• FruJ2009

Måste ett festprogram innehålla så mycket?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-08 14:26
    Oj..det gick lite fort där när jag tryckte

Jo...vi hade inte tänkt ha någon från början men håller på ändra oss och har nu ca 4 dagar på oss att göra ett.
    Jag har aldrig sett något i hela mitt liv så jag har lite dålig gkoll på vad det "måste" innehålla.

Framsidan? En snygg bild på våra namn?
    Sida 1: Välkomsthälsning? Vad har nis krivit där?

Sida 2: Kvällens meny

Sida 3-4: Presentation av gästerna kanske?

Sida 5: Vitsar och ordningsregler?

Sida 6: Tacktext?

Verkar det vara ett bra upplägg?

• Svar på tråden Måste ett festprogram innehålla så mycket?
  • KatjaB

har för mig att det finns en del exempel här på bt, kolla på planeringssidorna

FruJ2009 skrev 2009-11-08 16:45:48 följande:
    Tusen tack för era åsikter.Ingen som vill ge ett litet exempel på välkomsttext och tacktext?Jag har som jag skrivit i ett annat inlägg usel fantasi.
  • pandis81

Alla känner alla och har träffats, eftersom vi bara kommer bjuda dom närmaste familjemedlemmarna och våra bästa vänner kommer vara toastmaster och bestman,tärnor
    så alla kommer att vara inblandade på något sätt.

därför ville jag ha något annat att skriva just där.. eller inte ta med det över huvudtaget.

• svxrt

Pandis81
    å du skulle ju kunna ha en text som beskriver gästerna men utesluta namnet och sen ha en tom ruta så får gästerna fyll i vem de tror det är. Så kan de få pris sen?

• pandis81

du menar att man gör det som en lek..
    ja det skulle ju kanske kunna funka..

Annars så utesluter man det helt, och så bara skriver en bordsplacering i mitten uppslaget.
    Och så fyller ut dom andra sidorna med andra saker.

Vi hade nämligen tänkt ha bordsplacering vid vuxenborden men inte på barnborden.

svxrt skrev 2009-11-08 17:35:02 följande:
    Pandis81å du skulle ju kunna ha en text som beskriver gästerna men utesluta namnet och sen ha en tom ruta så får gästerna fyll i vem de tror det är. Så kan de få pris sen?
  • Martinaa

Varje gång jag har varit gäst på ett bröllop så har en av höjdpunkterna varit när man kommer till festen och bläddrar upp festhäftet, letar upp sitt namn för att se vad som skrivits om en själv. Kan inte prata för alla, men iaf jag hade blivit besviken om någon tagit bort gästpresentationen... :P
    Jag tycker ju inte den behöver vara en uppradning av fakta om just personen, utan den ska ju vara en skoj liten rad eller två om personen, någon speciellt intresse/hobby eller kanske halvt nämna nån pinsam händelse som kan vara ett bra samtalsämne för bordsgrannarna...

• pandis81

okej, så har jag inte tänkt på det,
    tänkte om vi skulle skriva våra ord om varje person, som en lite hyllning kanske.
    För det är ju bara våran familj och våra närmaste som kommer

Martinaa skrev 2009-11-08 21:54:24 följande:
    Varje gång jag har varit gäst på ett bröllop så har en av höjdpunkterna varit när man kommer till festen och bläddrar upp festhäftet, letar upp sitt namn för att se vad som skrivits om en själv. Kan inte prata för alla, men iaf jag hade blivit besviken om någon tagit bort gästpresentationen... :PJag tycker ju inte den behöver vara en uppradning av fakta om just personen, utan den ska ju vara en skoj liten rad eller två om personen, någon speciellt intresse/hobby eller kanske halvt nämna nån pinsam händelse som kan vara ett bra samtalsämne för bordsgrannarna...
  • Martinaa
    pandis81 skrev 2009-11-09 11:42:07 följande:
    okej, så har jag inte tänkt på det, tänkte om vi skulle skriva våra ord om varje person, som en lite hyllning kanske. För det är ju bara våran familj och våra närmaste som kommer
    Det tycker jag låter som en jättebra idé!
  • lemonbird

Vi hade såhär:

Välkomsttal från toastmastrarna

Välkomstsång

Menyn (klistrades in för hand senare)

Varför är ni här: Hur träffades brudparet? Story...

Intervju med brudparet, varsin intervju

Intervju med brudparets föräldrar samt deras gamla bröllopsfoton

Citat av barn om kärlek

Kortfakta om brudparet

Brudparet föredrar: vatten/skog, landet/stan osv.

