• ade83

oartigt att inte bjuda barn på bröllop?

Av de vänner som jag tänker bjuda på brölloppet, så har nästan alla skaffat småbarn. Varav två par bör ha fått smått ca tre, fyra månader innan brölloppet. Varken jag eller killen vill ha barn med på bröllppet (även att vi älskar barn). Vi tänker skriva detta på ett artigt sätt i inbjudan.
    Tar nyblivna föräldrar illa upp o truntar i att komma då?
    Om de är nära vänner ser de då till att verkligen göra allt för att skaffa barnvakt så att de kan stanna på både bröllopp o festen? Eller kan vännerna uppfatta oss som okänsliga?
    Vi är inte själva föräldrar (ännu) så vi vet inte hur de skulle ställa sig till detta..
    Vad tror ni? blir de stötta?

• Svar på tråden oartigt att inte bjuda barn på bröllop?
  • anniebananie

Jag tycker att det är helt okej att inte bjuda småbarn men jag vet att det kan vara en besvärlig fråga. På vårt bröllop kommer vi att skriva att kvällen kommer att vara "vuxenfest" men att det är upp till föräldrarna om de känner att det är lämpligt att barnen är med. Tror att de då tänker att det kanske är bättre med en barnvakt om den möjligheten finns. Vi kommer själva att ha barnvakt till vårt barn på ca 1 år efter vigseln.

• marrying kind

Ja du, vi har barnfritt, men att lämna bort till barnvakt när barnen är så små som tre månader- då tror jag inte att de gästerna kommer- det får ni räkna med. Jag har inget mot barnfria fester då jag anser att man som brudpar väljer själv, men så små barn skulle jag inte förvänta mig att någon ordnar barnvakt för.. Ni får överväga hur viktiga de gästerna är för er helt enkelt!

• nano86

marrying kind skrev 2009-11-19 20:02:49 följande:

Ja du, vi har barnfritt, men att lämna bort till barnvakt när barnen är så små som tre månader- då tror jag inte att de gästerna kommer- det får ni räkna med. Jag har inget mot barnfria fester då jag anser att man som brudpar väljer själv, men så små barn skulle jag inte förvänta mig att någon ordnar barnvakt för.. Ni får överväga hur viktiga de gästerna är för er helt enkelt!
    Bra poäng, jag hade kunnat vara bort max 2 h från min dotter när hon var i den åldern och då bara om min mamma kunde passa henne. Kunde nämligen pumpa ut lite mjölk varje dag och på så sätt spara ihopp till en flaskmatning men det var allt, ersättning totalvägrade hon.
  • ade83

marrying kind skrev 2009-11-19 20:02:49 följande:

Det du skriver är helt förståligt och klokt. Det är nog tyvärr så att vi får räkna med att dessa inte kommer. För mig känns det jätte ledsamt för vi har verkligen tänkt att satsa på festen på kvällen där polarna spelar en viktig roll. Ingen av min killes vänner har barn och alla mina har fått småttingar så det kommer säkert sluta med att inga av mina vänner stannar kvar på kalaset...
    Tråkigt med tanke på att vi har släppt allt o gått på deras
    ett-års kalas o dop och på deras bröllop.. Kan inte rå för det men klart att man känner sig lite ledsen i själen.
    Alternativet är väl att de får ta med sina barn, men hur många kommer då stanna på kalaset under kvällen..?? Då kommer de garanterat stanna i kyrkan och på middagen och sen drar de hem.
  • CeKe

Det är inte säkert. Har de små somnat och det funkar bra att ha med dem till festen, kanske dina vänner överraskar dig och stannar kvar längre än du anar... I alla fall jag har vänner med spädbarn som hållt igång långt in på natten (i o f sig nyktra, men nykter som onykter har väl ingen betydelse?) med undantag för några amningar och rundor med barnvagnen.

Om inte annat så får du känna dig glad över att de varit med så mycket de kunnat på grund av sin livssituation och att de gläds åt er dag trots att de inte kan vara med och parta loss som förr i ti´n.

Om nåt/några år kanske det är du och din m2b som är i deras situation

• nano86

Är barnen under 2 år och ännu hellre under 1 år så kan man absolut vara bort länge. Mycket behändigare att ta med små barn, de somnar bra i vagn och klarar ofta mycket störande ljud utan att vakna hela tiden. De springer inte heller runt och stimmar Jag var bort mycket första året med dottern, var ju jätteenkelt jämfört med nu... Inte lika lätt när dotter nu har mer runtiner som inte går att rucka på på samma sätt.

• lemonbird

Vi hade barnfritt bröllop, de flesta gäster ordnade barnvakt. Vi skrev denna dag firas i vuxet sällskap (självklart får spädbarn som ammas komma).

Tycker inte det är oartigt, det kan ju ha att göra med festlokalen också om det funkar att ha barn springandes, känslan på bröllopet blir en helt annan om man väljer barnfritt eller inte.

Sedan kan det bli ett dyrare bröllop om man ska ha med barnen, man kanske måste fixa barnvakt, leksaker, lekhörna, mer mat, annan mat, godis mm. Avgör själva om ni tycker att det är värt det.

• ade83

Tur att jag/vi har er att bolla tankar med! Det ni skriver har fått mig o killen att fundera i andra banor. Det sista vi vill e ju att uppröra våra gäster. Man vill ju va alla till lags, samtidigt som denna mkt påkostade tillställning ska kännas bra även för oss som brudpar.
    Är chansen större att de kommer på vårt bröllop OM ammande barn e ok att ta med sig?
    Kan man låta de ta med sig de minsta bebisarna men låta de lite större syskonen (2-3 års ålder) få va hemma med barnvakten?
    kommentera gärna.

• lemonbird

ja absolut, det är mkt vanligt att ammande barn (för annars skulle ju inte mamman kunna komma alls och det är ju lite väl orättvist) får komma men inte äldre barn har jag läst.

• Lyckliga013bruden

Vi har barnfritt, men jag tror att en mamma kommer amma, hon är beräknad ca 2mån innan vårt bröllop. De nya barnet är okej att ta med, men de har en son nu som kommer vara 2-3år nåt sånt och han får stanna hemma. Barnen är så små att de kommer inte ta illa upp eller komma ihåg något. Jag hoppas att föräldrarna respekterar och inser vårat val.
    När de ringer och OSAr får vi prata lite om det med dem.
    Med god kommunikation minskar många missförstånd och sura personer.

Svar på tråden oartigt att inte bjuda barn på bröllop?