Väldigt OT, men jag behöver hjälp med tjock katt!
Hallå alla kattägare, jag har problem. Vi har en kastrerad katthane på 10 år som är på tok för tjock. Han bodde tidigare hos min pojkväns familj på landet, men sen vi övertog honom och flyttade in honom i vår lägenhet i stan (han är dock utekatt fortfarande, bor i ett lugnt villaområde) har han bara blivit tjockare. Han har alltid varit kraftig men nu tycker jag att han lagt på sig FÖR mycket. Han är väldigt lat av sig och går inte särskilt långt från huset utan föredrar att ligga och sova i gräset när han är ute, och inne är han lika slö. Dessutom äter han mycket, speciellt om han har tråkigt. Han äter bara torrfoder och får väldigt sällan något annat.
Nu har jag testat att byta ut det vanliga fodret mot foder för "seniorkatter", över 7 år, som tydligen ska innehålla färre kalorier. Han äter inte alls lika mycket nu (antagligen inte lika gott?) så det borde väl vara bra, men han gnäller fruktansvärt mycket.
Men vad tror ni, är detta en bra metod, kommer han att gå ner i vikt? Är orolig för att han ska få sjukdomar pga övervikten, plus att djur överlag såklart inte mår bra av att vara överviktiga (både fysiskt och psykiskt). Jag har försökt googla lite och det verkar vara delade meningar om kattmat på burk är nyttigare eller inte. Någon som har några erfarenheter?
Behöver all hjälp för att få ordning på vår lilla (ehm, STORA) Jim!