Våra sånger från vigseln skrivna som dikter

En sida bebisbilder på bruden

En sida bebisbilder på brudgummen

En sida tonårsbilder på bruden

En sida tonårsbilder på brudgummen

5 allsånger

"Visste ni att" fakta om dolda meriter hos brudparet

"Syskonen om brudparet" med syskonbilder till

Gästpresentation av alla gäster-även de som inte kom, då fick alla andra släktingar se vilka som tillhörde respektive släktsidor, dessutom kunde vi då trycka hela häftet ett halvår innan.

Bordsplaceringsmall limmade vi fast för hand i mittuppslaget när vi visste vilka som skulle komma, också för att kunna trycka allt mycket tidigare.

Sista sidan: vår gemensamma adress och tel/mail samt en bild på oss

• Sebastiána
    pandis81 skrev 2009-11-08 16:09:19 följande:
    Hej jag har en undran...Våra gäster har redan träffats så många gånger under åren så dom vet vilka alla är, vi har ju trots allt varit tillsammans i över 10 år. Kan man ha något annat roligt i programmet än presentation av gästerna??? Känns så fånigt att ha en presentation när alla ändå redan känner varandra?? Eller man kanske kan ha en presentation men att vi skriver våra ord om personen istället för vem det är eller vad ska man hitta på?? förlåt TS om jag tog din tråd,, tyckte bara att det var en bra tråd att få lite ideér från.
    Vi funderar också på att inte ha presentation av gästerna i själva programmet. Vi kommer förmodligen att ha buffé när det blir dags och då kommer vi att ha bordsplaceringen utskriven på A3 i närheten plus lite om varje gäst. Så har de något att läsa och prata om ifall det blir lite kö till maten.

Eftersom många av mina gäster är religiösa - och för att jag inte vill ha den typen av fest - kommer vi inte att ha några "sprit/vinsånger". Några allsånger blir det för stämningens skull.

Jag vägrar dessutom ha så kallade roliga texter om äktenskapet. De stämmer inte in på oss alls.

Däremot är det ju alltid kul med roliga saker om brudparet. Nu kommer vi - eller rättare sagt jag - att själva göra festprogrammet. Vad tycker ni, ska jag be en kompis skriva den delen av festprogrammet och sen klistra in det? Det känns konstigt att skriva det själv.
  • Sebastiána
    Martinaa skrev 2009-11-08 14:49:32 följande:
    Jag hade ju lagt det i ordningen:VälkomsthälsningMenyOrdningsreglerVitsar och annat skojPresentation av gästernaTacktextMed andra ord tycker jag ordningsregler tycker jag ska ligga i början.Vill du ha mer grejer i ditt häfte, eller vill du ha ett enklare? För det går ju att fylla i evigheter En grej som vi har som du kan ju kan ha med om du vill är en tidslinje på ett uppslag. Den fyller du sedan med viktiga datum i ert förhållande, allt ifrån första kyssen, när ni flyttade ihop, köpte ert hus, första barnet, frieri eller vad det nu kan vara. Om man vill kan man ju komplettera med lite bilder också!
    Vi funderar på att ha en tidslinje som sträcker sig typ från födseln till vi träffades. Typ vad gjorde jag och vad gjorde min sambo 1992... Men det kan bli lite 'jobbigt' eftersom han är mycket äldre än jag. Jag menar när jag gick i femman på mellanstadiet hade han slutat gymnasiet och fått sitt första jobb. Då känns det plötsligt lite opassande.
  • fruMe

Intressant tråd!!! Hade inte heller tänkt ha häften då vi bara ska ha middag med familjen, närmsta släkt och vänner (blir 22 st), men nu har ni tjejer inspirerat mig!!!!!

Tidslinjen är ju klockren, framförallt eftersom vi träffades "i smyg" ganska länge och INGEN vet vår egentliga historia (arbetskamrater...) !!! Som gifta så kvittar ju det, och svägerskor och bästisen får ÄNTLIGEN svar på när första kyssen var!!!!!!

• Sebastiána
    fruMe skrev 2009-11-21 17:43:44 följande:
    Intressant tråd!!! Hade inte heller tänkt ha häften då vi bara ska ha middag med familjen, närmsta släkt och vänner (blir 22 st), men nu har ni tjejer inspirerat mig!!!!!Tidslinjen är ju klockren, framförallt eftersom vi träffades "i smyg" ganska länge och INGEN vet vår egentliga historia (arbetskamrater...) !!! Som gifta så kvittar ju det, och svägerskor och bästisen får ÄNTLIGEN svar på när första kyssen var!!!!!!
Svar på tråden Måste ett festprogram innehålla så mycket?