Svårt...hjälp!
Jag måste få tips och råd. Min sambo och jag ska gifta oss. Jag ska få en jättefin ring och vi ska åka på en lång bröllopsresa. Vi har valt att göra detta i hemlighet eftersom vi vill undvika all stress, hets och press som ett bröllop i regel innebär. Vi vill inte slösa en massa pengar på något vi egentligen inte vill ha, utan vill uppleva detta enbart med varandra. Där är vi helt överens. Nu är det bara det att jag börjar få dåligt samvete för mina föräldrars skull.
Situationen är följande: Mina föräldrar och jag kommer inte speciellt bra överens. Jag är strängt uppfostrad och bor nu ganska långt ifrån mina föräldrar. Jag är objektivt sett lyckad med bra jobb, fin lägenhet, trevlig sambo. De borde inte tycka att det är något fel på mig men det gör de. De tycker jag är för modern, har för många nya idéer, att jag borde bli mera som dem och helst bo i granngården.
De hade en kris för några år sedan, en kris som bottnade helt i min mammas sjukliga svartsjuka, jag valde att stötta pappa genom det. De tog sig genom det, men knappt. Resultatet blev att mamma skyller hela krisen på mig, hon tycker att jag är äcklig och smutsig och falsk. Efter det valde jag att fatta ett beslut rörande mitt eget liv, något som har blivit otroligt positivt för mig, men som de också var emot. De störde relationen ännu mera. Idag pratar vi enbart om väder och vind, jag hälsar på dem en gång per år då de ljudligt talar om hur jobbigt det är för dem då jag kommer dit och äter deras dyra smörgåsskinka och duschar upp deras dyra varmvatten. Besöken slutar alltid med att jag betalar ordentligt för mig och de snabbt tar pengarna. Jag skulle gärna bjuda tillbaka men det är bara det att de inte har hälsat på mig på fem år.
Jag hör ju själv hur detta låter, men jag måste ändå få råd. Är jag en dålig dotter som väljer att utesluta dem från mitt bröllop? Det kommer att bli bråk hursomhelst, men då får jag i alla fall mitt och min sambos fina ögonblick. Jag vet att jag sårar dem, att de blir besvikna, men jag då? Är jag en dålig dotter?