• vvbrud

Svårt...hjälp!

Jag måste få tips och råd. Min sambo och jag ska gifta oss. Jag ska få en jättefin ring och vi ska åka på en lång bröllopsresa. Vi har valt att göra detta i hemlighet eftersom vi vill undvika all stress, hets och press som ett bröllop i regel innebär. Vi vill inte slösa en massa pengar på något vi egentligen inte vill ha, utan vill uppleva detta enbart med varandra. Där är vi helt överens. Nu är det bara det att jag börjar få dåligt samvete för mina föräldrars skull.

Situationen är följande: Mina föräldrar och jag kommer inte speciellt bra överens. Jag är strängt uppfostrad och bor nu ganska långt ifrån mina föräldrar. Jag är objektivt sett lyckad med bra jobb, fin lägenhet, trevlig sambo. De borde inte tycka att det är något fel på mig men det gör de. De tycker jag är för modern, har för många nya idéer, att jag borde bli mera som dem och helst bo i granngården.

De hade en kris för några år sedan, en kris som bottnade helt i min mammas sjukliga svartsjuka, jag valde att stötta pappa genom det. De tog sig genom det, men knappt. Resultatet blev att mamma skyller hela krisen på mig, hon tycker att jag är äcklig och smutsig och falsk. Efter det valde jag att fatta ett beslut rörande mitt eget liv, något som har blivit otroligt positivt för mig, men som de också var emot. De störde relationen ännu mera. Idag pratar vi enbart om väder och vind, jag hälsar på dem en gång per år då de ljudligt talar om hur jobbigt det är för dem då jag kommer dit och äter deras dyra smörgåsskinka och duschar upp deras dyra varmvatten. Besöken slutar alltid med att jag betalar ordentligt för mig och de snabbt tar pengarna. Jag skulle gärna bjuda tillbaka men det är bara det att de inte har hälsat på mig på fem år.

Jag hör ju själv hur detta låter, men jag måste ändå få råd. Är jag en dålig dotter som väljer att utesluta dem från mitt bröllop? Det kommer att bli bråk hursomhelst, men då får jag i alla fall mitt och min sambos fina ögonblick. Jag vet att jag sårar dem, att de blir besvikna, men jag då? Är jag en dålig dotter?

• Svar på tråden Svårt...hjälp!
  • nejmi

Hej!
    Jag lider med dig och förstår ditt stora dilemma. Men det jag vill säga till dig är att det är ditt och din sambos dag och jag anser att det viktigaste är att den blir så som NI vill ha den. Jag förstår om du för dåligt samvete och jag tror mycket ligger i din uppfostran, de har fostrat dig så att du får det. Jag tycker att det är jättesynd att de inte kan glädjas med dig för att du faktiskt har fått det bra. Jag hoppas att du har annat folk runt dig som kan stötta dig i ditt beslut. Ha det bäst, tänker på dig.

• Rufsas

Om jag vore du skulle nog rädslan att få en förstörd dag av mina föräldrar, göra att jag inte bjöd dem. Men du måste ju såklart känna efter själv. Tycker bara att ni ska få ha er dag precis som ni vill ha den.

All lycka!

• tvåsmåtroll

NEJ! Du är inte en dålig dotter som inte bjuder dem. Ni ska göra ert bröllop till precis den dag NI vill ha och om jag tolkar ditt inlägg rätt så innebär det bara ni två och sedan resa bort på bröllopsresa. I det läget tycker jag inte du har något ansvar för hur dina föräldrar tar ert5 beslut. Jag tror att de flesta föräldrar visserligen hade blivit lite besvikna för att inte få dela en sådan dag med sitt barn men samtidigt respekterat att barnet gjort sitt beslut utifrån den sits det befinner sig i just då.

• nano86

Jösses! Vem som helst i din situation hade gjort som ni. Ett bröllop är något man vill fira med de man tycker om och som kan glädjas med en, för och över de val man gjort i livet. Dina föräldrar (kanske mest mamma?) verkar ju inte kunna göra något av det.

Som dotter/son har man inte mycket till skyldigheter eller måsten till sina föräldrar, det är föräldrar som har skylldigheter mot sina barn. Kan de inte "uppfylla" dessa så har barnen (i mina ögon) inga måsten alls mot sina föräldrar. Man väljer aldrig sina föräldrar men föräldrar väljer att skaffa barn.

