• ade83

Följe eller inte på litet bröllop?

Hjälp mig! Vilket är charmigast?

Vi ska ha ett mindre familjärt kyrkbröllop med kanske ca 30 gäster på sin höjd. Kyrkan är inte så stor.
    Ser det då bättre ut att endast brudparet tågar in i kyrkan eller är det helt ok med följe även på ett mindre bröllop?

Är Brudtärna o bestman för amerikanskt? Är det mer svensk tradition att inte ha några alls..?

Tack!

• Svar på tråden Följe eller inte på litet bröllop?
  • pandis81

Hej.
    Vi kommer att vara totalt 25-30 vuxna i kyrkan och 10 barn.
    Och vi kommer att ha 2 bestman och 2 tärnor. Min sambo kommer även ha sin bror som står vid honom längst fram hela tiden också, då jag kommer gå in med min far.

Så om det är för amerikanskt det är nog en personlig tolkning, jag vill ha mina tärnor för det är dom som står oss närmast annars, min sambos lillasyster som känns som min egna lillasyster och min dotters gudmor.

Men jag hade inte kännt att det var för amerikanskt om jag hade varit på erat bröllop och det hade varit tärnor och bestman.

Tycker du ska gå efter din egna magkänsla.
    Inte på vad alla andra tycker.
    Det är ändå eran dag.

• Bruden100710

Jag tycker att du ska göra precis som du själv vill.
    Vill du gärna ha brudfölje så spelar det ingen roll om ni har 30 gäster eller om ni har 100.

Vi kommer inte ha något brudfölje och vi kommer ha ca 25 gäster.
    Hade gärna haft en tärna och maskalk men kommer inte på nån som kan vara tärna. Bästa vännen har jag pratat med men hon tacka snällt nej.
    Så jag tänker att det blir nog väldigt vackert ändå när vi går in där i kyrkan hand i hand helt ensamma.

Ååå vad jag längtar.. :D

• novemberbrud2009

Vi är bara 40 och vi har en marskalk och en tärna. Det tror vi blir bra.

• Sebastiána

Brudtärna = svenskt (Bridesmaid på engelska)
    Bestman = amerikanskt. På svenska heter det MARSKALK. Förstår inte att folk inte fattar det!

ade83 skrev 2009-11-08 18:09:58 följande:
    Hjälp mig! Vilket är charmigast?Vi ska ha ett mindre familjärt kyrkbröllop med kanske ca 30 gäster på sin höjd. Kyrkan är inte så stor. Ser det då bättre ut att endast brudparet tågar in i kyrkan eller är det helt ok med följe även på ett mindre bröllop? Är Brudtärna o bestman för amerikanskt? Är det mer svensk tradition att inte ha några alls..?Tack!
  • pandis81

varför komma in och märka ord..

huvudsaken är väl att folk vet vad andra menar..
    väldigt onödigt inlägg måste jag säga.

Sebastiána skrev 2009-11-08 20:06:02 följande:
    Brudtärna = svenskt (Bridesmaid på engelska)Bestman = amerikanskt. På svenska heter det MARSKALK. Förstår inte att folk inte fattar det!
  • vi är tre

men hur ser ni på att bara ha en brudtärna och ingen bestman??
    jag funderar på att ha min syster en sambon vet inte om han vill ha någon.....

• Chris24

Jag tänkte ha 3 tärnor o han 3 också, dock nu när vi ska ha uppdelat bröllop därav det svenska bröllopet kommer att vara det minsta (Libanon & Marocko) så tror jag det blir för många med 6styck helt enkelt?

Vi blir nog runt en 25-30styck i Sverige isf också, Libanon o Marocko handlar det mer om en gästlista på 100-200pers så det är kanske annorlunda?

Gör det som känns bäst för dig! Er dag, ni bestämmer.
    Om din pappa överlämnar dig till din man då alltså? O då står hans bror där redan eller?

• pandis81

jag tycker inte att det skulle se så konstigt ut,,,

vi är tre skrev 2009-11-10 20:14:33 följande:

men hur ser ni på att bara ha en brudtärna och ingen bestman??jag funderar på att ha min syster en sambon vet inte om han vill ha någon.....
  • pandis81

ja min pappa kommer överlämna mig till min m2b och han kommer att stå där framme med sin bror och då har även dom som går innan mig anslutit så det kommer att vara min sambo med tre killar brevid sig.

Chris24 skrev 2009-11-10 20:20:03 följande:
    Jag tänkte ha 3 tärnor o han 3 också, dock nu när vi ska ha uppdelat bröllop därav det svenska bröllopet kommer att vara det minsta (Libanon & Marocko) så tror jag det blir för många med 6styck helt enkelt? Vi blir nog runt en 25-30styck i Sverige isf också, Libanon o Marocko handlar det mer om en gästlista på 100-200pers så det är kanske annorlunda?Gör det som känns bäst för dig! Er dag, ni bestämmer.Om din pappa överlämnar dig till din man då alltså? O då står hans bror där redan eller?
Svar på tråden Följe eller inte på litet bröllop?