• gumzan

Ge mig ert bästa embossing tips!

Nybliven embossare här, ge mig ert bästa tips för att det ska bli så bra som möjligt!!!

• Svar på tråden Ge mig ert bästa embossing tips!
  • Martinaa

Har precis börjat med det också och kan fortfarande kalla mig nybörjare.

Köp en tunn tunn pensel som du kan borsta bort pulver med innan du "fönar". Jag får alltid lite spillpulver runt om mitt motiv/text som jag behöver pensla bort.

• gumzan

Fast jag har sett att man kan använda en microfiberduk innan man stämplar, så ska pulvret inte fastna alls förutom där stämpel färgen är. Värt att testa, jag ska köpa en nästa gång jag handlar.

• Martinaa
    gumzan skrev 2009-11-11 18:54:17 följande:
    Fast jag har sett att man kan använda en microfiberduk innan man stämplar, så ska pulvret inte fastna alls förutom där stämpel färgen är. Värt att testa, jag ska köpa en nästa gång jag handlar.
    Jasså hur då?? Det skulle jag behöva... :P
  • Martinaa

Okej, toppen ju! Ska jag genast testa! Sitter alltid och penslar och penslar bort småpulver, men det blir ju alltid lite kvar ändå!

• Martinaa

För att det ska flyta på smidigt kan man stämpla upp flera kort på en gång och sedan bränna dem samtidigt. Istället för att stämpla, bränna, stämpla, bränna, stämpla... osv.

• 20100515

Ett annat tips är att lägga lite potatismjöl i en nylonstrumpa och tvinna/snöra åt nylonen så det blir en liten "boll" som man sen "torkar" av hela pappret med.

Anledningen till att embosspulvret fastnar är oftast för att man varit lite fet om fingrarna. Men "torkar" man med potatismjölet ska problemet vara löst.

Till saken hör dock att jag inte testat detta själv men scrapbutiken jag handlar i gör så.

• PlusBrud

Det ska jag absolut testa, jag försöker emobssa med silverembosspulver på svart papper och hur mycket jag än använder en pensel fastnar det alltid lite runt om.

/Nettan

Svar på tråden Ge mig ert bästa embossing tips!