• ade83

oartigt att inte bjuda barn på bröllop?

Av de vänner som jag tänker bjuda på brölloppet, så har nästan alla skaffat småbarn. Varav två par bör ha fått smått ca tre, fyra månader innan brölloppet. Varken jag eller killen vill ha barn med på bröllppet (även att vi älskar barn). Vi tänker skriva detta på ett artigt sätt i inbjudan.
    Tar nyblivna föräldrar illa upp o truntar i att komma då?
    Om de är nära vänner ser de då till att verkligen göra allt för att skaffa barnvakt så att de kan stanna på både bröllopp o festen? Eller kan vännerna uppfatta oss som okänsliga?
    Vi är inte själva föräldrar (ännu) så vi vet inte hur de skulle ställa sig till detta..
    Vad tror ni? blir de stötta?

• Svar på tråden oartigt att inte bjuda barn på bröllop?
  • 2010vinter

Vi har 3 barn, 6, 3 och 1 år gamla och vi känner att vår dag är lika mycket deras dag för vi är en familj, så våra barn kommer absolut att vara med på vigseln i kyrkan och även på festen. Fast de kommer att få åka hem ganska tidigt, dels för att de inte kommer orka speciellt många timmar, dels för att festen kommer bli 'blötare' ju längre kvällen lider.
    Därför har vi valt att bjuda med våra vänners barn oxå, barnen kan leka med varandra och vi känner att vi kan inte hindra någon annan från att ta med sina barn om våra ska vara med.

Men alla som har svarat som har barn har sagt att deras inte kommer att följa med, de ser det som en chans att få vara bara vuxna en kväll, och det är helt okej för oss, det är ändå deras beslut. Så antagligen slutar det väl med att det bara blir våra ungar.. haha.

Men självklart är det brudparet som bestämmer, jag har vart på bröllop både med och utan barn och ser inget problem i något alternativ, de som väljer att ta illa upp för att deras barn inte får följa med kanske behöver tänka till en gång till. Barn som ammar tycker jag däremot är en helt annan sak där brudparet kanske inte bör säga nej om föräldern vill ha med sig det lilla knyttet. Och om bebisen är en 'skrikapa' så är det nog tillräcklgit jobbigt ändå för föräldrarna så då kanske de helt enkelt väljer att inte komma. Eller så kan man kanske säga till innan att man önskar att de går ut ur kyrkan under vigseln om bebisen bara skriker.

• Andreas flicka

Ja du, det där med barn brukar generera heta diskussioner ibland.

Jag är av den uppfattningen att barn antagligen inte tycker att det är så roligt att vara med på en bröllopsmiddag (även av det mindre formella slaget). Barn tröttnar ganska snart och behöver då ganska mycket uppmärksamhet. Dessutom blir de också trötta tidigt på kvällen och de flesta har väl mött en trött och less 3-8 åring. De är inte så roliga att ha att göra med.

Jag har ett litet exempel på detta. I lördags kom min svärmor samt svåger och svägerska med sina tre barn till oss här i sthlm. Anledningen var min svärmors födelsedag och på lördagskvällen skulle vi äta hemma hos oss. Barnen är 4,6 och 8. Världens gulligaste + väldigt väluppfostrade. Middagen var inte formell på något sätt utan som en vanlig middag.

Barnen ledsnade ändå ganska snart och fick då titta på dvd (som föräldrarna hade med sig). Även om de fick titta på dvd så var de ändå inte riktigt nöjda, de ville kunna springa omkring och leka med sina saker - så som barn gör. Men det går ju inte hos oss, vi bor inte i villa och vi har inga leksaker. Barn sitter inte stilla i evigheter. I vårt fall hade vi också försökt att anpassa det mesta efter barnens tider så att allt skulle gå så smidigt som möjligt. Ofta är ju barn sådana (inte alla) att om de inte får mat en viss tid blir de för hungriga och därmed griniga. Om aktiviteten under dagen dessutom inneburit en anspänning för dem (typ något spännande) så tryter nog energin ännu snabbare och det blir bara en massa tok.

Detta fick mig att tänka (det slog mig verkligen) att bröllopsmiddagar inte alls är någonting för barn... Rent av taskigt mot barnen. Bättre att de får vara hemma och ta det lungt och låta mamma och pappa få njuta ensamma en dag.

