• brajt

Gästlista

jag har problem men jag vet inte riktigt vart jag ska skära av i gästlistan.

Min m2b har en ganska liten släkt och vill bjuda sina 4 kusiner som han känner rätt bra, medan jag har typ 14 kusiner jag nästan aldrig träffar, inte ens 1 gång om året. Det känns konstigt om jag inte bjuder min släkt när han bjuder sin.

Till saken hör ju att vi skulle ha ett litet bröllop från början var det tänkt....typ 30-40 pers högst, nu när vi har med alla släktingar och deras respektive blir det 80 pers.

Kan man bara bjuda sina farbröder/morbröder & fastrar/mostrar och inga kusiner från min sida och hela släkten från hans sida eller blir det konstigt?

• Svar på tråden Gästlista
  • CiaLovesAndreas

Man kan göra precis som man känner för.
    Jag har 6 mostrar och kommer bara bjuda en av dem + respektive. Alltså inga kusiner från min mors sida.
    Men kommer bjuda 3 kusiner från min fars sida för de har jag kontakt med.
    Sen kommer självklart alla vara välkomna till kyrkan.

• Sofiav

Jag har gjort samma som CiaLovesAndreas och bara bjudit kusiner som jag har regelbunden kontakt med, dvs de på pappas sida. Annars skulle vårt gästantal gå från 30 till 40 med kusiner och respektive som jag inte har träffat på år.
    Tycker så klart att du själv drar en gräns var du tycker är bra och jag skulle i alla fall personligen inte bli besviken på att inte bli inbjuden till min kusins bröllop som jag nästan aldrig träffar.

• junibrud2010

Har ni kontakt med alla släktingar? Om inte så bjud bara dom ni har kontakt med..

• mammacatta

Många tackar nej om det är mitt i semestern.

• Fru i juli 2010

Jag och min blivande har rätt små släkter. Jag bjuder mina närmaste... kusiner med respektive, fastrar osv... Min sambo kommer bara bjuda sina föräldrar, mormor, farmor och syskon, då han inte har kontakt med kusiner och fastrar mm. Det är ju så olika.
    Vi å andra sidan kommer bjuda en hel massa vänner, vilket vi tycker är viktigt. Vi vill bjuda dem som betyder mycket för oss och som vi betyder mycket för... Hmm, typ så :)

• CeKe

Och jag bjuder hela drösen, med undantag för deras barn då vi ska ha en vuxenfest efter vigseln. Då har vi ju också en hel del kontakt med varandra på högtider, födelsedagar, bara så där ändå etc. Min sambo däremot väljer o vrakar i sin släkt utifrån vilka han har kontakt med. Ändå har han en bra mycket mindre släktskara från början än vad jag har...

• brajt

jag har enegtligen ingen kontakt alls med mina släktningar på pappas sida, men det är ju inte för att jag inte vill det...utan det har bara blivit så. Men jag skulle ju villa lära känna dom bättre...så kanske att ett bröllop vore bra men den största frågan är ju om man har råd eller inte?!

• FramtidaFruSandberg
    brajt skrev 2009-11-19 07:58:03 följande:
    jag har enegtligen ingen kontakt alls med mina släktningar på pappas sida, men det är ju inte för att jag inte vill det...utan det har bara blivit så. Men jag skulle ju villa lära känna dom bättre...så kanske att ett bröllop vore bra men den största frågan är ju om man har råd eller inte?!
    Du hinner inte prata speciellt mycket med dem under själva bröllopet så om du vill lära känna dem är det bättre att bjuda dem på middag någon annan dag
  • ade83

Om jag hade varit dig så hade jag inte bjudit dem faktiskt. Då ni inte har vidare kontakt så vet de ju inte riktigt hur du är som person o då känns det ju kanske lite konstigt att de är med på en sån tillställning. Kan bli stelt..

Om du vill träffa dem föreslå en släkt-träff lite längre fram istället!
    Var det dessutom tänkt från början att ni skulle ha ett litet bröllop så kör på det tycker jag!
    Sen känns det ju lite "rättvist" mot killen oxå om han nu inte har många släktingar.
    Mitt svar på din fråga är att det vore nog konstigare om du bjöd dem än om du inte gjorde det.

• brajt

tack allihopa för massa goda råd...ska ta och prata igenom detta med m2b

Svar på tråden Gästlista