• nano86

oartigt att inte bjuda barn på bröllop?

Små barn (som är stora nog att inte ammas) kan jag lätt förstå varför man inte vill ha med. Skulle själv inte vilja ha med vår dotter om det i övrigt var en "barnfri" fest iaf inte om det serverades alkohol (alternativt åkt hem efter middagen och skippat festdelen). Se till att förklara varför ni vill ha barnfritt bara för det är inte självklart för alla.

Mindre barn som ammas "måste" däremot enligt mig få komma, annars är chansen väldigt hög att föräldrarna inte kan komma. Alla har inte nån som kan vara barnvakt till en sån liten och det är inte säkert att det funkar med ersättning som många föreslår.

• nano86

marrying kind skrev 2009-11-19 20:02:49 följande:

Ja du, vi har barnfritt, men att lämna bort till barnvakt när barnen är så små som tre månader- då tror jag inte att de gästerna kommer- det får ni räkna med. Jag har inget mot barnfria fester då jag anser att man som brudpar väljer själv, men så små barn skulle jag inte förvänta mig att någon ordnar barnvakt för.. Ni får överväga hur viktiga de gästerna är för er helt enkelt!
    Bra poäng, jag hade kunnat vara bort max 2 h från min dotter när hon var i den åldern och då bara om min mamma kunde passa henne. Kunde nämligen pumpa ut lite mjölk varje dag och på så sätt spara ihopp till en flaskmatning men det var allt, ersättning totalvägrade hon.
  • nano86

Är barnen under 2 år och ännu hellre under 1 år så kan man absolut vara bort länge. Mycket behändigare att ta med små barn, de somnar bra i vagn och klarar ofta mycket störande ljud utan att vakna hela tiden. De springer inte heller runt och stimmar Jag var bort mycket första året med dottern, var ju jätteenkelt jämfört med nu... Inte lika lätt när dotter nu har mer runtiner som inte går att rucka på på samma sätt.

• nano86
    ade83 skrev 2009-11-19 22:53:33 följande:
    Tur att jag/vi har er att bolla tankar med! Det ni skriver har fått mig o killen att fundera i andra banor. Det sista vi vill e ju att uppröra våra gäster. Man vill ju va alla till lags, samtidigt som denna mkt påkostade tillställning ska kännas bra även för oss som brudpar.Är chansen större att de kommer på vårt bröllop OM ammande barn e ok att ta med sig?Kan man låta de ta med sig de minsta bebisarna men låta de lite större syskonen (2-3 års ålder) få va hemma med barnvakten?kommentera gärna.
    Det där låter som ett jättebra förslag. De bröllopet jag var på förra sommaren så var det två "barn" där: vår dotter på ca 11 mån och en liten killa på 3-4 mån. Ingen av dem gjorde nåt besvär. När den lilla blev orolig och började gnälla så gick de helt enkelt ut med honom i vagnen tills han somna. Vi gjorde likadnat med vår dotter, äldre barn kan man INTE göra så med Så små barn stör lixom inte alls så mycket som man tror, om de väl gör det så är det så lätt att gå ifrån tills bebisen är lugn igen.
  • nano86
    iregnet2010 skrev 2009-11-20 18:45:20 följande:
    problemet (som jag har noterat på en del bröllop) är just de egoföräldrar som inte går ut ur kyrkan när barnen skriker...detta gäller oftast förstagångsföräldrar som man nästan kan se är så stolta över sina barn att de inte inser att ingen annan vill höra dem (just då iallafall). Barn är underbara men inte på bröllop (om det inte är ett sådant bröllop att alla har barn och gillar familje kaos) Jag kommer inte förbjuda ammande barn (just nu är det inga som vi vet som kommer ha barn så det blir inte ett problem..)
    Fast jag tycker att förstågångsföräldrar (iaf yngre) är tvärtom - de är snabbare på att gå undan än äldre och flerbarnsföräldrar. Antar att det har med personlighet än hur många barn dom har.
  • nano86
    Sebastiána skrev 2009-12-01 11:47:19 följande:
    Hur säger man det på ett snällt och artigt sätt?
    Kan man inte be prästen nämna nåt om att brudparet önskar att det är så tyst som möjligt under vigseln?
  • nano86
    KatjaB skrev 2009-12-01 19:00:40 följande:
    hahahah förlåt, men jag tycker det blir lite väl överdrivet och känns aningen bridezilla varning när prästen ska ge ett "varningens ord" så inga barn skriker eller någon råkar nysa eller på något annat sätt göra väsen av sig. Varför inte bara hyra in statister så slipper man över huvud taget riskera att någon skriker, hostar, snubblar eller fiser i kyrkan
    Jop jag vet. Kusinen till vår dotter satt och lät som en gris i flera minuter, jag och mannen stog och fnissa framme vid prästen. Med andra ord: vi kunde inte bry oss mindre men om det nu är viktigt för nån annan tänker jag. Vi bad däremot prästen att säga till att vi inte ville att folk tog kort under vigseln (bara in och utgång) för vi ville itne bli störda av en massa blixtrar och det ögonblicket kommer iaf inte beytda nåt på kort utan det vill vi ha i våra minnen enbarn (att kusinen lät som en gris gjorde inget )
Svar på tråden oartigt att inte bjuda barn på bröllop?