Sebastiána skrev 2009-11-10 07:55:06 följande:
Kollade priser med några fotografer i går. Nämde inte att det skulle vara bröllopsbilder. Alla gav mig priser och frågade sedan vad det var för bilder som skulle tas. Jag sa då 'bröllopsbilder' - några foton innan vigseln. En av fotograferna återkom då med en pdf med helt andra priser än det han sagt från början. Plötsligt blev det väldigt mycket dyrare! Hur kommer det sig att porträttfotografering när man har brudkläder på sig kostar mer än dubbelt så mycket som när man har vanliga finkläder på sig? Jag kan tillägga att jag redan från början sagt att det rörde sig om porträtt fotografering utomhus.
Bröllopsfotografering går inte att boka om, därför måste precis allting finnas back up av, ifall nåt går sönder. Minst en timme går åt till att träffa brudparet för att diskutera önskemål, minst en timme till för att besöka vald plats för porträtten, så att man är förberedd. Sen går det mååånga timmar att gå igenom och redigera de kanske över 1000 bilderna från bröllopsdagen, album ska designas osv.
Det är några av anledningarna till att det är dyrare med bröllopsfotograferingar.