Jag är både finsk och svensk medborgare och har, precis som din blivande man, både ett finskt och ett svenskt personnummer. Jag ansökte om svenskt medborgarskap i samband med vårt bröllop. Inte för att det hade behövts för själva giftermålet, utan för att jag ville ha dubbelt medborgarskap.
Ansökan om svenskt medborgarskap gjorde jag via Länsstyrelsen, nordiska medborgare har andra regler än medborgare från övriga länder. På Länsstyrelsens hemsida hittar du all information som du behöver, och blanketten som du ansöker om medborgarskap med.
Du behöver även ett personbevis från Skatteverket, men allt sådant kan du läsa om hos Länsstyrelsen.
Det gick jättesmidigt och fort att få svenskt medborgarskap (och det finska har jag ju kvar), eftersom jag bott länge i Sverige.
Nicossambo, man är inte alltid automatiskt svensk medborgare även fast man är född i Sverige. Eftersom vi inte var gifta när våra barn föddes så fick barnen automatiskt moderns medborgarskap. Så även för barnen ansökte vi om dubbelt medborgarskap i samband med vårt bröllop.
Lycka till med bröllopsplaneringen och med allt annat också!
Ha en härlig söndag