Vi tänker göra så att brorsbarnen får komma till vigseln eftersom de ser fram emot bröllopet. Sedan får de åka hem. De trodde att vi redan hade gift oss när de såg min sambos ring och blev då lite besvikna... de är så gulliga.

• CeKe

Jag tänker att det är själklart att ammande barn följer med sina föräldrar.. de är ju helt och fullt beroende av dem!

• Lyckliga013bruden

Ammande barn är upp till föräldrarna det barnet är välkommet för oss. Barnet är planerat att komma ca 2mån innan vårt bröllop, så det är ju ganska litet. Tänkte att jag kan prata med det berörda paret privat och inte skriva ut i inbjudan eller på hemsidan eller så.

• nano86

Små barn (som är stora nog att inte ammas) kan jag lätt förstå varför man inte vill ha med. Skulle själv inte vilja ha med vår dotter om det i övrigt var en "barnfri" fest iaf inte om det serverades alkohol (alternativt åkt hem efter middagen och skippat festdelen). Se till att förklara varför ni vill ha barnfritt bara för det är inte självklart för alla.

Mindre barn som ammas "måste" däremot enligt mig få komma, annars är chansen väldigt hög att föräldrarna inte kan komma. Alla har inte nån som kan vara barnvakt till en sån liten och det är inte säkert att det funkar med ersättning som många föreslår.

• shakynose

Nej, det är absolut inte oartigt att inte bjuda barnen. Barn är inte självklara gäster på någon fest där föräldrarna är bjudna så varför skulle ett bröllop vara annorlunda? Och visst är det ibland rentav taskigt att tvinga barnen att genomlida en flera timmar lång middagssittning, som Andreas flicka påpekar.

Däremot är det oartigt att bli sur när gäster inte kan komma för att de inte kan ordna med barnvakt! Det får man acceptera precis som gästerna får acceptera att deras barn och barnbarn inte är välkomna.

• ade83

Vi är oroliga att vigselakten samt att vår påkostade sångares framförande blir sönderskrikta av barnskrik. Hade jag varit ammande mamma o verkligen ville gå på en väns bröllop, så skulle jag försöka tappa upp modersmjölken på flaska o lämna kvar hos barnvakten. Jag vet inte om det är problematiskt att göra så, men har hört att andra mammor har gjort så ibland.
    Denna dag vi gifter oss så kommer allt hållas på annan ort så vi styr med buss åt gästerna.
    vad säger ni som e mammor?

• shakynose
    ade83 skrev 2009-11-19 13:31:48 följande:
    Vi är oroliga att vigselakten samt att vår påkostade sångares framförande blir sönderskrikta av barnskrik. Hade jag varit ammande mamma o verkligen ville gå på en väns bröllop, så skulle jag försöka tappa upp modersmjölken på flaska o lämna kvar hos barnvakten. Jag vet inte om det är problematiskt att göra så, men har hört att andra mammor har gjort så ibland. Denna dag vi gifter oss så kommer allt hållas på annan ort så vi styr med buss åt gästerna. vad säger ni som e mammor?
    Det där är jätteindividuellt. Funkar det så är det bra, men det är inte alla som har möjlighet att lösa det så. Visst skall man respektera önskemål om barnfritt, men även om man faktiskt verkligen vill gå på bröllopet så är det inte säkert att det är så lätt för alla att göra som du föreslår. Så att man i det läget väljer att stanna hemma behöver inte alls betyda att man inte verkligen VILL närvara vid en väns vigsel, utan på att man helt enkelt inte KAN.
  • CeKe

Ni eller era värdar/föräldrar eller liknande kan ju alltid be dem som har spädbarn/småbarn med sig vid vigseln, att gå ut ett tag om deras barn börjar skrika och leva om.. Tror i o f sig att de flesta har vett att göra så självmant, men ändå.

Så tänkte vi göra. Allas barn är välkomna till vår vigsel, men middagen/festen blir barnfri (sånär som på ammande barn).

• Cylt

Som sagt, det är inte alltid det funkar med pumpning och flaskmatning. Möjligheten kan ju finnas att föräldraparet delar på sig, att någon stannar hemma med barnet/barnen?! I de familjer där det inte finns två föräldrar får man helt enkelt förlika sig med risken att någon av dem man gärna hade sett på plats uteblir till följd av önskemålet om ett bröllop utan barn.

Svar på tråden oartigt att inte bjuda barn på bröllop?