• metaley

Vad är ett "stort" bröllop?

Hel alla glada!
    Tänke bara höra hur ni tycker att stort bröllop ska vara?
    Många gäster? Dyr mat? Riktig lyx lokal? Att man gifter sej i kyrkan med en vit klänning?

Anledningen varför jag undrar är för att jag har fått höra från en gammal arbetskollega att hon tycker vårat bröllop är för stort. Varför vet jag inte efter som vi ska ha det rätt så enkelt enligt mej å min gubbe.

• Svar på tråden Vad är ett "stort" bröllop?
  • Rufsas

"För" stort? Tycker nog att din väninna inte ska lägga sig i hur många ni bjuder och hur dyrt/billigt bröllopet är.

Har insett att när det kommer till bröllop så har folk åsikter om det mesta. Själv har jag haft problem med gästlistan för att alla förväntar sig att bli bjudna. Suck säger jag bara.

Fokusera på hur du och din blivande vill ha det - det är er dag!

Vi har cirka 100 gäster, inte så dyr mat (medelfin buffé) och vi hyr en bygdegård. Inget fancy här inte. Däremot köpte vi en ganska dyr ring till mig och DET kan du tro att folk i vår närhet haft åsikter om. Jante när den är som sämst.

• nano86

Stort bröllop? Hm, jag skulle säga om man har över 100 gäster, 3 rätters fin middag och "fin" klädkod kanske?

Själv kommer vi ha mellan 100-150 gäster, kanske upp till 200 då vi har dropp in utan föranmälan. Men vi bjuder "bara" på tårtbuffe och kaffe, the så jag räknar inte det som stort.

• metaley

Okej, vi har bjudit 120 gäster men räknar på att vi landar på ca 90 st. Maten e inte iktigt bestämt ännu, antingen blir de hemmagjord buffe eller förätt å huvudrätt sen tårta. Festen kommer äga rum på Folkets Hus vilket inte precis är världens frächaste lokal.
    Festprogrammen och vigselprogramen gör vi själva, blommorna på borden kommer typ bara vara några enstaka rosor inget fansy me de, dekorera lokalen kommer vi inte göra mer än att täcka över en soffa så den inte får några fläckar under kvällen.
    Vill inte lägga ut för mycket pengar på nått som bara kommer vara framme i två timmar typ, måste ta bort de flesta borden efter middagen så man får plats att dansa.

Visst vill man ha ett fint bröllop men vi vill inte lägga ut hur mycket på d. Visst de e en dag som man alltid kommer att minnas, men jag tror knappast att vi kommer komma ihåg hur lokalen såg utan mer hur roligt vi förhoppningsviss kommer att ha.

• KatjaB

det där är ju så otroligt olika, det finns de som lägger närmare 100 000 på sina bröllop och det är inte ens i närheten av vår budget. Samtidigt så känns vårt bröllop stort för oss, då sk vi catera maten från ett ställe vi fått bra pris från (130 kr/pers) bjuda ca 80 pers, vigas utomhus vid en vacker gammal ruin och ha festen i en bygdegård. Min klänning köper jag från Kina och ringen är går på ca 8000 kr max.
    Vi kommer inte hyra en tjusig skjuts till festlokalen men ska sova i en bröllopssvit. Jag gör min egen bukett, syr egna stolsöverdrag och gör alla inbjudningar själva. Mycket fyndar vi från annonser för att komma ner i priser. Vi har räknat på att hamna på 40 000 kr med allt inkluderat. Det är för mig mycket pengar och "stort", för någon annan kan det mycket väl vara ett bugdetbröllop.

• tomlinn

ummm..."för stort" kan väl ett bröllop bara vara högst subjektivt, företrädesvis då för brudparet? "För stort" för mitt bröllop skulle vara 150+ gäster och stort överdåd i mat, slottsmiljö, katedralsläp på klänningen och jagvetinte, domkyrka med orgel och dubbla operakörer? För nån annan är det drömmen. För en av mina bästa vänners man kändes allt över fyra vittnen, tingsrättens finaste konferensrum och picnic i parken som obekvämt mycket fokus och "show" och stort...

och en så oförskämd människa! undrar om hon brukar kommentera "jag tycker att din födelsedagsfest är för liten" eller "ert barndop borde ha varit diskretare"...

• lemonbird

40-60 känns medel över 80, stort...men det kan man ju ha olika åsikter om=)

• scimmietta

Det är ju väldigt individuellt vad man tycker är stort... sen kan ju ett bröllop vara stort i det att det kommer många gäster. Men det behöver ju inte vara extremt påkostat för att det är stort...
    Jag har varit på bröllop med +250 gäster och det var faktiskt inte så roligt, man tappade bort sig lite.
    Vi kommer nog ha lite under 100 gäster på vårt bröllop och då har vi bara bjudit de närmaste vännerna och väldigt få släktingar. Jag ser det inte som ett stort bröllop iom att vi vill ha det ganska enkelt...

• nano86

Hm kan lägga till att "för stort" blir ett bröllop först när man själv (om sitt eget bröllop) tycker att börjar bli för mycket. Varesig det är pengar, gäster, maten eller nåt annat. Känns det rätt för en själv så är det inte för stort.

• Flodis Hjärtat

Svenska avundsjukan kanske är i farten!

• nano86

Flodis Hjärtat skrev 2009-11-19 17:22:38 följande:

Svenska avundsjukan kanske är i farten!
    Kan tänka mig det i många fall. Fast inte hos oss, sambon gick med på att vi kan ha fika men han vägrade ha nåt som kunde liknas vid middag Vi har både skilda föräldrar och lite rörig släkt och väldigt brokig vännskara så det känns som att det är lite utav att utmana ödet om vi skulle tex 3-rätters middag med bordsplacering :-P
  • Andreas flicka

Vem sjutton är hon som anstår sig att uttala sig på det sättet. Avundsjuka är en av de fulasta sakerna jag vet. Fy!

Magdalena Ribbing har ganska bra svar på vad man ska svara på dylika frågor. Typ, "vad bra men då behövar jag ju inte bjuda dig" etc...

Svar på tråden Vad är ett "stort" bröllop?