• Aeternum

Midsommarafton????

Jag vet att midsommarafton är en vanlig bröllopsdag, men vad tycker ni?

Ge mig era bästa råd både för eller emot!

Har alltid tänkt att jag ska gifta mig på midsommarafton, då det är "min" dag. Men nu vet jag inte...
    Blir inte allt "krångligare" då?
    Är det dyrare med allt? Är frisör, sminkös, restauranger etc verkligen tillgängliga?
    Och vad säger gästerna? Vill de hellre vara tillsammans & fira traditionellt midsommarfirande med stång, sill & nubbe???

Kanske ett "litet" problem, men just nu snurrar alla möjliga tankar...

Känns som att vi kanske är alldeles för sent ute med att boka nu också om vi vill gifta oss nästa midsommar..?
    Så vad säger ni andra? Är det bättre med någon annan dag, trots att det inte är "symboliskt rätt"?

• Svar på tråden Midsommarafton????
  • MajasMamma

Hejsan!

Självklart får alla välja sin egen dag!!!! Men blir verkligen midsommar din dag... jag menar det är ju redan en befintlig dag i kalendern... Jag skulle aldrig gifta mig då jag vill ha en egen dag. :) plus att själv tycker jag om att få äta sill
    och potatis och dansa runt stången på midsommar!!!!

Men ja allt runtomring kan bli lite klurigare för det är ju en dag de flesta är lediga på.

Om det är en vanlig bröllopsdag så tycker inte jag det. Så sent ute är du nog inte.

Lycka till !!

• Imma

Jag gillar att fira traditionell midsommar med stång och nubbe. Skulle jag bli bjuden på ett midsommarbröllop skulle jag dock bli jätteglad över det, men jag skulle nog förvänta mig sill och annan traditionell midsommarmat även på bröllopet.

Tänk bara på att midsommarafton inte är ett speciellt datum, så det kommer ju inte att vara så ofta som midsommarafton faktiskt inträffar på er bröllopsdag framöver.

• lexiwed

Vi förlovade oss en midsommarafton och det var verkligen jättemysigt. Nu firar vi liten förlovningsdag varje midsommar och riktig förlovningsdag på datumet för förlovningen.
    Men som Imma sa. Blir man bjuden på ett midsommarbröllop vill man nog att det ska vara lite midsommartema i alla fall. Sill och nubbe till förrätt kanske? Fest utomhus eller i alla fall sommarblommor som dekorationer...

Ni ska ju göra som ni känner. Kan vara bra att skicka Save the date kort i tid bara så att ingen planerar något annat...!

• lecaroline

Personligen så skulle jag inte välja den dagen för det regnar alltid
    men är man inne så är det ju inte något stort problem

Här i Gbg så har det regnat 2 midsommaraftnar så gräsmattan blivit mättad och blivit vattenpölar

• kikel

Jag ska gifta mig på Midsommar dagen. Det är också min födelsedag.
    Jag har redan bokat det mesta blir inte dyrare men man måste vara ute i god tid.
    Det enda som kan vara lite jobbigt att hitta nu är nog bara kyrkan. Allt annat är ok at boka om du gör det ganska snart i alla fall.

• dreamlife

Vi kommer att gifta oss på midsommardagen. Var inte planerat som en midsommardag...
    Den 26:e juni är årsdagen då vi träffades för första gången, 3 år 2010 :)
    Det är just DEN dagen jag vill gifta mig på, sen att det nästa år råkade bli midsommardagen, det får vi ju "leva" med.
    Ska jag vänta till nästa gång det är lördag den 26:e juni...så får vi vänta i typ 11 år och det vill jag INTE!!
    Midsommarafton vet jag inte om jag skulle vilja ha som bröllopsdag, men jag har inte heller någon speciell känsla för just midsommar. Men är det en dag som betyder mycket för en, så varför inte??

• Aeternum

Hehe, jo det brukar ju alltid regna så det har oxå gjort att jag kanske inte vill... Å andra sidan borde det ju vara dags för en midsommar utan regn då, eller?

Midsommarafton är "min" dag, oavsett vilket datum den inträffar på, då jag föddes på midsommarafton, & vi förlovade oss på midsommar. Mina föräldrar gifte sig på midsommardagen visserligen... (& det veckan efter kungen & drottningen... )
    Midsommar som kommer nu kommer inträffa den 25 & det är datumet för när vi förlovade oss... Så det var just därför det kändes rätt...

