• Karolina1980

Varför friar han inte?

Har precis läst en massa inlägg om olika gulliga idéer om frieri och jag känner mig lite ledsen nu.

Jag är i 7 veckan och vi är verkligen jätte glada över det. Det var i och för sig lite oplanerat men samtidigt på något vis planerat. Trodde naivt att det skulle ta längre tid att bli gravid, då jag är 29 år.

Hur som helst, han vet om att jag egentligen hade velat gift oss innan jag blev gravid.

Men nu blev det inte så och det gäller nu att göra det bästa av situationen och börja planera för giftemål innan lillan kommer.

Men min sambo är typen som tar väldigt lång tid på sig med allting. Vilket oroar mig en del eftersom en graviditet innebär en hel del kroppslig förändringar både när det gäller fysiskt och psykiskt.

Därför har jag börjat fundera på att själv ta tag i frieriet. Nu medans jag har ork och kraft till det. Men det är egentligen inte så jag hade velat haft det alls.

Vad skall jag göra?

Är tacksam för kloka svar!

• Svar på tråden Varför friar han inte?
  • Sebastiána

Jag har förresten visat min sambo vissa trådar här på BT som handlar om brudpar som inte fått den lokal eller kyrka som de vill ha för att de är sent ute så nu fattar faktiskt han att man måste vara ute i god tid

• Paper Feed

Har ni pratat om att gifta er innan barnet kommer? Om ni redan har gjort det så är det ju bara att ta upp frågan igen, förstår inte varför det ska frias när man redan är överens. Annars så är det väl bara att fria, svårare än så är det inte.

• brudenslillasyster

Bästa är väl att fria själv, annars blir det som med mig.

För två år sedan tröttnade jag på att sambon aldrig ville förlova sig, så jag tog tag i det själv och nu har vi varit förlovade i 2 år.

Sedan hände inget mer.

Fick barn i juni och väntar fortfarande på frieriet, men inget kommer.

Så fria själv. Karlar är lite slöa ibland :P

• lecaroline

Min MAN frågade vad jag ville ha i julklapp för 2 år sedan och då var jag lite som du...
    Svaret blev en hund eller en förlovningsring. (Vi kan inte ha hund eftersom vi jobbar) Då tog han med mig för att leta ringar och de beställdes så att vi fick dem lite före julafton. Och på julafton gick han ner på knä och friade
    Visst jag visste vad som skulle hända med det var jätte roligt och romantiskt i alla fall.
    6 månader senare satte vi ett datum och sedan bar det iväg på bröllops äventyr

Hans egna ord är att detta var det roligaste han någonsin gjort!

• iregnet2010

hmm... ibland kan killar vara lite tröga med detta (vet av egen erfarenhet även om han till slut friade...jag hade då nästan gett upp) vi är dock inte gravida. Kan det vara så att han kanske tror att enbart graviditeten är tillräckligt med "uppståndelse" just nu och att du/ni behöver få fokusera på den ?

Som jurist kan jag dock propagera för att ni ska gifta er innan barnet föds, finns såå många fördelar med det. Som romantiker är jag dock glad att jag "väntade ut honom i hans taks" eftersom det kändes särskilt speciellt att få bli friad till...men tillslut är det bara DU som kan bestämma vad som är bäst för DIG/ER.

• Chris24

Du,jag tror helt enkelt att han inte har tänkt på det än, tro mig, män, eller okej, MIN iaf, kan vara sån.. gå och säga något, sedan glömma det eller inte ens tänka på det för han är smått tankspridd..

Han kanske tom. planerar för att hur han ska fria, ang ert barn, vad du känner, vad som. Det jag menar är att du ska inte dra förhastade slutsatser om varför han inte friar och blir du skogstokig, ja.. då får du fria själv

Eller prata med honom, pika han om dem nu förstår pikar.. och se, annars bara prata med honom och kolla hur han känner inför det hela och varför isf? Vem vet vilket svar eller tänkande han går omkring med?

• Sebastiána
    iregnet2010 skrev 2009-11-10 13:31:27 följande:
    hmm... ibland kan killar vara lite tröga med detta (vet av egen erfarenhet även om han till slut friade...jag hade då nästan gett upp) vi är dock inte gravida. Kan det vara så att han kanske tror att enbart graviditeten är tillräckligt med "uppståndelse" just nu och att du/ni behöver få fokusera på den ?Som jurist kan jag dock propagera för att ni ska gifta er innan barnet föds, finns såå många fördelar med det. Som romantiker är jag dock glad att jag "väntade ut honom i hans taks" eftersom det kändes särskilt speciellt att få bli friad till...men tillslut är det bara DU som kan bestämma vad som är bäst för DIG/ER.
    Ja, om inte annat slipper han skriva på ett papper där han intygar att han är far till barnet. Det måste man ju om man inte är gifta. Barn som föds inom äktenskapet antas vara äkta makens automatiskt.
  • HelenaO

Jag tycker du ska hinta till honom att det börjar bli dags för det där frieriet! Vissa män kan nog behöva ett liten knuff i rätt riktning. Själv "glömde" jag stänga ner internetfönstret på datorn, så att olika hemsidor till guldsmeder låg framme när han skulle kolla mailen. Ett par veckor senare kom frieriet :) Lycka till!

• Jossebosse
    brudenslillasyster skrev 2009-11-10 11:46:31 följande:
    Bästa är väl att fria själv, annars blir det som med mig.För två år sedan tröttnade jag på att sambon aldrig ville förlova sig, så jag tog tag i det själv och nu har vi varit förlovade i 2 år.Sedan hände inget mer. Fick barn i juni och väntar fortfarande på frieriet, men inget kommer.Så fria själv. Karlar är lite slöa ibland :P
    Friar man inte innan man förlovar sig? Eller vad är det annars man lovar?
    "Jag lovar att att bära en matchande ring i en 5-6 år"?
    Förlovar sig gör man väl för att man vill gifta sig med varandra.
    Jag kanske är gaammalmodig men fattar inte riktigt meningen.
Svar på tråden Varför friar han inte?