• varelse

Vad skriver ni?

Hej allihopa!

Jag behöver lite inspiration, massor av olika förslag att inspireras av och välja från. Vad har ni skrivit/ska ni skriva på era inbjudningskort till bröllopet? Hur såg/ser era andra pappersvaror ut - menyer, vigselprogram, bordsplaceringar etc?

• Svar på tråden Vad skriver ni?
  • nano86

Titta i galleriet här på bt, det gjorde jag och hittade jättebra formuleringar till våra kort. Tycker sånt är jättesvårt men helt plöstligt kom det upp ett som passade jättebra!

• varelse

Tack för tipset! :) Det ska jag kolla upp. Vilken valde ni?

• nano86

Oj, nu va du jobbig Ska leta lite och se om jag hittar det igen. Vi ville iaf ha en väldigt informel inbjudan (som du kansek kan gissa om du läser min press). Så de flesta gick bort men vissa var riktigt bra.

• nano86

Fast ta bort de två rutorna längts ner, vi hade ingen klädkod eller osa. Sen tror jag vi kortade ner rubriken till bara "Välommen"

• KatjaB

calligraphen.se har också många förslag på sin hemsida, vi har inte skickat ut våra än så har inget konkret tips förstås

• varelse
    nano86 skrev 2009-11-01 07:55:14 följande:
    Oj, nu va du jobbig Ska leta lite och se om jag hittar det igen. Vi ville iaf ha en väldigt informel inbjudan (som du kansek kan gissa om du läser min press). Så de flesta gick bort men vissa var riktigt bra.
    Haha, ja, jag vet! ;) Jag såg länken du klistrade in. Det var en bra formulering på det kortet! Vi vill inte heller ha det så himla formellt och så, mer så avslappnat och roligt det går redan från inbjudan så att säga. ;)
  • varelse
    KatjaB skrev 2009-11-01 08:23:55 följande:
    calligraphen.se har också många förslag på sin hemsida, vi har inte skickat ut våra än så har inget konkret tips förstås
    Jag kikade runt lite där på olika kort som de har, men jag gav upp efter ungefär 20 stycken för då var jag fortfarande bara uppe i två olika formuleringar. ;)
  • varelse
    Bettertogether skrev 2009-11-01 13:21:44 följande:
    Jag har också samma problem, men hittade nyss en engelsk hemsida med MÅNGA bra formuleringar.... Det är ju synd att det alltid låter bättre på engelska bara :/www.invitationconsultants.com/sw-wedding.aspx
    Ja, det där är ett ständigt problem. Jag har kikat runt efter dikter och sådant också (jag gillar att vara ute i så god tid som möjligt för att i största möjliga mån minska stressfaktorn), men det finns alltid bättre formuleringar på engelska... ;) Men om man är lite snitsig så kanske man kan lyckas översätta någon av de där formuleringarna till något som låter bra även på svenska! ;)

Tack för tipset!
  • nano86

Vi valde även ett typsnitt som såg väldigt lekfullt ut för att tona ner det hela och göra det mer "lätt". I övrigt så var dom handgjorda och inte så lekfulla så det behövdes att texten var det.

• varelse
    nano86 skrev 2009-11-01 17:14:20 följande:
    Vi valde även ett typsnitt som såg väldigt lekfullt ut för att tona ner det hela och göra det mer "lätt". I övrigt så var dom handgjorda och inte så lekfulla så det behövdes att texten var det.
    Jag satt och letade gratis typsnitt igår. Jag vill helst få våra namn i något "fint" typsnitt och sedan får resten av texten gärna vara mer lekfull och lätt, precis så som du säger. Våra kort kommer också att bli handgjorda. De har grått, silver, vitt och rött på sig när de är klara. Det röda kommer bestå av ett mörkrött band som jag inte fått hem än. :)
  • Bettertogether

Nu har jag suttit hela dagen och formulerat och testat bara för att få det att se snyggt, men ändå avslappnat ut (för vi vill liksom många andra här, ha det avslappnat)... Så just nu har vi kommit fram med denna text:
    "
    Brudens namn & Brudgummens namn

Vi är glada att få bjuda er, som släktingar och vänner,
    att fira denna stora dag tillsammans med oss

Vigseln äger rum lördagen den 19 juni 2010 kl 15.00
    i xxxxxx kyrka

Efterföljande bröllopsfest med middag vid paviljongen i xxxxxxx

Besök gärna vår hemsida för mer information
    www.xxxxxx.fi

osa senast 1 maj 2010
    XXXXXX 1234567890
    XXXXXX 0987654321
    "

• varelse
    Bettertogether skrev 2009-11-01 17:19:30 följande:
    Nu har jag suttit hela dagen och formulerat och testat bara för att få det att se snyggt, men ändå avslappnat ut (för vi vill liksom många andra här, ha det avslappnat)...
    Det blev väl kalasbra, tycker jag? Låter mycket mer avslappnat än exempelvis "Ni inbjuds att med Er närvaro hedra vigseln mellan...". Det är alldeles för "högflygande" för vår del. Jag tänkte eventuellt göra det ännu mer avslappnat och kanske något i stil med:

"Varmt välkommen till vigseln mellan

xxxxxx
    och
    xxxxxx

när denna går av stapeln
    klockan xx:xx den xx månadsnamn xxxx
    i xxxxxx"

eller så blir det lite mer vanligt och att vi i så fall tar bort "går av stapeln" och bara skriver datum, klockslag och plats.
  • Bettertogether

Jag tror att det är detdär "efterföljande" som var fel på vår inbjudan.... det blir nog "efteråt bjuder vi till bröllopsfest" istället :)

Ja, jag är mycket nöjd efter många olika formuleringar. Jag kan skriva ner dem här. Feel free to use!! :)
    ---

Nu när vi ska ingå äktenskap vill vi

xxxx & xxxx

fira tillsammans med vår närmaste släkt och vänner!

---

En gemensam framtid börjar denna dag
    när vi två

xxx & xxx

lovar varandra evig kärlek

---

Denhär dagen är en start på en gemensam framtid
    och den vill vi

xxxx & xxx

dela med våra nära och kära

---

"och så levde de lyckliga i alla sina dar"
    börjar denhär dagen när vi två

xxxx & xxxx

avger äktenskapslöften

---

Kärleken fyller en livstid
    och en livstid börjar den här dagen när vi två

xxxx & xxxx

börjar ett nytt liv tillsammans

---

• varelse

Jättetack för att du delar med dig! :) Det fanns många bra formuleringar att inspireras av där. :)

• Bettertogether

Jag vet hur svårt det är med formuleringar, och har letat som en tokig höna själv för att hitta något vettigt... Så nu är det med glädje jag delar med mej av dem. Annars skulle de ju aldrig komma till användning ;)

• varelse

Nä, där sa du nåt! :) Lite avundsjuk är jag på att du får gifta dig redan nästa år! Det är ju nästan bara ett halvår kvar. Själv är det lång väntan som gäller. 2011 blir det. Vi kommer inte hinna spara ihop pengar till innan dess... jag är såååå otålig! ;)

Svar på tråden Vad skriver ni?