• 090208

Jag tycker tvärtom vad du skriver, att gifta dig utan do
    är det bästa och smartaste du kan göra. Och framförallt trevligare för er. Blir nog ingen härlig stämning om dom närvarar...

Varför träffar du dom öht?? Blod är inte tjockare än vatten, slösa inte tid på folk som inte är snälla mot dig.

• KatjaB

Ni ska ju fira ert bröllop så som ni vill, och med dem ni vill. Inte dem som kan tänkas bli besvikna över att inte bli bjudna eller glada över inbjudan. Det är dag, och dina föräldrar har ett eget ansvar i att ha en fungerande relation med dig.
    Gör som ni tänkt, och efter att ha läst det du skriver så spelar det nog ingen roll hur du skulle göra iallafall, inget vore riktigt bra ändå

• vvbrud

Tack för alla fina svar, jag blir alldeles rörd faktiskt.

Det som är svårast för mig är just den biten att de verkligen inte förstår. De förstår inte att de behandlar mig och mina syskon illa, de förstår inte att de gör något fel och de förstår inte heller att vår familjesituation är annorlunda än de flesta andras. Därav förstår de heller inte sin egen skuld i det hela utan ser bara min och det är därför jag igen en gång kommer att få känna mig skyldig och usel. S

Samtidigt inser jag det ni skriver om att de har ett eget ansvar. Har gett upp tanken på att uppfostra in dom på rätt bana som föräldrar, vill bara skapa mig ett eget lyckligt liv. Men det är det som är svårt när man hela tiden blir skuldbelagd. Tack igen för alla era fina svar!

• nano86

Som 090208 skriver så är inte blod tjockare än vatten. Skulle du umgås med en vän som beter sig likadant?, antagligen inte. Vill du fortfarande träffa "släktingar" så umgås med dins syskan, kusiner eller sin sambos släkt men gör det för att det är trevligt, inte för att "man måste".

• vvbrud

Men måste man inte det då? Eftersom man får dåligt samvete när man inte gör det, kanske det är meningen att man ska umgås?

• nano86
    vvbrud skrev 2009-11-07 13:56:01 följande:
    Men måste man inte det då? Eftersom man får dåligt samvete när man inte gör det, kanske det är meningen att man ska umgås?
    Klart man inte måste. Om de nu knappt kan göra annat än att klaga så varför i hela värden ska ni umgås. Precis som jag sa innan: skulle du umgås med nån som inte var släkt och betedde sig så? Och man måste aldrig umgås med sin släkt, finns ingen lag som säger att man måste
  • novia72

Gift dig för din & din sambos skull!! Strunta i allt annat/ alla andra...res bort & slösa era pengar på er själva! Mitt råd.

• 090208

Har egen erfarenhet av det. En syrra som skrev ett brev att hon inte ville veta av oss och gav sarskilt min paps en massa skit. Och pappa ar lixom mannen i mitt liv. Sa om syrran kommer med sina ungar nar hon insett att hennes karl ar ett krak, sa ber jag henne fara och flyga. Jag behover inte henne, hon har haft samma karl sen innan mina tonar sa jag vaxte upp 'utan' henne. Hon var fortfarande med men jag har inte lart mig nagot av henne och hon har aldrig riktigt funnits for mig.

Sa hon har for tillfallet sagt upp kontakten med oss och det stor mig inte det minsta. Jag vill inte ha henne, att hon biologiskt sett ar min syster betyder ingenting for mig.

Som dom sager, det finns en i varje familj. Minst...

nano86 skrev 2009-11-07 12:44:14 följande:
    Som 090208 skriver så är inte blod tjockare än vatten. Skulle du umgås med en vän som beter sig likadant?, antagligen inte. Vill du fortfarande träffa "släktingar" så umgås med dins syskan, kusiner eller sin sambos släkt men gör det för att det är trevligt, inte för att "man måste".
  • MKAB

kan du inte hålla en middag för dina föräldrar o deras respektive typ en vecka innan istället för o brjuda dem på bröllopet?

o förmodligen kommer du att se om dem sköter sig,gör dem det så får dem väl komma men om dem småtjafsar redan då så förklara för dem efteråt att kan dem inte ens hålla sams på en middag så kan du tyvärr inet bjuda dem till bröllopet!

Svar på tråden Svårt...hjälp!