka och sätta ihop på bröllopsdagens morgon.
    Kommer nog köpa lite dekorationer, som några fina stenar på pinne och kanske en fjäril eller 2. Så sidenband att vira runt.
    Kommer även att plocka vildblommor till vaserna på borden. Någon mer som tänkt göra så?
    Bara lite nyfiken =)

• Svar på tråden ska plocka vildblommor, nån mer?
  • SofieochJamie

Jag ska plocka liljekonvalj till tärnorna och till kyrkan. Jag sk ha några i min bukett också men jag ska få den bunde av en florist för jag vill så gärna ha pioner

• passionsblomman

Ett par tips inför plockandet:

*dels är det beroende på var i landet du bor och vilket väder vår och försommar bjudit på, högst osäkert hur mycket som verkligen finns att plocka.
    Det kan hända att mycket faktiskt redan blommat över om du inte bor lite norröver.

Se därför till att du har en plan B. Det är säsong för somriga blommor i blomsterbranschen då och du kan lätt beställa blommor buntvis av din florist om du skulle vilja det.

Det kan också vara smart att välja någon blomma du har som grund som du köper och sedan plockar resten. Ta även en hel del grönt så fyller det bra.

*sedan ska du absolut inte plocka och binda samma dag som bröllopet. Dels för att du kommer att ha midre tid än du tror och det tar också längre tid än du tror att fixa ihop det. Utsätt dig inte för det stressmomentet.
    Dessutom beöver alla blommorna dricka vatten ett dygn innan de ska bindas. Annars kommer de obönhörligen att sloka innan du ens är färdigklädd.

Alltså: Plocka alla blommor två dagar innan, låt dem dra i kallt vatten och se till att du inte har en massa blad under vattenytan utan bara stjälkar. Rensa alltså stjälkarna först.
    Sedan binder du buketten dagen innan och stlller den svalt under natten-gärna i kylen eller annan sval plats.

Gör du så här kommer du dels att hinna fixa kompletteringsblommor om du ser att det behövs och dina blommor kommer att hålla hela bröllopsdagen OCH du får lugn och ro på morgonen.

Lycka till!

• erica1982

tack för tipsen! hade faktiskt tänkt plocka samma morgon, men nu kan jag ju göra det på torsdan istället då =) Jag bor i västerbotten så jag behöver nog inte oroa mig så mycket. Jag hade tänkt att spä ut med grönt, men jag kommer inte att köpa några blommor, utan jag kommer att använda mig av det som finns. Jag begär inte att det ska vara 10 olika sorter, bara att det är en "vild" bukett som jag plockat och satt ihop själv. Men tack för det bra tipsen!

• hanko

Vi var på ett bröllop för några år sedan, där brudgummen plockade bukettetn till sin blivande fru. Den var lite spretig, men härlig tanke...

• Sebastiána

Vill man ha en helt grön bukett är det ju aldrig några problem på sommaren. Om alla blommor blommar ut finns alltid de gröna blden

Svar på tråden ska plocka vildblommor, nån mer?