• AnnaMartin

Fiji

Någon som ska eller har varit på Fiji? Skulle vilja ha tips, saker att tänka på, saker man ska undvika, råd osv!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Fiji
  • Saga137

Hej,

Jag har varit på Fiji! Jag kan absolut rekommendera det. Fiji är ganska stort med många öar. De flesta ögrupper är det lätt att ta sig till men det lättaste är att hålla sig till en eller ett par öar (beroende på hur lång tid ni är där så klart). Jag och min pojkvän var där i sex veckor och besökte öarna Vitu Levu (huvudön), Ovalau, Caqelai, Taveuni, Vanua Levu och Nananu-i-ra. Vi reste på en mycket tajt budget: tältade, reste med färjor istället för flyg, hade vår egen snorkelutrustning, lagade egen mat eller åt "gatumat" (ofta indisk). Vi valde att göra detta för att kunna stanna längre och för att kunna dyka så mycket som möjligt.

Fiji är, till skillnad från många andra söderhavsöländer, tillgängligt för många olika typer av turister. Vill man bestämt åka till Söderhavet utan att ruinera sig är Fiji troligen det bästa alternativet. Lite generella riktlinjer: Till huvudön åker många nyazeländare och australiensare, ofta med familj, på charter/paketreseor. Till Yasawa ögruppen åker backerpackers och studenter. Dykare och par åker ofta till tredje största ön Taveuni. Taveuni skulle jag helt klart rekommendera för en bröllopsresa (speciellt om ni dyker). Det är grönt, lugnt och vackert. Ön har också flera fina vattenfall som man kan bada i. Dykningen är känd över hela världen (tyvärr blev många koraller här förstörda för ett antal år sedan). Det enda som saknas på Taveuni är stränder. Ett alt. är att kombinera t.ex. Taveuni med någon annan ö med finare stränder.

De finaste stränderna som vi var på på Fiji var på de minsta öarna vi besökte: Caqelai och Nananu-i-ra. Båda två ligger mycket nära huvudön och är lätta att ta sig till. Caqelai tar det bara 15 min att gå runt, Nananu-i-ra är större (det tog oss tre timar att paddla runt). Det finns bara ett boendealternativ på öarna och fastän vi träffade flera par på bröllopsresa på dessa öar skulle jag säga att det är mer backpacker-stämning. Boendet är enkelt.

Jag vet inte vad ni har för budget eller vad ni är ute efter men det mesta går att ordna på Fiji. Det finns en mängd privatägda öar med superlyxiga hotel i olika former. Vill man ha den tyden av lyx blir det dock dyrt. Dessutom är det väldigt dyrt och tar mycket lång tid att flyga till Fiji. De flesta som åker från Europa kombinerar Fiji med något annat resmål t.ex. Nya Zeeland.

Hoppas du fått lite inspiration. Om du har några frågor ska jag försöka svara.

• AnnaMartin

Tack så jätte mycket för all information! Vi tänkte vara borta totalt en månad men vi ska kombinera de med Nya Zeeland (där vi tänkte vara den största tiden). Preliminärt tänkte vi vara 1 vecka på Fiji och 3 veckor på Nya Zeeland. De vi ffa är ute efter på Fiji är avkoppling, bad och värme. Nya Zeeland kommer sedan bli mer aktiv.

• iregnet2010

vi var på fiji/NZ förra sommaren. NZ är underbart men var inte så toppen i juli då man frös hela tiden och det var typ svenskt oktoberväder.

Fiji var mysigt, vi hade dock inte så mkt pengar så vi köpte en charter/paketresa från NZ och vara i Yasawa-ö-gruppen. En upplevelse men det visade sig att vi tyvärr inte valt de bästa öarna (akta er för ett ställe som heter Coral View..oerhört trist) ni kanske inte kommer åka lika enkelt men det är en varning.

De som driver resorten/öarna är dock helt underbart trevliga och priserna är bra. Jag och min M2B skrattar fortfarande varje gång vi påminner oss om "BULA" (som är den hälsningsfras man hör överallt på ett mkt skämtsamt sätt). Längst ut i ö-bandet hade jag ingen mobiltäckning vilket var UNDERBART för en workoholic som jag eftersom det är det enda stället i världen jag åkt till där jag inte ens kunde hålla kontakten med jobbet även om jag försökt.

Om ni kan skulle jag även rekommendera att mellanlanda i Singapore, häftig stad och det är verkligen en enormt påfrestande resa till NZ så det är skönt att dela upp den lite.. har man råd tycker jag även att man skall satsa på att inte flyga coach utan uppgradera till business/first class (fruktansvärt dyrt så vi hade inte råd ed det något man ångrade när man väl satt där på en 14 h flight och hade ett dygn:s resande kvar. Ett annat tips är att om ni åker vanlig coach att införskaffa sömntabletter..works miracles för långa flygningar.

Har lagt in en fiji-bild i mitt galeri om du vill bli inspirerad. Hoppas ni får en underbar resa!

• AnnaMartin

Många bra tips ni kommer med! Återigen, tack så mycket! Vi hade tänkt åka i okt/nov nästa år (när de är som tristast i Sverige).

Ska genast gå in och titta på dina bilder!

Svar på tråden Fiji