Men midsommardagen kanske är bättre... Då kan de som vill fira midsommar traditionellt göra det, & de som kommer anlända dagen innan kan fira med oss...

ÄR mest rädd för att det ska vara kallt....Å andra sidan är man kanske inte ute så mycket, & det är kanske inte heller så roligt om det skulle vara 30 grader varmt...

Men tack för era synpunkter!

• kikel

Låter som midsommar afton är en bra dag för erat bröllop =).
    Regna kalt? säg inte så!

Aeternum skrev 2009-11-03 12:35:26 följande:
    Hehe, jo det brukar ju alltid regna så det har oxå gjort att jag kanske inte vill... Å andra sidan borde det ju vara dags för en midsommar utan regn då, eller? Midsommarafton är "min" dag, oavsett vilket datum den inträffar på, då jag föddes på midsommarafton, & vi förlovade oss på midsommar. Mina föräldrar gifte sig på midsommardagen visserligen... (& det veckan efter kungen & drottningen... )Midsommar som kommer nu kommer inträffa den 25 & det är datumet för när vi förlovade oss... Så det var just därför det kändes rätt...Men midsommardagen kanske är bättre... Då kan de som vill fira midsommar traditionellt göra det, & de som kommer anlända dagen innan kan fira med oss...ÄR mest rädd för att det ska vara kallt....Å andra sidan är man kanske inte ute så mycket, & det är kanske inte heller så roligt om det skulle vara 30 grader varmt...Men tack för era synpunkter!
  • marrieme

Jag hade varit lite rädd för att alla gästerna redan hade andra planer den dan..
    Åsså har vi alltid regn var vi än är på midsmmarafton..
    Men om du tycker om midsommarafton ska du absolut köra på det!

• Ellabay

Vi ska gifta oss på midsommarafton 2010. Men vi tänkte först inte att den 25 infall som midsommarafton nästa år. den 25 är vårt datum och det var inge snack om saken att gifta sig den 25 och på sommaren. och sen blev det midsommarafton och jag tycker det är väldigt mysigt. :) Sen som det skrev ovan här att midsommarafton inte är samma datum varje år. :)

• shakynose

Klart att man kan ha sitt bröllop under misdsommarhelgen, men det finns ju både för- och nackdelar (som vanligt).

Nackdel om man vill ha ett barnfritt bröllop, eftersom de flesta barnfamiljer antagligen vill fira midsommar tillsammans. En annan nackdel är vädret som ofta är lite ruggigt kring midsommar, beroende på var i landet man befinner sig.

Fördel är att många är lediga och på festhumör denna helg, plus att man har ett givet tema på festen om man vill det.

Jag tror inte att man behöver oroa sig för att frissan inte kan ha öppet om man gifter sig på midsommarafton. Alla som har öppet på lördagar brukar även ha öppet på midsommarafton.

Midsommardagen är nog en annan femma dock, det kan eventuellt vara lite svårare att hitta folk den dagen. Men jag tror att det går att hitta iaf någon frisör som klarar att gå upp den morgonen också!

• Loli

Vi gifter oss också på midsommarafton. Egentligen blev det så bara för att det var enda datumet i sommar då både kyrka och lokal var tillgängliga. I kyrkan vi ska gifta oss hålls inga vigslar på midsommardagen eftersom de har fullt upp med midsommarmässa och sånt, så det kan ju vara värt att kolla upp i god tid. Vi tycker det känns jättemysigt och speciellt att gifta oss på midsommarafton. Jag skulle personligen mycket hellre gå på bröllop hos någon jag bryr mig om än att fira traditionellt med sill och nubbe men känner någon av gästerna på annat sätt är de fria att tacka nej. Vi ska eventuellt ha barnfritt bröllop, har inga nära kompisar som har barn än. Tycker absolut att midsommarafton är ett bra datum, bara ordet midsommarbröllop låter ju underbart :) lycka till!

• Aeternum

Ja visst låter det fint =)

Blev tillslut midsommardagen för oss, & kyrkan är bokad. nu återstår bara att hitta den rätt festlokalen =)

Och jag håller med dig - blir man bjuden på bröllop hade jag oxå hellre valt att gå dit än att fira traditionell midsommar med sill & dans kring stång.

Nu blir det väl både ock för oss då. Och de långväga gästerna kan fira med oss =)

Svar på tråden Midsommarafton????