• Västkust

varför ska man itne gifta sig samma månad som systern/kompisen

Min syster visste att vi skulle gifta oss i juli. De har indikerat att de kanske ska gifta sig nästa sommar, men när jag frågade sa hon nej, vi ska skjuta på det. Nu har hon ändå bokat bröllop två veckor efter vårt. Hon kan ite förstå varför jag tycker att det är olämpligt. Hur kan jag formulera mig för att hon ska förstå? För mig känns det så självklart att jag inte hittar några bra ord att förklara det med. Jag hade aldrig gjort tvärtom. Så frågan är; varför är det inte optimalt att gifta sig samma måand som sin syter?

• Svar på tråden varför ska man itne gifta sig samma månad som systern/kompisen
  • Martinaa

Ska era föräldrar hjälpa till att betala? Kan bli lite tufft för dem att sponsra två bröllop samma månad...

Jag håller med dig och hade känt precis likadant, man vill inte ha det så tätt inpå. Men jag kan inte heller sätta ord på varför, det är ju bara en känsla man har. Eftersom din syster verkar sakna den känslan så blir det nog svårt att förklara för henne varför...

• anne på grönkulla

Jag saknar tydligen den där känslan också, eftersom vi gifte oss månaden efter (5 veckor mellan) makens bror och hans fru häromåret. Nu fick vi inga sura miner för det och hade också väldigt olika typer av bröllop (de: pampig vigsel i stor kyrka, fin middag i tjusig central lokal men mycket gäster - vi: resa med de närmaste, liten intim borgerlig vigsel och liten middag efteråt) - kanske spelade det roll?

Mitt tips till dig är att försöka sätta ord själv på vad det är sm är så självklart med att inte välja samma sommar/månad. Om du inte ens kan formulera det själv så blir det himla svårt att förklara för nån annan!

• JuliaAmalia

För min del skulle det kännas trist om någon av mina syskon gifte sig tätt inpå mitt bröllop eftersom det skulle vara svårt att hinna engagera sig och ha tid för den andres bröllop, vilket jag verkligen skulle vilja. Man skulle ju ha fullt upp med att fokusera på allt kring sitt eget bröllop och inte hinna ägna den andre en tanke.

• Västkust

Det skulle absolut kännas mer ok med 5 veckor emellan istället för 2. Det kan säkert också ha hjälp att ni hade så totalt olika bröllop. Här snackar vi nog lite mer likartade bröllop med 70 resp 90 gäster i kyrka och med middag och fest i lokal.

Jag känner väl att det kan bli lite konkurrens om fokus, som gäst vet jag av egen erfarenhet att det inte blir med riktigt samma glädje och entusiasm som man går på bröllop om man vet att man ska gå på två bröllop inom två veckor, att det är en tidsmässig och ekonomisk fråga (present, kläder) för de gemensamma gäster vi har, att det mycket väl kan bli vissa jämförelser trots att man inte vill, att det blir lite stressigt, att bröllop ofta innebär planering innan och bröllopsresa efter vilket kan påverka den andres bröllop.

• AnKen

Jag förstår dig precis!!
    Min bror ska gifta sig 2 månader efter oss och jag är jätteledsen för det. Vi berättade för alla vilket datum vi skulle gifta oss 1 ½ år innan och för någon månad sedan så ringer han och säger att de också ska gifta sig och att de egentligen tänkt samma datum som oss (ja eller hur). Problemet är ju att man inte kan säga: nej jag vill inte att du gifter dig nu, kan du vänta ett år till?
    Jag och min sambo har varit tillsammans i 3 år och de har varit tillsammans i 1½ år så jag tyckte väl att de då kunde vänta ett tag framförallt nu när tjejen han ska gifta sig med är så ung. Har också känt mig lite fånig för att känna såhär. Jag förstår VERKLIGEN vad du känner!!!
    Jag har bara försökt att fokusera på vårt bröllop och avdramatisera att de också ska gifta sig. När allt kommer omkring så vill man ha allt fokus på sig själv och sin man den stora dagen i sitt liv men som min sambo sa så det viktiga är ju att vi får varandra och att de ska gifta sig påverkar inte vårat liv på något sätt.
    Nu kommer också våra bröllop att bli väldigt olika, vi kommer att ha ett religiöst bröllop i kyrka med att vad det innebär och min bror gifter sig borgerligt. Det blir ju något helt annat.

Men som sagt...lättare än gjort...avdramatisera och fokusera på ditt! :)

• nano86

Hm, ska försöka få ner det som jag menar.

För att man som syskon vill kunna glädja sig, hjälpa till och finnas för sin syster när hon gifter sig vilket blir väldigt svår när det är så kort emellan,

För att att föräldar och släkt ska kunna engagera sig, blir jobbigt om kusinen som är superduktig på tex dukning ska planera och duka två bröllop strax brevid varandra (om man nu vill ha hjälp av släkting).

Det blir dyrt för släkt och vänner som bor långt bort samt väldigt stressigt att åka fram och tillbaka.

Sen borde brudpar nr ett vara ganska trött och inte så sugna att gå på syskonets bröllop så nära...

• Moirie

Man kan ju vända på det och fråga sig varför man skulle vilja gifta sig samma månad som sitt syskon eller sin kompis? Jag kan nog inte komma på något särskilt bra skäl. Visst kanske det är något speciellt med en viss månad eller dag men överväger det allt krångel som beskrivits ovan? Jag tror inte det finns några fördelar för någon med att ha två bröllop så tätt inpå, såvida man inte kör dubbelbröllop? Då behöver gästerna bara en finklädsel och en resekostnad, och kanske sparar brudparen en slant på att ha gemensam middag etc.

• Västkust

nej, jag hade själv itne valt att ha det samma månad om det var hon som hade bokat först...men nu är läget som det är och hon gick och bokade den 17:e när vi gifter oss den 3:e....

• nano86
    Västkust skrev 2009-11-12 18:34:39 följande:
    nej, jag hade själv itne valt att ha det samma månad om det var hon som hade bokat först...men nu är läget som det är och hon gick och bokade den 17:e när vi gifter oss den 3:e....
    Jag hade avbokat och gift mig ett år senare. Jättebesivken men jag hade inte velat ha det så nära OCH jag hade vart inte så lite sur heller (fast fösökt att inte ta ut det )
  • Martinaa
    Västkust skrev 2009-11-12 18:34:39 följande:
    Ni kan inte flytta på ert datum till typ maj-juni? Iofs är det inte ni som ska behöva flytta på er utan de, men eftersom läget är som det är...
Svar på tråden varför ska man itne gifta sig samma månad som systern/kompisen