Organzapåsar
Var hittar man billiga organzapåsar?
Har precis insett att det förväntas små påsar med risgryn i kyrkan... Och att vi förväntas fixa dem.
Var hittar man billiga organzapåsar?
Har precis insett att det förväntas små påsar med risgryn i kyrkan... Och att vi förväntas fixa dem.
Vem förväntar sig det?
Måste det vara just ris?
Jag köpte tyll för 29:-/meter och röda sidenband. Ska klippa ut cirklar av tyget, ca 20 cm i diameter och knyta sidenband runt efter att vi fyllt det med ris.
Kompisar till mig hade en gammal spetsgardin istället för tyll. Det funkar också jättebra!
Hej Avalon75!
Jag var också först inne på organzapåsar till riset, men sedan ångrade jag mig. Jag kommer att ha en fint utsmyckad korg med ris i, och min dotter kommer att få till uppgift att dela ut riset till gästerna utanför kyrkan.
Däremot ska jag ha organzapåsar ändå, men ska fylla dem med vita mintpastiller och placera vid varje kuvert. Tror att det kommer att uppskattas av gästerna efter all mat och dryck.
Jag har tittat på Calligraphens hemsida www.calligraphen.se och hittat massor med olika påsar, men dem är såååå dyra. Häromdagen sprang jag förbi en bröllopsaffär här i Göteborg som säljer underbara organzapåsar i färgen ivory (även andra färger). De kostar 5 kr styck, eller 45 kr för 10 st. Det tycker jag är ett jättebra pris!
Nej det måste inte vara ris, men jag lägger inga extrapengar på bubblor eller sockerhjärtan. Ris blir bra.
I övrigt har jag förstått att gästerna inte längre har med sig ris utan att det "ska" finnas för gästerna att kasta.
Å andra sidan vet jag inte om jag fått lite hjärnsläpp angående denna riskastning då man på alla bröllop jag varit på delat ut en liten påse med ris i tillsammans med vigselprogrammet...
Hmm, är kanske jag som inte har förstått tjusning med att få ris kastat på sig... Det slinker ju in innanför kläderna och blir jobbigt och odrägligt...
E-bay har billiga grejer eller så hittade jag en sida som heter www.barapyssel.se där du kan köpa 10-pack för 29 kr. Finns i flera färger eller så kan man köpa en färgmix. Sök på organza i sökfältet där uppe så hittar du dem.
Ha ha ha...jag förstår vad du menar med hjärnsläpp, för mig tog det flera dagar innan jag insåg att jag kan göra PRECIS SOM JAG VILL! Man ska inte hänga upp sig för mycket på vad man tror att folk "förväntar" sig. Jag tror att de bara är glada över att få dela dagen med dig, att få vara inbjudna och utvalda.
Om du vill ha ris i organzapåsar som delas ut tillsammans med vigselprogrammet, så ha det! I mitt fall så ville jag ge min dotter en meningsfull men samtidigt lätt uppgift att göra, så att hon känner sig delaktig. Därav rollen som "risflicka".
Om du bor i Göteborg, så rekommenderar jag affären som jag tidigare nämnde.
Lycka till!
E-bay.
Köpte 100 vita organzapåsar med dragband att stänga igen dem med för 3dollar + 3dollar i frakt = 6dollar = ca 45:- som dollarn stod då.
Affären heter Wedding by Camilli och ligger mitt emot Tyska skolan i Vasastan. Hon har inte öppnat än, utan kör premiärinvigning nu på lördag.
Jag köpte en påse för att visa min blivande man och för att jämföra med brudslöja och övriga ivory färger som jag har, och den är perfekt! Hade en väninna som tipsade mig om att göra egna, men denna lilla påse har en liten "dragskoseffekt" på sidorna, vilket gör att du kan öppna och stänga som du vill. Med hemsydda, så upphör påsen att existera i det ögonblicket som du knyter upp bandet. Dessutom så orkar jag inte med allt pill. Det räcker med allt det andra runtomkring : )
Alla dillar om att kasta ris och att det betyder lycka så jag vågar inte chansa...
Kan hålla med om att ris i kläder och frisyr inte låter superbra men det får gå...
Ska kolla in Wedding by Camilli - låter lovande!
Att göra egna pillpåsar finns inte på kartan... *tummer ner* Det har jag absolut inte tid med. Jag inser ju att alla kommer att slänga påsarna som vi lägger ner 500 spänn på men det får kvitta.
Ebay är för mig outforskad mark, men ska göra en koll - tack för tipset! Låter oerhört billigt.
vad ska du ha för färg på påsarna i så fall? har lite för många påsar just nu för min första omgång var felköp. Ska lägga in dem annars här på köp och sälj, har varit för seg på sånt här.
Någon har redan nämnt Ebay men kolla även Tradera!
Läste att kasta ris handlade om att man skulle få många barn och eftersom vi redan hade sex barn valde vi såpbubblor istället
Men som någon sa här uppe gör som NI vill!
Vill ni ha ris så har ni det annars hoppar ni över det
Hej!
Ja, det verkar visst vara så att gästerna förväntar sig att det ska finnas något att kasta på brudparet utanför kyrkan, jag tror vi kommer köra på att köpa typ avnligt matris nåt vitt, bastmati eller jasmin, sedan tvätta av det innan, så det inte blir som mjöl på kläderna sen. Lägga det i en fin korg eller att köpa tyll i en tygaffär och knyta band runt lät ju smart!
Så kan man ju kasta rosblad,ska finns fakade på IKEA eller blåsa såpbubblor.
Känns ju lite överdrivet att lägga ut en förmögenhet på detta, en del har ju band med brudparets namn etc. på påsarna.
Ja herregud några specialdesignade påsar blir det inte tal om... Det finns vettigare saker att lägga pengar på tycker JAG/VI. Alla får självklart göra som dom vill.
Jag har varit på bröllop där man haft små tyllbitar med band knutet runt om. Det var inte bra. Riset föll ut när man knöt upp bandet. Så det ska vi inte ha.
Ska försöka få fram 60-talet påsar på något billigt sätt.
Tradera - ytterligare en bra idé.
Tack!